Conarium
Britt Luttik
Britt Luttik

Conarium is een game met prachtige effecten en een intense sfeer zonder dat goedkope horrortactieken te pas hoeven komen. Helaas vervalt de interesse behoorlijk snel door de tekortkomingen op gebied van verhaal en gameplay.

Games geïnspireerd op verhalen van H.P. Lovecraft bewijzen nog steeds hun populariteit. Zo zagen we niet zo lang geleden Call of Cthulhu, een van de bekendste verhalen van de schrijver. Maar ook de andere verhalen dienen prima als basis voor een game, zo bewijst Conarium dat gebaseerd is op het verhaal At the Mountains of Madness. Cultisme en mythische wezens staan centraal in deze horror- en puzzelgame. Wat het resultaat is, lees je in onze review.

Frank Gilman is een wetenschapper die mee is gegaan op een Antarctische expeditie. Het doel van de reis is niet geheel duidelijk, maar al vrij snel blijkt het om een onderzoek te gaan naar een onderwerp dat onze wetenschap te boven gaat. Frank wordt wakker in een kamer zonder enige herinneringen en enkel met een apparaat dat vreemde geluiden produceert. In zijn zoektocht naar de andere bemanningsleden heeft hij weinig succes en langzaam maakt de game duidelijk dat er iets vreselijks mis is gegaan.

Conarium

De sfeer die wordt gecreëerd sluit perfect aan op het onheilspellende begin van het verhaal. Vanaf het moment dat je de eerste stappen zet, is het gevoel van onheil en constant dreigend gevaar niet te onderdrukken. De combinatie van donkere omgevingen en de duistere muziek die af en toe zijn intrede doet, zorgt precies voor de sfeer zoals Lovecrafts verhaal het bedoelt. De sterke sfeer zorgt ervoor dat de opening pakkend genoeg is om meteen je volledige aandacht te trekken. Mede door het gebruik van Unreal Engine 4 is het visuele gedeelte iets dat de donkere setting complimenteert.

In de zoektocht naar zijn teamgenoten en ontbrekende herinneringen, daalt Frank af naar de Antarctische grotten die gevuld zijn met mythische objecten en puzzels. Het is als speler slim om pen en papier bij te houden, want regelmatig zul je bezig zijn om puzzels te ontcijferen met vreemde tekens die lastig te onthouden zijn. Desondanks ligt de moeilijkheidsgraad zelf niet al te hoog en vraagt het vooral van de speler om de omgeving goed in de gaten te houden. Dit is overigens ook het enige dat gameplaywaardig te noemen is, omdat het voor de rest vooral een walking-simulator is. Ondanks de horrorsfeer die er hangt, zul je geen monsters af hoeven te maken: hoogstens zul je een enkele keer wegrennen. Daardoor voelt de game al behoorlijk snel eendimensionaal aan. De opening is spannend genoeg om de interesse te trekken, maar de gameplay weet dat jammer genoeg niet vast te houden.

Conarium

Ondanks dat Lovecrafts verhalen interessant genoeg zijn, is de verwerking ervan in Conarium niet voldoende om geïnteresseerd te blijven. Het is duidelijk dat ons hoofdpersoon langzaam het pad van waanzin betreedt, maar wat er nu precies is gebeurd met de bemanning blijft een beetje vaag. De notities die overal verspreid zijn geven nog het beste een beeld, maar het lezen ervan kost veel geduld. Het was juist interessanter geweest als dit meer door middel van dialogen en gebeurtenissen ging. De schaarse personages die in het verhaal passeren, maken weinig indruk en ook het hoofdpersoon mist de nodige dynamiek. Al deze zaken zorgen ervoor dat het veel moeite kost om nog motivatie te vinden om door te gaan. Als je dit al doet, is het alsnog allemaal van korte duur, aangezien het spel in zo’n vijf uur wel uitgespeeld is.

Al met al bieden het verhaal van Lovecraft, de intense sfeer die goed opgebouwd wordt en de prachtige grafische effecten een goede basis voor een game met veel potentieel. Helaas wordt dit nooit gerealiseerd waardoor de interesse al vrij snel na het eerste uur afneemt. De puzzels zijn prima bedacht, maar er hadden er best meer mogen zijn omdat dit de enige vorm van interactie tussen de speler en het spel is. Echter zijn het vooral het verhaal en de personages die flink tekortschieten. Er ontbreekt een stuk diepgang en sympathie dat ervoor zou moeten zorgen dat we ons kunnen inleven in ons hoofdpersoon en meer over hem willen weten. Conarium is geen dure game, maar €20 lijkt toch nog te veel gevraagd voor een spel dat alle potentie niet waar kan maken.

Voor deze review speelden we Conarium op de PlayStation 4. De game is verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc.