Doorgaan naar artikel
Warhammer: Chaosbane
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl
Redacteur
Profiel

Conclusie

Warhammer: Chaosbane ziet er in dit vroege stadium al prima uit. Het grootste minpunt lijkt tot nu toe een gebrek aan unieke aspecten die het spel moeten onderscheiden in het genre. Gelukkig is er nog genoeg tijd om dingen toe te voegen.

Tijdens Gamescom 2018 kregen we de kans vele games te spelen. Het Warhammer-universum is en blijft een interessant fenomeen voor ontwikkelaars, aangezien we er al vele games over hebben gezien. Denk aan twee Total War: Warhammer-delen en recentelijk Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr. Binnenkort kan aan dit lijstje Warhammer: Chaosbane toegevoegd worden. Bij Bigben Interactive konden wij alvast aan de slag met een vroege versie.

We kregen eerst een presentatie waarin verteld werd waar het spel over gaat en wat het ongeveer in hield. Het betreft een actie-RPG die, in tegenstelling tot Inquisitor – Martyr, zich afspeelt in het oudere universum, tweehonderd jaar voor de tafelspellen waar het geheel op gebaseerd is. Verwacht dus middeleeuwse fantasie-praktijken zoals tovenaars, ridders, draken en barbaren. Er zullen in totaal vier klassen zijn om uit te kiezen en deze lijken vrij standaard voor het genre. Zo heb je een barbaar die met een wapen in iedere hand de vijand te lijf gaat, een tovenaar die met ijs en vuurspreuken het slagveld vult en een boogschutter die van een afstand dood en verderf zaait.

Doordat vanaf het begin af aan voor zowel pc als console een versie wordt ontwikkeld, zullen beide volledig geoptimaliseerd zijn. Warhammer: Chaosbane probeert zich te onderscheiden door een aantal dingen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om in totaal met zen vieren te spelen, waarbij andere spelers op ieder moment je spel kunnen binnentreden. Daarnaast zullen er vaardigheden inzitten, die je kunt besturen nadat je ze gebruikt hebt. Zo had de tovenaar een spreuk waarmee een ijsbal gevormd werd, deze kon je daarna met je rechterstick op je controller over het beeld bewegen. Als laatste zijn er de bloodlust-vaardigheden, door adrenaline op te bouwen, kun je deze activeren. Dit zijn extra sterke en bloederige vaardigheden, gebaseerd op je normale arsenaal.

warhammer: chaosbane

Toen we zelf de controller in onze handen geduwd kregen, viel er al snel iets op: het lijkt erg veel op Diablo 3. Natuurlijk is dit een begrip in het genre, maar door de setting, menu’s en hoeveelheid vaardigheden, was de link een beetje te snel gelegd. De eerder genoemde onderscheidende aspecten onderdrukken dit gevoel wel een beetje, maar halen het nooit helemaal weg. Dit is niet per se erg, aangezien Diablo 3 nog steeds een van de beste actie-RPG’s is, we hopen alleen dat er nog wat meer unieke aspecten bijkomen.

Verder ziet Warhammer: Chaosbane er prima uit. Wij speelden een kerker die erg vervallen en vies was en dit was een leuke setting. Ons werd beloofd dat er vele verschillende soorten omgevingen te verkennen zullen zijn. Progressie leek er ook goed in te zitten, middels een vaardigheidsboom waar je nieuwe trucjes ontgrendeld en er zijn veel soorten uitrustingen en wapens om jezelf sterker te maken. Wij zijn erg benieuwd naar het eindproduct en hopen dat het spel zich tegen die tijd nog iets meer kan onderscheiden.