Sphinx and the Cursed Mummy
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Sphinx and the Cursed Mummy is een remake van een platform-game uit 2003. Het spel brengt voornamelijk nostalgie met zich mee. Voor de nieuwere generatie zal het ook nog steeds wel een leuke game zijn om te spelen, maar onder andere het gebrek aan spraak zal niet iedereen aanspreken. De mummie brengt een leuke afwisseling naar de game, alleen komt die wat te weinig voor helaas. Als je op zoek bent naar een game om wat tijd te doden, dan kan je deze titel voor ongeveer €25,- wel aanschaffen.

Gamers die in het Gamecube-, Xbox- en PlayStation 2-tijdperk actief waren zullen de game misschien nog wel kennen, maar voor de nieuwere generatie zal deze Switch-game volledig nieuw zijn. We hebben het over Sphinx and the Cursed Mummy.

In 2003 zag de game voor het eerst het licht op de eerdergenoemde consoles en werd toen redelijk goed onthaald. De game had uiteraard wel wat competitie gezien er in die tijd veel soortgelijke platformgames werden uitgebracht. THQ Nordic heeft het spel opnieuw uitgebracht voor de Nintendo Switch. Kan deze oude titel nog mee met de huidige standaarden? Je leest het in deze review.

Even in een notendop voor wie Sphinx and the Cursed Mummy niet kent. Het speelt zich af in het oude Egypte waarbij de hoofdrol wordt vervuld door de halfgod Sphinx. Daarnaast is er nog een tweede personage, namelijk farao Tutankamen. Opvallend is dat deze farao door het leven gaat als mummie. Dit heeft hij te danken aan zijn kwaadaardige tweeling broer. Samen gaan Sphinx en de mummie op pad om Egypte van het kwaad te redden. Dit doe je door gaandeweg met beide personages puzzels op te lossen om zo door de verschillende gebieden in Egypte te reizen.

Sphinx and the Cursed Mummy

Je bent voornamelijk op pad met Sphinx en zo af en toe wissel je af met de mummie om zo vanuit zijn paleis te helpen met zijn tocht. Dit is ook wel nodig, want je begint het spel zonder wapens of andere hulpmiddelen. Door de puzzels te voltooien en verder de gebieden te verkennen, wordt je langzamerhand voorzien van wapens en andere voorwerpen. Wat direct opvalt is dat de filmpjes enkel zijn voorzien van ondertiteling. Er is geen spraak aanwezig, waardoor je alles moet lezen. Dit is binnen het genre niet echt meer van deze tijd en het maakt de filmpjes bovendien ook wat saai. Ook het verhaal is niet bijzonder, maar het draait in Sphinx and the Cursed Mummy dan ook voornamelijk om de gameplay.

Sphinx and the Cursed Mummy

Over het algemeen is deze gameplay wel prima. De besturing laat helaas wel wat te wensen over. Zo is het camera-systeem vrij en beweegt deze vrijwel niet mee met je personage. Dit zorgt weleens voor lastige situaties wanneer je in een gevecht bent met je vijand. Het is grafisch niet echt een pareltje, maar voor een console als de Switch kan het ermee door. De leuke verrassing zit hem ook voor een groot deel in de mummie: met hem kun je verschillende dingen doen om je puzzels op te lossen. Zo kan je hem bijvoorbeeld in brand steken om hiermee vervolgens een ander voorwerp af te branden. Het is vanwege deze creativiteit jammer dat dit personage maar enkele keren terugkomt. Het is juist een van de leukere onderdelen. Al met al is Sphinx and the Cursed Mummy een leuke game die voornamelijk nostalgische gevoelens met zich meebrengt, althans voor degene die de game 16 jaar geleden speelde.

Sphinx and the Cursed Mummy is gespeeld op de Nintendo Switch. Heruitgaves van de game zijn speelbaar op Nintendo Switch en pc.