Trailblazers

Trailblazers weet het concept van verf storten tijdens een race niet helemaal goed uit te werken, waardoor het spel geen hoogvlieger is. Het samenwerken om tactisch verf te spuiten zodat het hele team hierdoor sneller de finish bereikt, is erg leuk, maar de chaos van de race zelf zorgt ervoor dat het allemaal teveel is en het overzicht snel verloren raakt. Leuke game voor tussendoor met een vriend, maar verwacht er niet teveel van.

Trailblazers kwam een half jaar geleden uit voor PlayStation 4 en pc, van die versie kun je hier de review lezen. Inmiddels is de game ook beschikbaar voor de Nintendo Switch en daarvan kun je hieronder lezen hoe deze versie scoort ten opzichte van de vorige release van het spel.

Mensen die bekend met Splatoon zijn, zal deze game redelijk bekend voorkomen. Trailblazers draait namelijk om het verven van de levels, maar dan tijdens races. Je kunt namelijk verf onder je auto dumpen, waardoor auto’s uit jouw team steeds sneller kunnen gaan, terwijl tegenstanders vertraagd worden. Als je verfbalkje volledig is gevuld, kun je ook een stroom verf voor je uit schieten om vijanden voor je af te laten remmen en jij direct snelheid wint. Zodoende is het ook een strategische afweging om verf te sparen om een dergelijke aanval uit te voeren.

De verhaalmodus is bedoeld om gewend te raken aan de speelstijl van de game. Deze kun je alleen of met een vriend spelen, om samen deze introductie tegemoet te gaan. Daarnaast zijn er opties om online races tegen anderen te doen, of in je eentje de computer te verslaan. Eigenlijk is elke race een beetje hetzelfde, waarbij de levels lichtelijk verschillen van elkaar. Zodoende is kennis van deze levels ook essentieel om de ideale lijn te kunnen rijden. Of dat ook de ideale lijn blijft, hangt natuurlijk af van de hoeveelheid verf die jouw team overal gooit.

Trailblazers

Uiteindelijk blijft het spel niks anders dan rondjes rijden door de verschillende levels, terwijl je verf om je heen gooit. Afhankelijk of jouw team dat goed doet, zul je de overwinning behalen of niet. Omdat het racen zelf erg snel verloopt, heb je soms te laat in de gaten welke richting je het handigst op kan gaan voor maximale boost. Door deze chaos, raakt de tactiek achter het racen zelf verwaterd, zeker omdat de AI van het spel niet goed begrijpt welke strategieën er allemaal gebruikt kunnen worden. Die racen rechtdoor, tot ze een bocht zien. Zodoende kun je deze game het beste doen met een vriend voor maximaal plezier.

Ondanks dat de muziek en het futuristische sfeertje van Trailblazers best tof is, blijft de gameplay slechts beperkt tot minimale variatie. De chaos van het racen, het verf storten en de manier van boosten, zorgen ervoor dat er niet optimaal van de game genoten kan worden. Een spannende race wordt zo snel gedegradeerd tot zoveel mogelijk verf dumpen en rondjes rijden tot het einde, in plaats van een technisch diepgaande racegame. Trailblazers is een prima game voor tussendoor, maar zeker geen hoogvlieger, ondanks dat het concept best leuk is.

Trailblazers is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is ook beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One, pc en Mac