Doorgaan naar artikel
Gungrave VR
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Conclusie

Gungrave VR moet het voornamelijk hebben van zijn toffe hoofdpersonage en de imponerende eindbazen. Helaas is de rest van de game bijzonder matig en kent de gameplay daarnaast de nodige mankementen, waardoor we deze titel lastig aan kunnen raden.

De originele Gungrave was een derde persoons-anime-shooter voor de PlayStation 2, die destijds gemengde recensies ontving. Waar iedereen het wel over eens was, was dat de game een enorm toffe grafische stijl had en dat de protagonist, genaamd Beyond the Grave, een flinke badass was. Na de game volgde nog een anime-serie. Nu in 2018 vonden de makers het tijd voor een herziening in de vorm van Gungrave VR, waarbij we voor het eerst in virtual reality kennismaken met Beyond the Grave. Is het een goed idee geweest om deze game weer uit het graf te doen herrijzen?

Verhaaltechnisch is er weinig te beleven, of eigenlijk is het zelfs helemaal afwezig. Jij bent een stoere gevechtsmachine die het opneemt tegen verschillende golven vijanden over meerdere levels. Tussendoor krijg je te maken met baasgevechten, waar iets meer tactiek bij komt kijken dan het simpelweg je wapens leegschieten. Waar de normale vijanden eigenlijk een beetje ongeïnspireerd overkomen, zijn de bazen wel erg tof ontworpen en behoorlijk imponerend wanneer je ze ziet.

Gungrave VR

De gameplay bestaat uit twee delen. Het grootste deel van de tijd speel je in de derde persoon en loop je door voornamelijk stedelijke omgevingen om daar de straten schoon te vegen. Het bijzondere is daarbij dat je richt door naar de vijanden te kijken. Daardoor blijven de functies van de twee pookjes wat we gewend zijn: met links beweeg je door het level en met rechts bedien je de camera. Hier komt wel het eerste probleem kijken dat we tegenkomen en dat is niet het minste. Zoals gezegd richt je met je ogen, maar het draaien van de camera zorgt ervoor dat je richtpunt ook verplaatst. Wanneer je dus een eindbaas onder vuur aan het nemen bent, maar je moet even de camera draaien, ben je hem meteen uit het oog verloren en zul je hem opnieuw op moeten zoeken om hem weer te raken. Daardoor gaat kostbare tijd verloren die je zeker bij de pittigere eindbazen goed kunt gebruiken.

Deze eindbaasgevechten voelen sowieso niet altijd even eerlijk. Het is namelijk soms onmogelijk om te ontsnappen uit een aanval. Regelmatig gebeurde het ons dat we door zo’n tegenstander in de hoek werden gezet, waarbij er niets anders op zat dan wachten en doodgaan. Dat is echt ontzettend frusterend. Baasgevechten mogen best pittig zijn, maar moeten wel eerlijk voelen en dat is in dit geval zeker niet.

Het tweede deel van de gameplay bestaat uit een on-rails-ervaring, waarbij we niets anders doen dan naar vijanden kijken en ze kapotschieten. In het begin is dit nog wel leuk, maar al snel wordt het repetitief. Ook hier komt weer de oneerlijke factor om de hoek kijken waardoor het regelmatig onmogelijk is om onder aanvallen uit te komen, al is het hier wel wat vergevingsgezinder dan in de derde persoons-delen. Ook dringt de vraag zich op, waarom hier niet gekozen is voor ondersteuning van de Move-controllers. Zeker on-rails-shooters zijn uitermate geschikt hiervoor en het voelt een stuk echter dan richten met je hoofd.

Grafisch gezien is de game wel tof gedaan, al geldt dat vooral voor het hoofdpersonage en de eindbazen. De rest is niet slecht, maar we zien een hoop terugkerende omgevingen en ook de overige vijanden zijn niet bijster origineel. Het is in ieder geval wel genoeg om je geboeid te houden.

Gungrave VR heeft zeker zijn momenten, maar over het algemeen is het gewoon niet al te bijzonder wat de game te bieden heeft. De gameplay is repetitief en heeft daarbij een paar ergerniswekkende elementen, zoals de baasgevechten die regelmatig oneerlijk voelen. Dat maakt dat het moeilijk is om deze game aan te raden, al is het misschien een leuke titel om in de toekomst eens uit de budgetbak te vissen.

Wij speelden Gungrave VR op de PlayStation 4. De game is exclusief verkrijgbaar voor dit platform.