Storm Boy

Storm Boy weet, ondanks de leuke graphics en mooie muziek, geen indruk te maken. De game is voor volwassenen te simpel en voor kinderen te lastig. Dat maakt het eigenlijk vlees noch vis en zorgt ervoor dat je er ondanks de lage aanschafprijs maar beter omheen kunt lopen.

Storm Boy van Colin Thiele is een kinderboek dat zich afspeelt op de kusten van Zuid-Australië, waar een kleine jongen een onwaarschijnlijke vriendschap sluit met een gestrande Pelikaan. In dit korte verhaal zag Blowfish Studios een mooie kans voor een interactieve verhaalvertelling, die vanaf nu verkrijgbaar is. Is de ontwikkelaar erin geslaagd om een leuke game neer te zetten?

Wanneer je aan het spel begint, ziet het er allemaal nog rooskleurig uit. De grafische stijl is fraai en de ondersteunende muziek prachtig en rustgevend. Je begint te lopen en het verhaal ontvouwt zich als een interactief boek. Door middel van tekst die bovenin beeld verschijnt, wordt de achtergrond uitgelegd en onderweg kom je verschillende mini-games tegen. Het duurt echter niet lang, voordat de grote problemen met Storm Boy zich openbaren.

Als eerste zijn daar de mini-games. Deze zijn optioneel en hebben eigenlijk geen enkel doel. Je zult bijvoorbeeld drie pelikanen moeten voeden door vissen in hun bek te gooien, of een tekening maken op het strand. Er zit geen einde aan de kleine spelletjes en je stopt gewoon, wanneer je het zat bent. Daarna loop je verder om de rest van het verhaal te vervolgen. Dit voel als ontzettend zinloos en het feit dat het spel niet uitlegt wat nou precies de bedoeling is, zorgt ervoor dat je regelmatig zit te wachten tot er iets gebeurt om er uiteindelijk achter te komen dat je de mini-game maar gewoon moet afsluiten.

Storm Boy

Misschien is dit wel gedaan om het grootste probleem wat te maskeren, want dat is de lengte van het spel. Binnen vijftien minuten heb je Storm Boy namelijk van voor tot achter uitgespeeld. Vanaf dat moment kun je nog wel de mini-games een keer opnieuw spelen, maar deze zijn dusdanig simpel en vervelend dat je hier niet de behoefte voor zult voelen.

Nu is Storm Boy natuurlijk niet bedoeld voor volwassenen, dus de simpelheid van de spelletjes is te verklaren. Het zou voor kleine kinderen een prima kennismaking kunnen zijn met gamen, maar daar zijn de mini-games dan weer net te lastig voor. Zeker het redden van wat schippers op zee en het voeden van de pelikanen zullen lastig zijn voor mini-gamers. Daar komt nog eens bij dat het spel volledig in het Engels is en er geen voice-over aanwezig is. Dat betekent meteen dat kinderen al wat complexere dingen moeten kunnen lezen en al wat basis Engels onder de knie moeten hebben; of je moet als ouder de vertaling op je nemen. Dat laatste haalt echter wel een hoop van de magie van de verhaalvertelling weg. Voor kinderen die Engels kunnen lezen, zal de game ongetwijfeld al te simpel zijn. Waar we zelf niet zo heel erg fan zijn van lokalisatie, is dit nu juist een spel dat er heel erg van had kunnen profiteren.

Het is jammer dat de ontwikkelaars van Storm Boy niet wat langer hebben nagedacht over hun vertaling van het kinderboek van Colin Thiele. Het bronmateriaal is zeker geschikt voor een leuke kinder-game, maar de uitwerking van het spel is dat zeker niet. Voor de kleinsten onder ons is het spel te lastig en onduidelijk en voor volwassenen is er al helemaal niets te beleven. De game is het alleen waard als je op zoek bent naar een snelle 100%-score. Deze heb je namelijk ook al binnen vijftien minuten gehaald.

Wij speelden Storm Boy op de PlayStation 4. De game is ook verkrijgbaar voor Xbox One, Nintendo Switch, pc, iOS en Android.