Doorgaan naar artikel
Survive! Mr. Cube
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Survive! Mr. Cube is niets bijzonders, maar brengt toch zo'n anderhalf uur vermaak voor de wat serieuzere gamer. Het spel lijkt, dankzij de simplistische besturing, wel uitermate geschikt als introductie van het roguelite-genre voor kinderen of onervaren spelers.

Intragames is een uitgever die zich vooral richt op de localisatie van grote titels voor de Koreaanse markt. Nu doen ze het andersom en brengen ze een Koreaanse indie-titel naar het Westen.

Survive! Mr. Cube is een roguelite die ontwikkeld is door slechts drie man. In een wereld die grafisch vormgegeven is met de, zoals de studio het noemt, “boxel”-stijl (een mix van box- en pixel-artwork) ga je op avontuur. De hoofdpersoon, Mr. Cube, wordt na een pilletje wakker in een volledig vreemde wereld en moet zijn weg terugvinden naar de echte wereld om zijn geliefde weer te zien. Dit doe je door door een portaal te reizen, waarna je in een gebied terechtkomt dat je kan ontdekken. Hordes monsters komen op je af, je opent kistjes voor buit (met name drankjes om je te helpen) en uiteindelijk vind je weer een portaal naar een nieuw gebied. Na een tijdje kom je de baas van de wereld tegen, die versla je en dan ga je naar de volgende wereld, die weer een boel gebieden heeft. Ga zo door tot je alle vier de werelden hebt doorlopen. Ga je dood, dan begin je helemaal opnieuw. Tot zover de introductie.

Het eerste dat eigenlijk opvalt bij het spelen, is hoe simplistisch de besturing is. Het speelt als een twinstick-shooter, waarbij je met je linkerstick je personage beweegt en met je rechterstick slaat of schiet. Door de simplicteit voel je je vanaf de eerste seconde al op je gemak en zit je lekker in de actie. Je kunt een aantal verschillende wapens vinden die allemaal anders werken. Zo heb je een zwaard, die wat weinig schade doet, maar lekker vlug slaat en je hebt de hamer, die langzamer is, maar meer schade doet. Dan heb je ook nog een staf met vuurballen of een geweer, noem het maar op. Hierdoor voelt het eventjes alsof je enorm veel variatie hebt, maar eigenlijk heb je al snel een favoriet, of gewoon een veel sterker wapen, gevonden en blijf je diezelfde gebruiken.

Helaas voelt het richten niet altijd even lekker, waardoor een geweer dat enorm sterk zou moeten zijn, alleen maar frustraties met zich meebrengt doordat je blijft missen. Soms gaan je kogels zelfs over vijanden heen als ze te dicht op je staan. Dit, gecombineerd met het feit dat de wapens helemaal niet zo uniek aanvoelen, zorgt ervoor dat de actie een beetje eentonig wordt na verloop van tijd.

Survive! Mr. Cube-gameplay

Ook de werelden zorgen niet echt voor genoeg variatie om het alles langdurig interessant te houden. Of een vijand nou verkleed is als een soldaat, spin, of gigantisch zwijn, ze zijn allemaal vrijwel hetzelfde qua gameplay. Hierdoor ben je na zo’n anderhalf uur wel klaar met het spel, waarbij wel gezegd moeten worden dat dat anderhalf uur prima vermaak is. Hierdoor voelt het spel meer als “baby’s first roguelite”, een game die fungeert als een introductie van het genre voor een kind of onervaren speler.

Met wat extra toevoegingen en het versoepelen van het richten, zou je al snel een hele sterke roguelite hebben. Daarom zouden we graag zien dat de drie ontwikkelaars verder gaan bouwen op dit concept, of dat nou is via een boel updates of een nieuwe titel; ruimte om te groeien is er namelijk genoeg en de basis is prima.

Survive! Mr. Cube is vanaf nu vekrijgbaar op de PlayStation 4.