Sushi Striker: The Way of Sushido
Cindy van Gerwen
Cindy van Gerwen

Sushi Striker: The Way of Sushido is een leuke game die je zin naar sushi zeker zal aanwakkeren. Wel is de gameplay soms een beetje te druk en weinig variërend.

Liefde voor lekkere sushi is iets wat velen kennen, maar kan deze passie te ver gaan? Niet als het aan Sushi Striker: The Way of Sushido ligt. Deze maffe game die voornamelijk om Sushi draait, is een combinatie van puzzels, snelle actie en anime-scènes. De protagonist(e) Musashi groeit op in een wereld waar de Sushi Struggles heerst, een oorlog waardoor het eten van Sushi alleen weggelegd is voor de elite. Musashi, die een wees is, proeft voor het eerst deze maaltijd en komt tot de conclusie dat het zo geweldig lekker is, dat iedereen dit moet kunnen eten. Met behulp van een sushi-sprite, wat nog wel het meest iets van een pokémon weg heeft, gaat onze hoofdpersoon de strijd aan met het leger van het keizerrijk. Dit verhaal wordt zo nu en dan afgewisseld met geanimeerde scènes. In eerste instantie lijkt het hele concept absurd, maar als je het even wat tijd geeft, zou dit nog voor een heuse anime-serie kunnen doorgaan. Zo bewijst Nintendo maar weer dat geen verhaal te gek is voor de Nintendo Switch.

Sushi Striker: The Way of Sushido

Aangezien Sushi Striker: The Way of Sushido om sushi draait, is er ook geen betere manier om de vijand te verslaan dan door het eten van dit maaltje. De levels zijn opgebouwd uit een aantal banden met oneindig veel borden vis gecombineerd met rijst. De truc is dan om zoveel mogelijk maaltijden van dezelfde kleur te selecteren. Als Musashi alles heeft opgegeten, wat bijzonder genoeg binnen een halve seconde gebeurt, blijven er lege borden over die je naar de vijand kunt gooien om hem uit te schakelen. Uiteraard ondergaat de tegenstander hetzelfde proces, dus het is belangrijk om sneller te zijn.

Naast het eten van al deze hapjes, kunnen de Sushi-sprites je ook nog eens helpen met hun krachten. Zo zorgt een sprite ervoor dat alles verandert in toetjes, zodat je je levensbalk weer kunt aanvullen. Een andere geeft elektrische schokken aan je tegenstander, wanneer je lege borden gooit. Dit allemaal bij elkaar is eigenlijk de samenvatting van de gameplay, meer is er ook niet echt te doen.

De besturing van deze levels kan op twee verschillende manieren. De eerste manier is door de etenswaren te selecteren met de joysticks en de a-knop ingedrukt te houden terwijl je de borden combineert. Met de pijltjes-knoppen is het mogelijk om de sprite-bonus te activeren en borden gooi je met de x-knop. Heel praktisch is de besturing niet, vooral als je net een andere maaltijd wilt kiezen, werkt het navigeren redelijk onhandig.

De andere methode is door middel van het touchscreen van de Switch, hiermee maak je een selectie door je vinger over het scherm te slepen. De bonussen zijn klikbaar in het scherm en de borden kun je gooien door ze omhoog te swipen. Ook deze methode heeft zijn nadelen, hier wordt het zicht soms deels geblokkeerd door het gebruik van je vinger. Wel is het prettig dat er een keuze is tussen twee besturingen. De gameplay is verder behoorlijk druk, alles gaat op een flink tempo en er is weinig tijd om rustig te kijken en te genieten van hoe alles eruit ziet. Dat is wel erg jammer, want de game is kleurrijk en leuk om te zien. Sushi Striker: The Way of Sushido is overigens nooit echt een lastig spel, maar de moeilijkheid is nog wel een beetje in te stellen.

Hoewel het idee dat een spel alleen maar om sushi draait wellicht een beetje belachelijk is, bewijst Sushi Striker: The Way of Sushido het tegendeel. Het spel slaagt erin om je mee te trekken in de vrolijk gekleurde borden met sushi, gekke personages en stukjes animatie. De gameplay bestaat uit snelle levels van maximaal een of twee minuten, wat ideaal is als je even kort met de Switch wilt spelen. Wel is het een behoorlijk druk en soms zelfs chaotisch spel, daardoor blijft er weinig tijd over om echt alles te aanschouwen. De gameplay bevat ook niet meer dan sushi eten en borden gooien. Desondanks is het een vermakelijke game voor sushi-liefhebbers, anime-kijkers en misschien zelfs Pokémon-fans.