Naruto to Boruto: Shinobi Striker

Naruto to Boruto: Shinobi Striker heeft niet heel veel te bieden en de kans dat je alles gaat zien is klein. Dit komt mede door de trage start, eentonige missies en oneerlijke verdeling van goede en/of slechte spelers online. In de kern een tof concept, alleen een zeer slechte uitwerking.

In heel de wereld is de anime-serie Naruto bekend. Bandai Namco heeft daar een aantal games van uitgebracht, waarvan Naruto to Boruto: Shinobi Striker de nieuwste telg is. De game zit vol verschillende personages uit de serie en ze kunnen allemaal flitsende aanvallen uitvoeren. We hopen dat de game flink is verbeterd, aangezien we niet zo tevreden waren toen we de kans kregen het spel al eerder te spelen. Maar nu het spel uit is, vertellen we je graag over de complete ervaring.

Naruto to Boruto: Shinobi Striker-releasedatum

Voor wie onbekend is met de serie: Naruto draait om ninja’s die allerlei gevechten met elkaar aangaan om verschillende redenen. Daarbij maken ze gebruik van geheime en soms verboden ninja-technieken die er erg vaak spectaculair uitzien. In deze game zitten een hoop personages uit de anime die het tegen elkaar opnemen in vier-tegen-vier-gevechten in verschillende modi. Denk daarbij aan Flag Battle, Barrier Battle en meer, maar de focus ligt op teamwork en goede samenwerking tussen de verschillende klassen; elk personage is namelijk onderverdeeld in een van de vier klassen. Zo zijn er genezers, aanvallers, verdedigers en specialisten, die unieke vaardigheden hebben.

Zodra je de game opstart, neemt Shinobi Striker je direct aan de hand: het laat je verschillende tutorials spelen en allerlei menu’s bekijken en pas na ruim een uur krijg je de vrijheid om de verschillende spelmodi te kiezen. Zelfs daarna ben je nog enigszins beperkt om het spel volledig te ontdekken; je beschikt namelijk over vrijwel geen uitrusting en deze kun je alleen krijgen door het te verdienen met missies, of te kopen met munten. Helaas zijn die munten ook alleen maar via opdrachten of online gevechten te verdienen.

Er zijn verschillende missies die variëren tussen gevechten of spullen zoeken in een groot gebied. Dit kun je alleen doen of met andere spelers, maar het lijkt helaas allemaal erg veel op elkaar. Tevens duurt het erg lang voordat je kunt beginnen. Dit komt doordat de tekst aan het begin van een missie erg langdradig is. Ook al ligt het erg voor de hand wat je moet doen, Naruto to Boruto: Shinobi Striker zal je toch elke keer vertellen wat de bedoeling is.

Naruto to Boruto: Shinobi Striker-barrière-trailer

Gelukkig zijn er positieve punten te vinden in de gevechten zelf. Hier zie je flitsende aanvallen in een hoog tempo voorbijkomen. De besturing is makkelijk genoeg om snel op te pakken, maar het gebruiken van de juiste klassen en vaardigheden vraagt de nodige strategie. Het kost een beginner wel enorm veel moeite om door te hebben hoe het werkt of hoe effectief zijn tactiek is. Zelfs na de uitleg over het spel heb je amper een idee van wat je moet doen en hoe je daar goed in kunt worden. Regelmatig werden wij, toen wij ongeveer niveau 4 waren, in een groep gezet met een hoop mensen van ongeveer niveau 50. Dit zorgde voor verminderd spelplezier, omdat de strijd soms al voorbij was voor dat wij er erg in hadden, of de tegenstanders al betere aanvallen hadden dan wij.

Ondanks dat Naruto to Boruto: Shinobi Striker een beste poetsbeurt heeft gekregen na onze preview, blijft de game zeker geen hoogvlieger. Het feit dat het zo langzaam opstart en daarna een gigantische drempel heeft om overheen te komen, nodigt ons niet uit voor meer potjes. De gameplay zelf is wel vermakelijk, maar heeft weinig variërende missies en een trage start. Vervolgens word je in het diepe gegooid door de onhandige matchmaking, waardoor wij het spel helaas niet heel positief kunnen beoordelen. Deze titel had zeker heel tof kunnen zijn, maar bevat te veel tekortkomingen om uit te blinken.