Fade to Silence
Danielle Rooijakkers
Danielle Rooijakkers

Fade to Silence is een horror survivalgame die vooral geschikt is voor gamers die al wat meer ervaring hebben binnen het genre. De game zit goed in elkaar en er is duidelijk nagedacht over de invloed en de gevolgen van onder andere het weer en voedseltekort. Het overleven en ontdekken gaat helaas wel redelijk snel repetitief aanvoelen, hier had net wat meer variatie in mogen zitten. Al met al is Fade to Silence geen onaardige game, maar jammer genoeg ook geen game waar je al te lang zoet mee bent.

Overleven valt niet mee in een ijskoude, bevroren, apocalyptische wereld. Een wereld die niet alleen geteisterd wordt door dodelijke sneeuwstormen, maar ook nog eens is overladen met monsterlijke wezens waar je het liefst een blokje voor om zou gaan. Maar overleven is wel precies wat van je verwacht wordt in de nieuwe horror-survivalgame Fade to Silence. En terwijl je toch zo druk bent met niet doodgaan, bouw dan meteen een veilige haven voor andere overlevenden die je tijdens je barre tochten uit de klauwen van het kwaad weet te redden.

Hiervoor kruip je in de huid van protagonist Ash, die door een Magere Hein-achtig wezen uitgedaagd wordt om te overleven, iets dat volgens datzelfde wezen onmogelijk zou zijn. Na een korte tutorial waarin je de besturing leert, word je losgelaten in de winterse open wereld van Fade to Silence en is het aan jou om te bewijzen dat je wél een echte ‘survivor’ bent. Vol goede moed ga je op ontdekkingstocht, bevrijd je je dochter Alice van een aantal monsters en zorg je voor een veilige thuishaven.

Al snel blijkt dat enige ervaring met het survival-genre wel noodzakelijk is bij Fade to Silence. De game gooit je als het ware in het diepe en geeft weinig tot geen uitleg over cruciale dingen. Hoe verzamel en bereid je voedsel om niet te verhongeren? Hoe zorg je dat je kampgenoten overleven? Hoe jaag je op dieren en welke spullen heb je daarvoor nodig? De eerste uren zullen daarom een kwestie zijn van trial-and-error. Hier is in principe niets mis mee, maar het verschaffen van iets meer handvatten zou op sommige momenten ook geen overbodige luxe zijn geweest.

Om te overleven in Fade to Silence, zijn er verschillende factoren om rekening mee te houden. Zoals al wel duidelijk is, is het erg belangrijk om niet onderkoeld of uitgehongerd te raken. Je zult dus regelmatig een veilige haven moeten bezoeken om jezelf op te warmen aan een kampvuur of voedsel te bereiden. Sneeuwstormen en andere weerselementen spelen ook een belangrijke en onvoorspelbare rol tijdens je overlevingstocht. Weet je in het geval van een bijvoorbeeld een storm niet snel genoeg beschutting te vinden, dan is de kans groot dat je het niet overleeft. Je hebt overigens ook maar drie levens: na de derde keer start je onherroepelijk weer helemaal bij het begin, ook na tien of twintig uur spelen.

Ondanks dat het weer misschien wel de meest verraderlijke vijand is in Fade to Silence, moet je ook de vele monsters die je tijdens je tocht tegenkomt niet onderschatten. Al voelt de balans hierin wel een beetje scheef aan: waar kleinere vijanden met één of twee klappen neer te halen zijn, hebben grotere tegenstanders hetzelfde jou even makkelijk uitgeschakeld. Aan de andere kant zijn een deel van deze vijanden wel redelijk makkelijk te vermijden door er simpelweg van weg te vluchten.

De ijskoude wereld van Fade to Silence bestaat gelukkig ook niet uit alleen maar vijanden. Je zult ook verschillende overlevenden moeten redden, die zich daarna bij jou aan kunnen sluiten. Het grote voordeel hiervan is dat je deze nieuwe kampgenoten opdracht kunt geven tot het verzamelen van voorraden, zoals hout voor het kampvuur en voedsel. Dat scheelt een heleboel tijd in het zoeken, sprokkelen en jagen, tijd die je beter kunt besteden aan het ontdekken van de wereld. De keerzijde van deze helpers is dat ze zelf ook een deel van je spullen zullen gebruiken.

Wil je niet het risico lopen om na urenlang door de sneeuw ploeteren en monsterlijke wezens verslaan weer helemaal bij nul te moeten beginnen, dan kent Fade to Silence ook een makkelijkere modus. In de ‘Explorer Mode’ kun je in tegenstelling tot de ‘Survival Mode’ namelijk oneindig vaak doodgaan en heb je ook meer middelen tot je beschikking. Een klein nadeel hierbij is wel dat het behalen van Achievements en Trophies in deze modus is uitgeschakeld.

Fade to Silence heeft verschillende interessante gameplay-elementen, waaronder het uitbouwen van je kamp en het rekruteren van kampbewoners. Ook zijn de survivalaspecten erg goed uitgedacht en voegt vooral het onvoorspelbare van het weer echt iets toe. Wat jammer is, is dat de sneeuwstormen zo’n beetje het enige onvoorspelbare zijn. Nadat je eenmaal hebt uitgevogeld hoe alles werkt en wat de bedoeling van de game is, gaat het al snel repetitief aanvoelen en is er weinig variatie in het overleven en het ontdekken van gebieden. Doordat je redelijk aan je lot overgelaten wordt, ben je tegen die tijd een uurtje of vijf zoet met de game, maar meer ook niet.

Fade to Silence is voor deze review gespeeld op de Xbox One. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One en PC.