Xenon Racer

Na het vrijspelen van een aantal wagens is het racen in Xenon Racer heerlijk. Echter heeft de game daarbuiten meer onduidelijkheden om het lijf dan goede spelsystemen. Hierdoor zijn de races prima, maar is het totaalplaatje slordig.

Al een tijdje kijken we als fans van racegames uit naar Xenon Racer, de nieuwste titel die uitgegeven wordt door Nederlandse uitgever SOEDESCO. Dit met name omdat het spel zich wil onderscheiden door lekker arcade te zijn in een futuristische setting. Echter draait het bij een racegame altijd meer om de uitvoering dan het idee, dus tijd om zelf een kijkje te nemen.

Na het spel gestart te hebben, worden we in een tutorial gegooid. Hier leren we hoe we moeten racen en worden de belangrijkste twee onderdelen van de game uitgelegd: de boosts en het driften. Door te driften kan je beter de bochten doorkomen en met boosts kan je, je raadt het al, je snelheid af en toe flink verhogen. Je boostmeter vul je door over specifieke plekken van het circuit te rijden of door te driften.

Na de tutorial begint onze eerste race en dat is best even wennen. Het driften gaat niet altijd even lekker, maar we hebben vooral het gevoel dat dat komt door een gebrek aan ervaring dus we gaan rustig verder. Naarmate je meer speelt, krijg je ook betere wagens en dan wordt opeens duidelijk dat de eerste wagens waarmee je rijdt gewoon erg slecht zijn. Natuurlijk is het een positief iets als een game je een doel geeft om naar te streven in de vorm van nieuwe onderdelen voor je auto of zelfs hele nieuwe auto’s, maar dat het spel pas lekker begint aan te voelen als je betere auto’s vrij hebt gespeeld, dat gaat natuurlijk wat te ver.

Hoe meer we wennen en naarmate we betere wagens vrijspelen, komen helaas steeds meer nadelen van het spel naar boven. Als je eenmaal een beetje soepel de circuits doorkomt zonder al te veel te botsen, merk je dat je na de eerste halve minuut van een race nooit meer een tegenstander tegenkomt. Je gaat heel makkelijk al zover voorlopen dat het is alsof je in je eentje rijdt: hoeveel je ook achter je kijkt, je ziet niemand. Hierdoor voelen de races een beetje leeg aan en dat is jammer.

Wat ook jammer is, is hoe ongelooflijk scheef het verloop van de game qua moeilijkheidsgraad is. Met zo’n dertig secondes voorsprong op de nummer twee worden we eerste in een race en de eerstvolgende opdracht in het toernooi is om op precies dezelfde baan een race tegen de klok te voltooien. Op precies dezelfde baan met precies dezelfde auto, is de time trial opeens onmogelijk. Dit terwijl de vorige opdracht nog keisimpel was. ‘Probeer het nogmaals met een betere wagen,’ vertelt het spel ons. Echter is het winnen van die time trial nou precies de enige manier om een nieuwe wagen vrij te spelen!

Dus in plaats daarvan gaan we maar wat andere races voltooien in een andere spelmodus, met de hoop dat we onderdelen vrijspelen die onze wagen goed genoeg maken voor de race tegen de klok. Yes! Na het winnen van een paar races verschijnt in beeld dat we nieuwe aanpassingsmogelijkheden voor onze wagens vrij hebben gespeeld. Enthousiast duiken we het menu in om erachter te komen dat dit helemaal niet het geval is. Geen van onze wagens heeft ook maar één nieuw onderdeel gekregen, ondanks een boodschap dat dit wel het geval was.

Ook zijn er nog wat andere kleine minpuntjes. Zo zijn de laadtijden van de game vrij lang. Dit is iets waar we normaal niet zo zwaar aan trekken, maar het is wel irritant bij een game waar je graag regelmatig je race opnieuw start als je voor een zo goed mogelijke tijd wilt gaan. Ook zijn de circuits al snel wat repetitief op visueel vlak en beginnen ze allemaal op elkaar te lijken na een paar keer racen.

Xenon Racer-gameplaytrailer

Dit zijn allemaal slordige puntjes die de ervaring heel negatief beïnvloeden, maar een hoop kan goedgemaakt worden als het racen lekker aanvoelt. Zodra je een iets betere wagen hebt, is dit ook zeker het geval. Als je eenmaal lekker door de bochten drift zonder te veel snelheid te verliezen, is dit een waar genot. Het wordt erg plezierig om zo optimaal mogelijk alle circuits door te komen en dit is dan ook waar de game uitblinkt. Het racen is een hele sterke mix tussen het arcade-gevoel van boosts en drifts, in combinatie met Formule 1-achtige snelheden en circuits.

Mocht je een boel onduidelijkheden en slordigheidsfoutjes voor lief kunnen nemen, dan is Xenon Racer een heerlijke arcaderacer. Ben je echter op zoek naar een nieuwe racegame met het totaalplaatje, dan zijn er betere mogelijkheden.

Xenon Racer is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.