Nidhogg 2

Nidhogg 2 is een leuk vervolg op een toffe game. Doordat er meer extra's aan dit deel zijn toegevoegd, mist het de simpliciteit van het concept van de game. Helaas verdwijnt daardoor ook een deel van de magie die het eerste deel zo goed wist te gebruiken. Desalniettemin, is het een prima spel om met vrienden te doen.

Het eerste deel is inmiddels alweer vier jaar oud en was wat vaag, maar bleek toch erg leuk te zijn om te spelen. Zo leuk zelfs, dat de studio een nieuw deel uitbracht, Nidhogg 2. Het spel is al een jaar verkrijgbaar, maar is nu eindelijk ook naar de Nintendo Switch gekomen. Bij uitstek de ideale kans om het rare spel onder de loep te nemen. Lees hier hoe Nidhogg 2 scoort ten opzichte van zijn voorganger.

Voor mensen die het eerste deel niet gespeeld hebben, het principe achter Nidhogg is best simpel. Je staat in het midden van een lang level met tegenover je een tegenstander. Je moet aan het einde van het level zien te komen, om vervolgens opgegeten te worden door de Nidhogg, een grootse worm, en jouw vijand heeft datzelfde doel. Zodra een van jullie wordt uitgeschakeld, kan de ander verder rennen richting zijn of haar finish, tot de vermoorde speler opnieuw het toneel betreedt, waarop het gevecht opnieuw begint. Om nog korter van stof te zijn; het is eigenlijk gewoon een potje touwtrekken, waarbij de spanning hoog kan oplopen.

Nidhogg 2 is, net als het eerste deel, online te spelen tegen een of meerdere mensen in toernooivorm. Het leukste is echter met een of meerdere vrienden thuis op de bank. Dan is de kans groot dat de gemoederen flink oplopen, als er weer iemand sneuvelt. De balans in het eerste deel was erg goed. De besturing is vrij simpel en er was weinig variatie, iets wat de gameplay ten goede komt. Het is immers het eerlijkst wanneer beide kanten evenveel kans krijgen op de overwinning. In dit tweede deel is er wel meer variatie, zowel qua levels als wapens, maar vooral dat laatste maakt het spel onnodig complex. Nu heb je namelijk allerlei factoren die beïnvloeden hoe jij aanvalt. Dit zorgt ervoor dat elke keer dat je de aanval inzet, moet bedenken wat je tactiek wordt. Omdat je een willekeurig wapen in je handen geduwd krijgt, kost het dus even voordat je duidelijk hebt wat een handige aanpak is.

Nu zijn meer wapens niet altijd iets slechts, maar bij een simpel concept als Nidhogg wordt het toch een probleem. Je gaat bij Tetris ook niet ineens een nieuw blokje introduceren en dan verwachten dat mensen er direct raad mee weten. Zo heb je een groot zwaard met meer bereik, waardoor je langzamer aanvalt, of een dolk waarmee je niet ver komt, maar wel snel kan rennen en steken. Zodoende is de simpelheid en laagdrempeligheid van het spelconcept in Nidhogg 2 verdwenen. Het is nog steeds een raar, vreemd en erg leuk spel, maar de simpliciteit dat het eerste deel zo goed maakte, is afwezig.

Nidhogg 2

Grafisch is dit tweede deel bombastischer dan het vorige. Waar er daar slechts sprake was van een hoop aan elkaar geplakte pixels, hebben we hier te maken met mensen. Het lijkt een noodzakelijke upgrade, maar ook hier blijft hetzelfde probleem verschijnen. Doordat het grafisch indrukwekkender is, verliest het ook hier de kracht van het simpele. Hierdoor gebeurt er soms veel op het scherm, wat je afleidt van de kern van het spel. Het feit dat er meer levels zijn, zorgt wel voor nieuwe manieren om de strijd met elkaar aan te gaan en er zijn gelukkig een hoop opties om alle extra’s zoals nieuwe wapens te negeren, waardoor het weer neigt naar de simpele plezier van Nidhogg.

Aan het einde van de dag is Nidhogg 2 een prima vervolg op een geweldige game, maar weet niet de magie van het eerste deel te bereiken. Zodoende zouden wij het eerste deel ook eerder aanraden dan het tweede, vanwege de simpliciteit. Gelukkig is er wel de optie om alle nieuwe functies zoals nieuwe wapens uit te schakelen, maar het is vreemd dat het nodig is om optimaal te genieten van de game. Normaliter is een nieuw deel een verbetering met een hoop meer inhoud.  In Nidhogg 2 is er zeker sprake van meer inhoud, maar hierdoor verdwijnt de kracht van de simpelheid van het originele concept.

Nidhogg 2 is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. Het spel is ook beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.