Snooker 19
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Snooker 19 heeft een zeer solide basis en met de keuze voor realisme is niets mis. Alleen zien wij graag dat dit realisme op elk vlak goed wordt uitgewerkt, wat helaas niet het geval is. Daardoor moet deze game het vooral hebben van de solide basis. Niets meer, niets minder.

Snooker is in 1875 bedacht door een Britse kolonel die gestationeerd was in de Indiase stad Jabalpur en werd tientallen jaren later meegenomen vanuit India naar het Verenigd Koninkrijk. In de vele decennia die volgden werd het biljartspel steeds groter en populairder. Eerst alleen in het Verenigd Koninkrijk, later ook in andere landen. Vooral in China is het spel op het groene tafellaken flink in opkomst, met als gevolg dat er aardig wat Chinezen in de top 128 staan en er meerdere toernooien worden gehouden. Wat betreft snookergames is het jarenlang stil geweest, maar daar is nu verandering in gekomen. Ontwikkelaar Lab42 en uitgever Ripstone Games, in samenwerking met World Snooker, komen met Snooker 19 en focussen zich op realisme. Weten zij een leuke game af te leveren en hoe hoog wordt de lat gelegd voor toekomstige concurrenten?

De opzet van snooker klinkt heel simpel. Je stoot met een keu de witte bal en pot een van de vijftien rode ballen. Daarna pot je een van de zes gekleurde ballen, waarna deze weer op de tafel geplaatst wordt en je vervolgens de volgende rode bal pot. In de praktijk is dit toch echt een stuk lastiger. Het draait allemaal om de witte bal zodanig te plaatsen dat je onafgebroken de ene na de andere bal kunt potten en een ‘break’ weet op te zetten. Elke bal is een bepaald aantal punten waard en uiteindelijk wil je zoveel mogelijk punten behalen om een ‘frame’ te winnen. Met het pakken van het benodigde aantal frames win je de wedstrijd.

Ook in Snooker 19 is het niet eenvoudig om breaks te maken. Via twee verschillende camerastandpunten kies je de te raken bal uit, de snelheid en geeft eventueel effect aan de witte bal mee.  Vervolgens vul je een metertje tot het streepje in het blauwe gedeelte. Dit geeft dan de nauwkeurigheid van je stoot weer. Zit je ver van die streep vandaan, dan is de stoot ook heel onnauwkeurig. Dit werkt allemaal uitstekend, maar het lastige is dat je niet heel veel feedback krijgt over de richting van zowel de witte bal als de te raken bal. Je kan richthulp aanzetten, maar veel meer info dan wat je op bovenstaande afbeelding kunt zien krijg je niet. Je moet dus echt zelf gaan inschatten waar de witte bal uitkomt, wat neerkomt op veel wedstrijden spelen en bepaalde situaties gaan herkennen. Deze realistische insteek geeft ons veel voldoening wanneer een langdurige break de basis legt voor het winnen van de frame.

Het realisme zie je ook terug in de snookerspelers, want die zien er levensecht uit. Lab42 richt zich met hun game op de snookerfans en zij worden hiermee op hun wenken bediend. Voor nieuwkomers die nog nooit een snookerwedstrijd hebben gezien, ligt de instapdrempel behoorlijk hoog en zij zullen er dan ook een lastige kluif aan hebben. Je kan de snookerregels nalezen, maar de game gaat er vanuit dat je bekend bent met de basiskennis van het snooker.

Je kunt kiezen uit een drietal modi, waarvan de carrière de belangrijkste is. Speel met een van de gearriveerde vedetten of ga voor een jonge nieuwkomer. Bij beide varianten werk je dezelfde toernooien af, maar is de insteek net even anders. Als nieuwkomer start je als de nummer 128 van de wereld en is het de bedoeling om je te kwalificeren voor diverse hoofdtoernooien om wat prijzengeld bij elkaar te sprokkelen en daardoor in de ranking te stijgen. Als vedette is het dan weer zaak om bovenaan de ranglijst te staan en de eindstrijd in de Crucible te winnen voor eeuwige roem. Beide varianten geven net even een iets andere ervaring, dus het is zeker leuk om ze allebei uit te proberen. Je kan verder het speelschema bekijken, wat statistieken over je progressie inzien en als je het leuk lijkt de kleurencombinatie van je outfit aanpassen. Het is een beetje somber aangekleed, maar verder degelijk uitgevoerd. Naast de carrière kan je nog losse wedstrijden tegen de AI of een vriend spelen en je snookerskills testen tegenover de rest van de wereld in de onlinemodus.

Ook met de presentatie tijdens de wedstrijden gaat Snooker 19 voor het realisme, maar hier gaat het een beetje mis. Wanneer je aan de tafel verschijnt kan je op de Y-knop drukken om rond de tafel te lopen en de situatie goed te bekijken. Wat dan opvalt is dat alleen je tegenstander aanwezig is tijdens de wedstrijd en lekker op zijn stoeltje zit te wachten totdat hij weer aan de beurt is. Er zit geen publiek op de tribunes, al hoor je wel gewoon applaus op bepaalde momenten. En waar is de scheidsrechter? Je wilt toch zien hoe deze man of vrouw rond de tafel loopt en de gepotte gekleurde ballen weer op hun plek legt of dat de witte bal af en toe eens wordt schoongemaakt. Het commentaar stelt teleur met slechts wat standaard zinnetjes, terwijl we graag wat zouden horen over bijvoorbeeld de spelers of de arena waar in gespeeld wordt. Er worden ook maar heel weinig wedstrijdstatistieken weergegeven. Het was leuk geweest als je ook kon zien wat bijvoorbeeld je ‘longpot’ percentage is of hoeveel tafeltijd je hebt gekregen.

Bovenstaande minpuntjes komen waarschijnlijk voort uit een te laag budget, want de potentie is zeker aanwezig. Nu moet Snooker 19 het vooral hebben van de zeer solide basis. Hopelijk mag Lab42 hier aan verder werken en krijgt het wat meer budget. Wellicht dat het volgende deel dan wel die fenomenale snookergame kan worden. In ieder geval is de lat al behoorlijk hoog gelegd voor toekomstige concurrenten. Te beginnen met This Is Snooker die later dit jaar gaat verschijnen.

Snooker 19 is voor deze review gespeeld op de Xbox One. De game is verkrijgbaar voor Playstation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.