Review: Degrees of Separation

Erwin Voorn, 28 februari 2019
Profiel
Degrees of Separation combineert een mooi verhaal, schitterende beelden en unieke puzzels tot een uitstekende puzzel-platformer. Het besturen van beide personages kan soms tot frustratie leiden, maar is over het algemeen goed genoeg om je heel wat uurtjes zoet te houden met het oplossen van alle puzzels.

In de maanden februari en maart komen er altijd tal van triple-A-titels uit en inmiddels hebben we al een aantal toppers langs zien komen. Toch mogen we ook zeker niet de indie-games vergeten. Modus Games bracht onlangs hun puzzel-platformer Degrees of Separation uit. In de trailers en onze preview zagen we al dat deze game er schitterend uitzag en dat ook het verhaal en de puzzels er mochten wezen. Alleen de besturing liet op sommige momenten te wensen over. Weet ontwikkelaar Moondrop in de uiteindelijke versie deze elementen toch tot één mooi geheel te maken?

In Degrees of Separation ontmoeten we Ember en Rime. Hun beide werelden zijn stervende en daar proberen ze iets tegen te doen. Tijdens hun zoektocht naar antwoorden komen ze elkaar tegen en volgt de eerste kennismaking. Door een magische explosie is daar opeens een barrière die de twee van elkaar gescheiden houdt. Ze zijn nu op elkaar aangewezen om de vreemde wereld te verkennen en zullen elkaar moeten vertrouwen en steunen. Het verhaal wordt verteld door stemactrice Kira Buckland. Buckland heeft haar stem al aan de nodige animefilms en games verleend, waaronder Soulcalibur VI en Detective Pikachu. Met haar zachte stem en beleving draagt ze bij aan de algehele sfeer van de game.

Wat meteen opvalt zijn de schitterende beelden die de game op ons scherm tovert. Ember heeft de macht over vuur en haar wereld voelt warm en levendig aan. Rime beheerst dat van ijs en zijn wereld is kil en doods. Het scherm wordt dan ook in tweeën gesplitst, waarbij de ene helft oranje is en de andere helft blauw. Dit contrast maakt niet alleen onze ogen blij, maar is ook belangrijk voor de vele puzzels die je zal moeten oplossen. Zo zal je bijvoorbeeld een ballon moeten laten stijgen, waaraan een balk bevestigd is of moet Rime water bevriezen zodat ze beide er overheen kunnen rennen. Bij elke puzzel zal je een ‘scarf’ (laten we het een sjaaltje noemen) moeten pakken. Deze sjaaltjes heb je nodig om een aantal andere werelden te kunnen ontgrendelen, waar je weer nieuwe uitdagingen staat te wachten.

Zo zal je onder meer ook een bosrijke- en een bergachtige omgeving tegenkomen en de puzzels op nieuwe manieren moeten oplossen. Zo zal je de barrière kunnen manipuleren door bijvoorbeeld een brug te maken of het te laten exploderen. De schokgolf zal objecten kapot kunnen maken of de personages naar een ver gelegen platform brengen. Met de brug kan je hoger gelegen platformen bereiken.

Je bent dus niet alleen de oplossing aan het bedenken, maar ook bezig met hoe je Ember en Rime moet positioneren. Dit zorgt voor een extra gelaagdheid in de puzzels en maakt ze uniek. Vaak zijn de puzzels niet heel moeilijk, maar af en toe zit er eentje bij waar je echt even goed moet nadenken. Ook kom je puzzels tegen die vooral om timing draaien en deze kunnen behoorlijk frustrerend worden. Dat komt vooral door de wat lastige besturing wanneer je beide personage onder de knoppen hebt.

Degrees of Separation is ontwikkeld met co-op in het achterhoofd en speel je met zijn tweeën, dan zal je beide een personage besturen. Speel je de game alleen, dan controleer je zowel Ember als Rime. Met een druk op de knop kan je tussen beide personages wisselen. Dit concept werd al eens eerder gebruikt bij Unravel Two. Bij een van de puzzels moesten we gebruik maken van de explosie om Ember of Rime door een vrij kleine opening in een muur richting een platform te krijgen. Telkens knalden we tegen de muur op, net onder de opening. Beide personages moesten klaarblijkelijk eerst nog even een sprongetje in de lucht maken om zodoende de goede hoogte te krijgen. Met beide personages onder de knoppen is het ontzettend lastig om dit goed te timen. Gelukkig zijn deze momenten schaars en werkt de besturing verder goed genoeg.

In elke wereld zijn behoorlijk wat puzzels te vinden en die liggen toch wel een stukje bij elkaar vandaan. Gelukkig kom je gedurende je avontuur de nodige ‘waystones’ tegen die dienst doen als ‘fast travel-systeem’. Zo kan je heel gemakkelijk weer terugkeren naar voorgaande puzzels en hoef je niet heel dat eind weer te lopen. Scheelt toch wat tijd.

Ondanks wat frustrerende momenten, biedt Degrees of Separation een mooi verhaal, schitterende beelden en unieke puzzels en vormen deze samen een uitstekende puzzel-platformer. Mocht je de game in je eentje gaan spelen, dan zal je wel de wat lastige besturing moeten accepteren.

Degrees of Separation is voor deze review op de Xbox One gespeeld. De game is daarnaast ook verkrijgbaar voor de Playstation 4, Nintendo Switch en pc.