Warriors Orochi 4

Warriors Orochi 4 is precies wat een Musou-game zou moeten zijn: lekker vloeiende gameplay op een snel tempo. Met name de toevoeging van magische krachten is een gouden vondst geweest. Het verhaal had echter iets meer substantie mogen hebben en datzelfde geldt voor het upgradesysteem.

Al sinds 1997 kunnen we in de Dynasty Warriors-reeks aan de slag met beroemde historische Chinese krijgers. Toen was het spel nog een 2D-vechtspel in de stijl van Street Fighter of Mortal Kombat, maar drie jaar later, in 2000, veranderde de formule volledig. Toen ontstond met Dynasty Warriors 2 de Musou-game zoals we die nu kennen. Met een vechtersbaas (vaak een generaal van het oude China) ga je een slagveld over om honderden tegenstanders in mootjes te hakken. In 2004 verscheen Samurai Warriors, precies hetzelfde soort spel maar dan in het oude Japan in plaats van China. Vervolgens kwam Koei Tecmo met een cross-over, genaamd Warriors Orochi. Hierin kwamen de twee werelden samen om samen een groter kwaad te verslaan. Inmiddels zijn we elf jaar verder en is het tijd voor deeltje vier van deze reeks: Warriors Orochi 4.

Zeus verveelt zich flink en besluit de boel wat interessanter te maken door de werelden van de krijgers van Dynasty en Samurai Warriors in elkaar over te laten lopen. Zo in de war als beide kanten zijn, besluiten ze vreemde allianties te vormen om uit te vogelen wat er aan de hand is. Dat is het verhaal eigenlijk wel: interessant of sterk is het niet, maar dat is niet zo erg als de gameplay leuk genoeg is.

Warriors Orochi 4 speelt in de basisvorm zoals elke Musou-game. Je kiest een krijger en gaat met deze het slagveld op. Met het vierkantje doe je normale aanvallen, met het driehoekje een sterkere aanval (meestal om je combo af te ronden) en je hebt een speciaal balkje dat je kan vullen om vervolgens met het rondje een speciale aanval te gebruiken waarmee je zo goed als iedereen op je scherm laat verdwijnen.

Er zijn echter een aantal grote veranderingen. Het eerste punt is dat je hier te werk gaat met drie personages in plaats van met één. Aan het begin van een level stel je een team samen. Vervolgens kun je hier soepel, heel soepel, tussen wisselen. Als je aan het einde van een combo de wisselknop indrukt, komt het nieuwe personage met een snelle aanval het veld op, waarna je meteen door kan gaan met de combo en weer hetzelfde trucje uit kan voeren: je kan eindeloos doorgaan. Ook hebben alle personages andere wapens en andere aanvallen.

Maar toch, vierkantje blijft vierkantje en driehoekje blijft driehoekje, dus hoe lang blijft dit enigszins interessant? Niet heel lang, maar gelukkig is er nog de grootste verandering ten opzichte van alle games in de reeks: magie. Door het werk van Zeus zijn er een boel magische voorwerpen op het slagveld terechtgekomen en deze versterken alle personages die in Orochi Warriors 4 aanwezig zijn. Hierdoor krijg je een nieuwe magiebalk, die snel vult en dus veel gebruikt kan worden. Met deze magie kun je zwakke, maar snelle magie gebruiken, of hele sterke magie die je hele balk in één keer verbruikt. Er is zelfs nog een speciale soort ‘Unity Magic’, een magische aanval die alles en iedereen in je omgeving omver blaast, maar deze moet wel uitgevoerd worden met je hele team.

Wat bij het spelen het meest verrassend is, is hoe ongelooflijk lekker al deze mechanieken in elkaar overlopen. Het maken van bizarre combo’s met de wisseltrucjes, tussendoor wat magie en je gewone aanvallen, werkt echt enorm goed. Hierdoor ga je op een heerlijk tempo door het level en hoeven missies niet eindeloos te duren: met zo’n tien minuutjes heb je de meeste levels, vooral in het begin, wel zo goed als uitgespeeld.

Tussen missies door kun je je helden nog uitrusten met betere wapens, of ze sterker maken door ze in niveau te laten stijgen en nieuwe vaardigheden te geven. Deze nieuwe vaardigheden bestaan echter voor het grootste gedeelte uit ‘Dit personage richt meer schade aan’ of vergelijkbare dingen, dus al te spectaculair is dit niet. We hadden liever wat minder personages gezien, maar dat het hele upgradesysteem wat uitgebreider was geweest.

Maar toch, combineer de vloeiend lopende gameplay met de maar liefst 170 speelbare personages (ja, dat is een wereldrecord) en je hebt een boel om te doen. Nu voelt niet elk personage helemaal origineel, maar dat mag de pret niet drukken. Het belangrijkste is dat je bijna garantie hebt om een drietal (zo niet veel meer) van krijgers te vinden die je leuk genoeg vindt om met ze te willen blijven spelen. Helaas heb je door het niet zo interessante verhaal zeker geen memorabele ervaring, maar wel een hele leuke.

Warriors Orochi 4 is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Warriors Orochi 4-cast