Steep X Games-uitbreiding

De Steep X Games-uitbreiding zorgt voor nieuwe freestyle-uitdagingen en een nieuw voertuig. Ook al zijn de X Games-parken best tof, het voertuig voelt erg saai en de beloofde jaren '90-filter komt pas later dit jaar. Het is zeker leuk om de nieuwe stijlen te proberen op de halfpipe, maar verder, naast de nieuwe disciplines, voegt de uitbreiding weinig toe op dit moment.

De nieuwe Steep X Games-uitbreiding voor de sportgame is inmiddels uit en wij konden wederom onze uitrusting pakken om de nieuwe uitdagingen tegemoet te gaan. Dit keer focust de nieuwe content zich op de freestyle-evenementen van de X Games. Zo zijn er nieuwe onderdelen, zoals de halfpipe of big air, waaraan je kan meedoen. Lees hier of de DLC interessant genoeg is om het spel weer op te pakken. Deze review focust zich puur op de toevoegingen van de uitbreiding, niet het basisspel. Onze ervaring daarmee kun je hier lezen, net als onze review over de uitbreiding van de Olympische Spelen, die hier te lezen is.

Steep X Games-uitbreiding, playstation plus januari 2019

Zodra je Steep opstart, na de installatie van de uitbreiding, krijg je geen enkele melding waar of hoe je deze nieuwe content kunt bereiken. Na wat zoeken, stuiten we op een mooi blauw logo in Alaska en kunnen we de X Games-uitdagingen starten. Je krijgt eerst training in de verschillende freestyle-disciplines om te leren hoe het in zijn werk gaat. Vervolgens kun je zelf deelnemen aan de uitdagingen waar de X Games bekend om staan. Uiteindelijk draait het om de hoogst mogelijke score te behalen met de tofste trucs. Bij alle onderdelen mag je slechts een aantal moves doen voordat je score vaststaat.

Na de korte trainingen mag je de strijd aangaan met de grote jongens. Bij de meeste freestyle-evenementen krijg je twee runs om te laten zien wat je kunt. De totale score die je daarbij verkrijgt, bepaalt welke medaille je krijgt. De eerste paar evenementen leggen de focus op downhill-uitdagingen waarbij je meteen aan de bak moet. Deze uitbreiding gaat er vanuit dat je al genoeg ervaring in Steep hebt opgedaan, waardoor het niveau meteen hoog ligt. Het is dan ook af te raden om als beginner direct de X Games in te duiken, maar eerst de rest van het spel te ontdekken. Deze drempel zorgt er wel voor dat de Steep X Games-uitbreiding minder interessant is voor nieuwe spelers, maar genoeg uitdaging biedt voor veteranen.

Bij de DLC zit ook een nieuw voertuig; de raketvleugels. Deze nieuwe manier van voortbewegen, opent de wereld van Steep op een andere manier. Dit keer kun je erg makkelijk heen en weer vliegen, zonder dat je daarbij hoeft te plannen hoe je dat aanpakt, of een helikopter moet pakken. Echter is dat ook het enige wat je er echt mee kan doen. Het is stiekem gewoon een wingsuit vol steroïden, zonder de spanning of je het wel redt langs de grond. Je kunt immers direct omhoog mikken en wegschieten. Na wat uitproberen, hebben we dit puur gebruikt als gemakkelijk middel om nieuwe plekken te bezoeken, want veel spanning biedt het niet.

De Steep X Games-uitbreiding biedt weer genoeg nieuwe uitdagingen voor de liefhebber van de game en zorgt voor een nieuwe reden om het spel in huis te halen, als je twijfelde om dat te doen. De freestyle-onderdelen nodigen uit om je score telkens te verbeteren en bieden weer een nieuwe invalshoek voor Steep. Erg veel bijzonders biedt deze uitbreiding helaas niet echt, aangezien het slechts een aantal zeer specifieke freestyle-evenementen en een weinig uitdagend voertuig aanbiedt. De jaren ’90- filter die in de trailer zit, komt pas later dit jaar en daardoor voelt de uitbreiding nog niet helemaal compleet. Voor het spel, inclusief uitbreiding als compleet pakket, mag je vier sterren rekenen.

De Steep X Games-uitbreiding werd voor deze review gespeeld op een Xbox One. Het spel is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc.