Doorgaan naar artikel
Een remaster alstublieft: Rollcage en Rollcage Stage II
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

De afgelopen jaren zijn er enorm veel remakes en remasters verschenen voor de huidige generatie consoles. Niet iedereen zit daarop te wachten, maar toch is er een behoorlijk groot publiek voor. Dit zullen over het algemeen niet de jongste gamers zijn, maar mensen die uit een tijdperk komen toen multiplayer nog bijzaak was. Recent is bijvoorbeeld de Spyro Reignited Trilogy aangekondigd, een remake van de allereerste drie Spyro-games. Andere goede voorbeelden zijn natuurlijk de Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, de WipEout Omega Collection, Yakuza Kiwami, Shadow of the Colossus en ga zo maar door. Maar de laatste paar decennia zijn er zo enorm veel games gemaakt dat er nog genoeg spellen zijn die een remaster verdienen. Vanaf nu zullen we eens in de zoveel tijd een van die games uitlichten en je vertellen waarom ze een tweede leven moeten krijgen.

Voor fans van racegames was de eerste PlayStation de perfecte console. Series als Colin McRae Rally, Gran Turismo, WipEout, Destruction Derby, Ridge Racer en Need for Speed waren allemaal te spelen op de eerste console van Sony. Maar zelfs naast deze indrukwekkende line-up was er nog plaats voor de futuristische arcade-racer Rollcage. Deze game werd in 1999 uitgebracht door Psygnosis en is ontwikkeld door Attention to Detail. Een jaar later verscheen ook het vervolg Rollcage Stage II.

Rollcage is in de eerste plaats een racegame en het is de bedoeling om als eerste over de finish te komen. Er zijn echter wel een aantal verschillen met andere games uit hetzelfde genre. De auto’s in Rollcage kunnen namelijk ook op de kop rijden. Daarnaast kunnen ze door de hoge snelheid over de muren en het plafond rijden. Dit brengt natuurlijk interessante mogelijkheden met zich mee. Het spel kent verschillende omgevingen met ieder weer een aantal banen. Om op de eerste positie te eindigen zul je heel hard moeten rijden, maar gelukkig zijn er onderweg ook power-ups te vinden. Naast de nodige wapens waren er ook andere hulpmiddelen te vinden, zoals boost en een schild.

Naast de geweldige gameplay was er nog iets dat de Rollcage-serie boven andere games liet uitstijgen. De twee delen bevatten namelijk enorm aanstekelijke soundtracks. De stijl van de muziek was Drum n Bass / Big Beat en dat kennen we vooral van artiesten als The Prodigy, The Chemical Brothers en Fatboy Slim. Deze artiesten waren rond die tijd sowieso wel populair, want ze hebben ook de nodige nummers aangeleverd voor de soundtracks van de FIFA-serie.

Waarom zou Rollcage een remaster moeten krijgen? Arcade-racers lijken steeds minder populair te worden bij ontwikkelaars. Het lijkt inmiddels een vergeten genre te zijn en heel sporadisch komt er nog een uit. De Xbox One doet het wat dat betreft net iets beter dan de PlayStation 4 met de Forza Horizon-reeks. Maar Rollcage was niet zomaar een arcade-racer, het was een unieke game en er bestaan eigenlijk maar weinig soortgelijke games. Dat alleen is al reden genoeg voor een remaster van deze PlayStation-klassieker. En hoe leuk de gameplay ook is, grafisch gezien is het niet meer van deze tijd.

Alternatieven:

  • GRIP: Deze game is juist geïnspireerd door Rollcage en is inmiddels beschikbaar voor pc. Later dit jaar zal er ook nog een versie komen voor PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.
  • WipEout Omega Collection: Hoewel deze twee games niet helemaal met elkaar te vergelijken zijn, hebben ze wel wat gemeen met elkaar. Beide zijn namelijk futuristische racers en weten het gevoel van snelheid goed na te bootsen. Mocht je onze review nog niet gelezen hebben, dan kun je dat hier doen.
  • Mario Kart 8 Deluxe: De snelheid is misschien niet helemaal te vergelijken, maar het gebruik van power-ups doet ook sterk denken aan de bekende racegame van Mario en zijn vrienden.