Crackdown 3

Crackdown 3 is de basis een zeer vermakelijke game waarbij je jouw vaardigheden weer op creatieve manieren kunt inzetten. De nieuwe wapens, vaardigheden en sfeer, zorgen ervoor dat het wel degelijk voelt als opvolger van de serie, al voelt het grafisch en verhaaltechnisch niet vernieuwend aan. Het plezier van de voorgaande delen ervoeren wij ook in dit deel, dus als je houdt van explosies, chaos en het rondrennen als superagent, is dit zeker de game voor jou.

Na vele keren te zijn uitgesteld, is Crackdown 3 eindelijk verschenen voor Xbox One en Windows 10. In dit nieuwe deel verplaatst de eeuwige strijd tussen het agentschap en het kwaad naar een nieuw utopisch eiland. De hele wereld is namelijk geraakt door een stroomstoring, veroorzaakt door een onbekende organisatie. Op dit perfecte eiland, gerund door een groots bedrijf, brandt nog wel licht. De meeste mensen gaan dus naar deze nieuwe plek toe, maar daar blijkt ook niet alles pluis te zijn. Wederom moet jij als superagent de boel op orde stellen. Lees hier of het uitstel de game goed heeft gedaan.

Crackdown 3

Net als vele andere spellen met een nieuw deel, moet er een reden zijn waarom je jouw vaardigheden kwijtraakt. Dit keer moet je lichaam opnieuw gebouwd worden na een aanslag en zul je dus alle krachten weer moeten ontdekken. Zoals bekend van de Crackdown-serie, kun je weer opzoek gaan naar zwevende bolletjes om jezelf sterker te maken. Daarnaast heb je genoeg wapens waarmee je jezelf kan uitrusten en kun je gebruik maken van voertuigen. Door deze vaak genoeg te gebruiken, stijgt ook je niveau in deze vaardigheden, zodat je meer of betere uitrusting krijgt. Denk daarbij aan nieuwe wapens, krachten of voertuigen. Naast het doen van de missies, nodigt dit dus uit om te experimenteren om zo sterk mogelijk te worden. Het heeft bijna een vleugje Metroidvania in zich, want als je net niet hoog genoeg kunt springen om een gebouw te beklimmen, zul je dus eerst sterker moeten worden voor je dit nogmaals kunt proberen.

Naast deze leuke basis om je arsenaal te vergroten, zijn er genoeg hoofd- en zijmissies om deze vaardigheden te testen. Per missie zie je een percentage en deze geeft aan hoe groot de kans is dat je het overleeft. In de praktijk staat dit voor de moeilijkheid van de missie tegenover jouw vaardigheden. Het onderliggende verhaal van alle missies is flinterdun en voegt weinig toe, behalve dat er bepaalde sleutelfiguren achter delen van de organisatie zitten. Door afzonderlijke onderdelen uit deze vertakkingen te verzwakken, leer je meer over de persoon in kwestie. Heb je alle missies gedaan, dan weet je genoeg en kun je de baas confronteren in een gevecht. Ze hebben allemaal een uniek karakter en uitstraling, maar in het begin leer je er zoveel kennen, dat je ze snel vergeet op een enkeling na. Erg jammer dat Crackdown 3 je direct in het diepe gooit qua verhaal, want daardoor blijft zelden iets plakken, terwijl het zeker een bepaalde charme heeft.

Crackdown 3

In het onderliggende systeem van Crackdown 3 zijn er wel handige aanpassingen gemaakt. Zo kun je over de hele wereld verschillende locaties vinden waar je jouw wapens kan aanpassen en munitie bijvullen. Tussen deze locaties kun je ook reizen, waardoor je lange afstanden snel kunt afleggen. Toch is het verkennen van het eiland leuker, zeker om jouw vaardigheden te testen. Hoe hoger jouw niveau wordt, hoe makkelijker zaken gaan. Je kunt op een gegeven moment ook een voertuig laten verschijnen voor je neus, als je deze nodig hebt. Ook beschik je over een dubbele sprong en later over een lucht-dash, die je het gevoel geeft dat je net iets verder kunt gaan. Zo voelt het allemaal wel vernieuwend aan, zonder teveel te veranderen aan de formule.

Grafisch ziet het er prima uit en de tekenstijl past helemaal bij het sfeertje, alleen voelt Crackdown 3 wel aan als een spel van de vorige generatie dat een grafische update heeft gekregen. Het lijkt nergens maximaal gebruik van de capaciteiten van de Xbox One of pc te maken, waardoor spraakmakende graphics uitblijven. Explosies zien er tof uit, maar nooit adembenemend. Zeker als je bedenkt dat de game meermalen is uitgesteld om te verfijnen, zien we dat in eerste instantie niet echt terug. Het is zeer vergelijkbaar met de vorige Crackdown-spellen, maar dan meer en iets verfijnder. Omdat het vorige deel alweer 9 jaar oud is, hadden wij Crackdown 3 iets spectaculairder verwacht. De personages zien er, tijdens cutscenes, wel prachtig en bijna realistisch uit, maar alles er omheen voelt toch enigszins tekortkomend. Het ziet er verre van slecht uit, maar voelt net niet volwaardig een game van deze generatie.

Ondanks dat het uitstel niet helemaal ten goede is geweest voor Crackdown 3, blijft het wel een vermakelijke game. Doordat er genoeg bolletjes te verzamelen zijn, blijf je de wereld steeds verder ontdekken. Ook zijn de missies in het begin variërend genoeg om interessant te blijven, al wordt het op den duur enigszins eentonig. Je vaardigheden als superagent nodigen wel uit om creatief te zijn met het uitschakelen van vijanden, om zo sterker en beter te worden. De explosies, kogels, voegtuigen en vijanden vliegen je op een gegeven moment om de oren. De creatieve chaos die we dus kennen uit de serie is zeker terug, verwacht alleen niets compleet vernieuwend.

Voor deze review is Crackdown 3 gespeeld op een Xbox One. Het spel is ook verkrijgbaar voor Windows 10.