Doorgaan naar artikel
GRIP
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl
Redacteur
Profiel

Conclusie

De eerste impressie van GRIP is goed. De hoge snelheden gecombineerd met actievolle power-ups, zorgen ervoor dat iedere race spectaculair is. Door de verschillende gamemodi, voertuigen, circuits en meer, is er onwijs veel variatie mogelijk.

Op 13 juni mochten we op bezoek komen bij Mindscape in Amstelveen. Hier konden we aan de slag met GRIP op alle platformen en met Victor Vran op de Nintendo Switch. Deze preview zal gaan over eerstgenoemde.

Een hele tijd leken arcade-racegames niet populair meer. Er werden er maar weinig gemaakt en de realistische en open-wereld-versies namen het genre over. Steeds meer mensen verlangden toch wel naar bijvoorbeeld het oude Rollcage, waaronder de ontwikkelaars van GRIP. Samen gingen zij aan de slag om een team te vormen dat een volledig nieuwe reïncarnatie van de oude klassiekers kon maken. Terwijl de early access alweer twee jaar aan de gang is op pc, konden wij nu aan de slag met een vrij volledige versie op alle platformen.

De versie van het spel bevatte ongeveer 25 verschillende circuits en 15 verschillende voertuigen. Dit gecombineerd met veel verschillende gamemodi en online mogelijkheden, zorgt voor een hoop gameplay. Welke modus je ook kiest, het zal altijd neerkomen op zo snel mogelijk racen naar de finish terwijl je andere wagens bestookt met power-ups.

Het grote selling-point van GRIP is dat er met ongelooflijke snelheden gereden wordt. Ons werd verteld dat dit tot ruim 750 km/u kon oplopen. Belangrijk is dan om dat gevoel van snelheid over te brengen aan de speler, terwijl deze toch een mate van controle behoudt; dit doet het heel goed. Doordat de omgevingen voorbijvliegen en je beeld een beetje vervormd, voelt het echt alsof je onwijs hard gaat. Tevens zullen de bochten iets harder te nemen zijn, maar zonder dat het ooit voelt dat je de controle kwijt bent. Het vereist echt een opperste staat van paraatheid, want voordat je het weet, raak je een steen en vlieg je van de baan.

Het helpt dan niet om bestookt te worden met raketten en andere wapens. GRIP bevat ongeveer acht power-ups, zowel defensief als offensief. Denk bijvoorbeeld aan een schild, snelheidsboost, hittezoekende raket en meer. Dit is een prima variatie die goed werkt. Tevens hebben alle krachten nog een sterkere, speciale versie. Naast de hoge snelheid zul je dus ook op moeten letten of je tegenstanders uit kunt schakelen.

Al deze actie vindt plaats op de verschillende circuits. Deze zijn gevarieerd in zowel omgevingen als moeilijkheid, terwijl ze ook nog vaak heel anders in elkaar zitten. Zodra je alles hebt gezien van alle banen, kun je weer bij de eerste beginnen omdat je die vergeten bent. Dit houdt het allemaal lekker fris terwijl de ontwikkelaar heeft beloofd om nog meer gratis tracks toe te voegen. Ook in de modi zitten vele opties: je kunt zowel met een campagne aan de slag, een multiplayer-race doen of lekker vanaf de bank co-op spelen.

Voor nu lijkt GRIP een prima spirituele opvolger van Rollcage te worden. De snelheden zijn ongekend hoog, maar voelen nog wel realistisch. Er zijn onwijs veel opties mogelijk en de verschillende modi en banen houden je lang genoeg zoet. Daarnaast wordt ook nog singleplayer, multiplayer en couch-co-op ondersteund zodat je altijd met anderen kunt spelen. Wij zijn erg benieuwd naar naar deze titel als deze uitkomt komende herfst voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Bezitters van laatstgenoemde kunnen nu al aan de slag met de early access op Steam.