Dragon Quest 11
Arran Winmai
Arran Winmai

Veel traditioneler dan Dragon Quest 11 gaat het niet worden voor een JRPG. Het is daarom een uitstekende plek voor nieuwsgierige gamers om te beginnen en fans van de Dragon Quest-serie zullen het ook zeker kunnen waarderen. Voor verrassende en uitdagende gameplay kan je echter beter verder zoeken.

Over een klein weekje kunnen spelers aan de slag met Dragon Quest 11. Voor fans die al tien delen genieten van de serie betekent dat natuurlijk dat ze weer een leuke game hebben om aan te schaffen, maar voor gamers die nog niet zoveel weten van de serie of nog niet weten of ze dit deel willen spelen is hier een review.

Dragon Quest 11 is een erg traditionele turnbased-RPG binnen het JRPG-genre (Japanse RPG). Het wijkt weinig af van de vaste formule en dat geldt ook voor het verhaal. Spelers nemen de rol aan van een naamloze jongen die in een klein dorpje is opgegroeid. Daar leeft hij vredig, maar op zijn zestiende verjaardag blijkt dat het zijn lot is de wereld te redden van een groot kwaad. Hij moet op reis gaan en metgezellen verzamelen, maar wie kan hij vertrouwen met deze belangrijke taak? Wie vrienden en wie vijanden zijn, is niet altijd even duidelijk.

Het is leuk om te zien dat niet alle metgezellen schijnheilige personages zijn en vijanden soms goedzakken zijn die slechte daden verrichten voor goede redenen. Wel jammer is echter dat er in de vele trailers van Dragon Quest 11 al duidelijk is gemaakt wie zich allemaal gaan aansluiten bij de held voor deze queeste tegen de duisternis. Nu weten spelers dat iemand een metgezel is zodra zijn gezicht verschijnt. Ook zijn de stemacteurs niet altijd even goed. Sommigen weten hun personage niet goed te verkopen of falen er in het algemeen in spelers ervan te overtuigen dat ze een persoonlijkheid hebben. Helaas bevat de Japanse versie geen stemmen, dus het is niet mogelijk het spel in de ‘originele taal’ te spelen.

Dragon Quest 11

De gameplay is, zoals dat vaak gaat in JRPG’s, gesplitst tussen de wereld verkennen en vechten. Buiten combat kunnen spelers rondrennen, praten met de vele NPC’s, zijmissies aannemen en vervullen en overal op de wereld zijn voorwerpen verstopt die op verschillende manieren gebruikt kunnen worden. Ook zijn er minigames zoals paardrijden en ook het smeden van wapens en kledij is een grappige minigame. In sommige gebieden kunnen monsters gevonden worden die wat rondlopen. Als een speler tegen een monster aanloopt, begint er een gevecht.

Deze gevechten verlopen beurtelings. Spelers kunnen hun personages zich op verschillende manieren laten gedragen als ze geen zin hebben iedereen te micro-managen, maar het is eigenlijk beter en leuker om ze gewoon zelf te besturen. Als een personage aan de beurt is, kan de speler ervoor kiezen een normale aanval te verrichten, gebruik te maken van een speciale vaardigheid of spreuk, een verdedigende houding aan te nemen of om te trachten weg te rennen. Aanvallen en wegrennen werkt zoals verwacht en een verdedigende houding aannemen zorgt ervoor dat het personage een ronde lang minder schade ontvangt. Hiervoor kan gekozen worden als de speler vermoedt in de aankomende ronde een krachtige aanval te incasseren. Ook activeren de verschillende personages na een bepaalde tijd ‘pep’, wat ze tijdelijk krachtiger maakt en ze toegang geeft tot speciale aanvallen, soms in combinatie met andere personages.

Dragon Quest 11

De wereld van Dragon Quest 11 is leuk om te verkennen. De vele verborgen voorwerpen kunnen erg behulpzaam zijn en, hoewel ze meestal niet al te moeilijk zijn om te vinden, is de zoektocht ernaar vermakelijk. Daarentegen zijn er wel veel onzichtbare muren die de vreugde van het verkennen kunnen verpesten. De minigames zijn een goede toevoeging en desondanks het feit dat ze optioneel zijn, is het wel mogelijk handige, en soms zelfs unieke voorwerpen op deze manier te verkrijgen.

De combat bevat weinig diepgang: de zwaktes van de verschillende monsters is zelden relevant en de rollen van de verschillende personages in het team liggen aardig voor de hand. Daarentegen is het wel erg leuk om gebruik te maken van de verschillende ‘pep powers’ en te ontdekken wat verschillende combinaties van personages aan krachten naar voren kunnen brengen.

Dragon Quest 11 wijkt weinig af van de standaard JRPG-formule en daarom voelt de game erg bekend en veilig aan. Dit kan fijn zijn voor nieuwe spelers en zelfs voor hardcore fans van de Dragon Quest-serie, maar spelers die iets nieuws of uitdagends zoeken zitten hier verkeerd. Daarentegen zijn er leuke minigames, interessante personages en is de wereld vermakelijk om te verkennen.

Speel Dragon Quest 11 vanaf 4 september op PlayStation 4 en pc. Wanneer de game uitkomt op Nintendo Switch is nog onbekend.