Octopath Traveler pc-versie

Octopath Traveler is een heerlijke JRPG en de pc-port is een uitstekende kans om kennis te maken met dit fenomeen. Helaas heeft deze variant nul extra's ten opzichte van het origineel van vorig jaar. Dat is wel een beetje een gemiste kans.

In de zomer van vorig jaar konden alle Nintendo Switch-liefhebbers eindelijk aan de slag met Octopath Traveler. Nu is de game ook verschenen op Steam en daarom bespreken we in deze review de Octopath Traveler pc-versie.

Octopath Traveler is een JRPG (Japanse RPG) die best een paar problemen met zich meebrengt. Zo is het spel op enorm veel momenten erg traag, zelfs voor het traditioneel gezien langzamere genre. Alhoewel de verschillende verhaallijnen van alle personages op zich interessant zijn, duurt het soms tien minuten om iets in jip-en-janneketaal uit te leggen terwijl het ook best in vijf minuten had gekund. Niemand ontkent dan ook dat het spel problemen heeft, maar het bijzondere is dat ondanks dit Octopath Traveler nog steeds als een ijzersterke game wordt gezien.

Voor wie het nog niet weet: Octopath Traveler is een JRPG waarin acht afzonderlijke personages allemaal een eigen verhaal hebben. Je kan uit alle acht de personages kiezen om het spel mee te beginnen en vervolgens reis je de wereld over om de andere zeven te ontmoeten en omstebeurt speel je hoofdstukken van de acht verschillende verhalen door. Gevechten vinden beurtelings plaats en het brengt een interessant systeem met zich mee. Zo hebben tegenstanders een bepaalde hoeveelheid ‘schildpunten’. Als je een vijand raakt met een element waar ze zwak tegen zijn, raken ze een schildpunt kwijt. Als dit op nul geraakt, wordt de vijand even bewusteloos en richt je veel meer schade toe. Het gros van de tactische elementen van de game draaien dan ook om dit concept.

Daarnaast heeft ook elk personage zijn eigen ‘job’ en daarmee zijn eigen aanvallen. Zo kan de ‘Scholar’ ijs-, vuur- en bliksemaanvallen gebruiken, de ‘Summoner’ mensen die je in dorpen tegenkomt inschakelen voor een gevecht en ga zo maar door. Elk personage kan later in het verhaal een tweede job vrijspelen en vanaf dat moment wordt het vermakelijk om interessante combinaties te maken.

Lang niet elk type gamer zal de visuele stijl van Octopath Traveler kunnen waarderen, maar voor wie dat wel kan, ziet het inmiddels gepatenteerde HD-2D er prachtig uit en geeft het het idee dat je naar een diorama aan het kijken bent. Het is een interessante creatie geweest die uiteindelijk heeft gezorgd voor een klassieke stijl die toch weet te innoveren.

De pc-port is netjes en daar is alles ook wel mee gezegd. De game herkent meteen (ook tijdens speelsessies) of je een controller of toetsenbord gebruikt en wisselen tussen de twee verloopt vlekkeloos. Daarnaast zijn er een paar opties om de graphics aan te passen, maar hier zal weinig vraag naar zijn aangezien Octopath niet bepaald intensief zal zijn voor je videokaart. Het is wel jammer dat bijvoorbeeld het sneller laten verlopen van de gameplay ontbreekt, iets dat wel aanwezig is in alle recente ports van de Final Fantasy-games. Zeker voor wanneer je wat moet of wilt ‘grinden’ door keer op keer dezelfde paar monsters te verslaan, is het een heerlijke toevoeging die we wel een klein beetje missen.

De Octopath Traveler pc-versie is dus degelijk, maar bevat absoluut geen extra’s. We zijn erg blij dat deze sterke JRPG nu door meer mensen gespeeld kan worden dan alleen de Switch-bezitters, dus dat is alsnog een grote plus.

Octopath Traveler is voor deze review gespeeld op de pc. De game is ook beschikbaar op de Nintendo Switch.