The Crew 2

The Crew 2 is een leuke arcade-racer geworden die zijn potentie helaas niet volledig weet te benutten. De grote hoeveelheid content is helaas nog steeds te weinig om de enorme open wereld van de game goed te vullen. Ubisoft kennende wordt dit in de komende maanden nog wel rechtgetrokken, waardoor we verwachten dat we er tegen die tijd een of twee sterren bij op kunnen zetten.

Het originele The Crew uit 2014 was een gewaagde racegame met een gigantische open wereld. Helaas maakte het spel de hoge verwachtingen niet waar, mede dankzij een hoop technische problemen. Met het uitkomen van de Wild Run-uitbreiding bewees het wel een enorme potentie te hebben. Nu is ontwikkelaar Ivory Tower terug met The Crew 2 en is het tijd om te kijken of ze geleerd hebben van de lessen uit het eerste deel.

Wanneer je The Crew 2 voor het eerst opstart en door de eerste race heen bent, maak je meteen kennis met het hoogtepunt van de game: de gigantische open wereld. Wederom ligt een kleine versie van Noord Amerika aan je voeten. De eerste uren zul je je gigantisch vermaken door alleen al rond te rijden en de verschillende landmarks op te zoeken die op de map te vinden zijn. Dat kan ditmaal ook op vele verschillende manieren: auto’s en motoren waren in het eerste deel al beschikbaar en nu zijn daar vliegtuigen en boten bijgekomen.

The Crew 2, The Crew 2 Demolition Derby-trailer

Dat maakt meteen dat het spel een stuk uitgebreider voelt. Wisselen tussen de verschillende typen voertuigen gaat letterlijk met een druk op de knop en zo voel je je bijna een Transformer, wanneer je vanuit de lucht zo de snelweg opvliegt waarna je zo verandert in een auto om verder te rijden. Dat is erg tof gedaan en een van de leukste vondsten in de game.

Helaas maakt The Crew 2 na een aantal uren verkennen steeds minder indruk. Zo blijkt er bijzonder weinig verschil te zijn in hoe de verschillende voertuigen zich laten besturen. Natuurlijk is er het verschil in snelheid, maar verder lijkt het weinig uit te maken of je in een Fiat 500 of in een Lamborghini rijdt en dat is toch wel jammer.

Een ander euvel is de zogeheten rubber banding die in extreme vormen aanwezig is. Zelfs wanneer je de meest perfecte race rijdt van je leven, blijven duidelijk langzamere voertuigen eenvoudig in je kielzog. Het houdt in dat je na elk foutje weer helemaal opnieuw kunt beginnen aan je inhaalrace. Hoewel het ervoor zorgt dat de races altijd spannend blijven, is het in zo’n mate aanwezig dat het oneerlijk voelt en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Ook de omvang van de open wereld blijkt uiteindelijk een probleem voor de game. Hoewel The Crew 2 met een stuk of honderd races in verschillende klassen echt wel genoeg te bieden heeft qua content, is de map gewoon te groot om van race naar race te rijden. Uiteindelijk houdt het in dat je alleen nog maar gebruik maakt van de snelle reismogelijkheden en je de wereld laat voor wat hij is. Dat is natuurlijk niet zoals het zou moeten zijn, wanneer je zo druk bent geweest met het maken van een vrij verkenbare map.

Wat daarbij ook niet helpt, is dat er voor de ontdekker niet zoveel te doen is. Her en der zijn wel foto-momenten en snelheidsmeters verstopt, maar lang niet in de mate waarop we dat kennen uit de Forza: Horizon-reeks. In die serie word je echt beloond voor het ontdekken van de wereld en doordat er enorm veel te doen, is blijft het ook leuk om gewoon rond te rijden. Dat is wat The Crew 2 eigenlijk mist. Het is er wel, maar het ligt gewoon te ver uit elkaar.

Grafisch gezien lijkt het er ook op dat de omvang van de wereld zich een beetje wreekt. Door de hoeveelheid content lijkt de aandacht op sommige plekken wat verslapt. Zo zien we regelmatig slordige textures en hebben veel gebieden niet het detail dat ze verdienen. Het maakt van The Crew 2 geen lelijke game, maar we hebben al wel heel wat mooiere racers gezien.

Is The Crew 2 dan een slecht spel? Nee dat ook niet, verre van zelfs. Het weet niet de potentie te benutten die wij er in zien, maar dat neemt niet weg dat het een erg leuke arcade-racer blijft die ook nog eens barst van de content. De verschillende disciplines maken het daarbij een gevarieerde game waar je lange tijd plezier van kunt hebben. Wij hebben dan ook een erg dubbel gevoel bij onze beoordeling, want als Ubisoft het spel net zo blijft ondersteunen als het eerste deel, dan zullen een hoop van bovengenoemde problemen opgelost gaan worden. Zo ver is het nog niet, maar het is wel een kanttekening die we willen maken. De kans is groot dat er over een paar maanden nog een of twee sterren bij op kunnen.