Nier: Automata BECOME AS GODS Edition

Nier: Automata is een modern meesterwerk. Het indrukwekkende verhaal in combinatie met de manier van vertellen, gekoppeld met de uitstekende gameplay maakt van deze titel een van de beste van de huidige console-generatie.

Anderhalf jaar geleden werden PlayStation 4- en pc-eigenaren onverwachts verblijd met een van de beste titels van de huidige generatie. We hebben het hier over Nier: Automata, bedacht door de eigenzinnige Yoko Taro. Sinds een week kunnen ook Xbox One-eigenaren deze titel spelen in een speciale BECOME AS GODS Edition, waarbij ook de bijbehorende DLC gebundeld is. En dat is ontzettend goed nieuws, want Nier: Automata is een spel dat iedere zichzelf serieus nemende gamer gespeeld moet hebben.

Je kruipt in de huid van de gevechts-androïde 2B, die samen met verkenningsmodel 9S naar de aarde wordt gestuurd om contact te leggen met het verzet aldaar. Beiden zijn lid van de zogeheten YoRHa-eenheid die in het leven is geroepen om de aarde terug te veroveren van een vijandig en buitenaards robot-ras.

Nier: Automata, NieR: Automata Game of the YoRHa Edition

In de proloog wordt al meteen duidelijk dat we met een erg bijzonder spel te maken hebben. De melding dat je zelf maar moet uitvogelen hoe je je voortgang opslaat, is een voorbode van een zwaar indrukwekkend eerste uur. Wat begint als een schmup, gaat even later verder als top-down-shooter om je daarna in een action-rpg te gooien, waarna je af en toe ook nog in 2d-platform-secties belandt. Deze mengeling van stijlen gaat ontzettend vloeiend in elkaar over en geeft een enorme kick, aangezien je geen flauw idee hebt wat je hierna te wachten staat. Het eindbaasgevecht dat dit deel besluit, is de slagroom op de taart en ook behoorlijk indrukwekkend.

Het grootste deel van de game speel je in de action-rpg-stijl, met een flinke dosis hack-n-slash. Ontwikkelaar Platinum Games heeft hier in het verleden ook haar strepen ruimschoots mee verdiend en dat is te merken. De gevechten voelen stuk voor stuk erg vloeiend aan en het geeft een ontzettend voldaan gevoel, wanneer je in een vloeiende beweging een einde maakt aan het leven van de vele tegenstanders om je heen. Al zal dit aan het begin van het verhaal een stuk meer voldoening geven, dan wanneer je wat verder in het verhaal bent.

Want dat is waar Nier: Automata veruit het meest weet te imponeren. Het verhaal en de manier waarop dat gebracht wordt. De game weet op een indrukwekkende manier vraagstukken op je af te vuren. Kijkers van series als Westworld, of het recent verschenen Detroit: Become Human zullen de thematiek zeker herkennen. Wat houdt leven in wanneer A.I. zover is doorontwikkeld dat ook robots herinneringen en emoties krijgen?

Dit verhaal wordt echter op zo’n bijzondere wijze gebracht dat wij daar niets dan lof voor kunnen hebben. Wanneer je de game voor het eerst hebt uitgespeeld, blijkt namelijk dat dit nog niet het echte einde is. Om het verhaal helemaal te beleven zul je meerdere keren het einde moeten halen en elke keer dat je speelt, krijg je nieuw invalshoeken. Gekoppeld met de kennis die je uit eerdere speelbeurten hebt, valt alles langzaam maar zeker op zijn plaats en blijkt alles lang niet zo zwart-wit als dat het aan het begin lijkt. Niet eerder zagen wij zo’n creatieve manier van vertellen in een game en het liet ons zwaar onder de indruk achter.

Nier: Automata is simpelweg een spel, zoals dat je nog nooit eerder hebt gespeeld. De creativiteit en liefde voor games straalt er aan alle kanten vanaf. Pak daarbij het zwaar indrukwekkende verhaal en de uitstekend uitgewerkte en gevarieerde gameplay-elementen en je hebt misschien wel de beste, en sowieso de meest bijzondere,  game van deze console-generatie te pakken.