Doorgaan naar artikel
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Conclusie

Overpass is geen standaard racegame en zal daardoor niet iedereen aanspreken. Het is een kwestie van vallen en opstaan en vooral niet opgeven. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd naar het eindresultaat.

Uitgever Bigben Interactive was met flink wat games aanwezig op Gamescom 2019. Een van die spellen was Overpass, een combinatie tussen MudRunner en WRC, tenminste als we een van de ontwikkelaars moeten geloven. Wij mochten al de nodige tijd met dit spel doorbrengen en onze bevindingen kun je hieronder lezen.

Overpass is geen standaard racegame, dat werd ook wel heel erg duidelijk gemaakt tijdens de presentatie. In dit spel draait het om techniek en in het begin vooral heel veel proberen. Het is de bedoeling dat je met je auto een reeks obstakels weet te overwinnen, maar dat lijkt gemakkelijker dan dat het is. De eerste paar keer dat je een parcours probeert af te leggen, zul je vaak vast komen te zitten of over de kop gaan. Dan kun je eigenlijk maar één ding doen: nog een keer proberen. Het rijden in Overpass is dus echt een geval van vallen en opstaan en daardoor werd al snel de link met Dark Souls gelegd. Zover willen wij niet gaan, maar het is echt behoorlijk pittig om het einde van de baan te halen in een redelijke tijd. Wat wel leuk is, is dat je niet altijd een vaste baan hoeft af te leggen, maar er leiden meer wegen naar Rome om het zo maar te zeggen.

Overpass

Grafisch gezien ziet Overpass er redelijk uit, maar verwacht geen beelden zoals in Forza Horizon 4 of Forza Motorsport 7. Wij hebben helaas maar twee van de in totaal veertig banen kunnen spelen en zijn dus erg benieuwd hoeveel diversiteit er zal zijn. Het grootste gedeelte zal bestaan uit obstakel-races, maar ook klimmen is een van de onderdelen. In dat type race moet je proberen zo snel mogelijk een heuvel te beklimmen en dat is zelfs nog een stuk lastiger. Tijdens onze demo wisten wij de finish te bereiken, maar dat was blijkbaar niet iedereen gelukt. Het is vooral een kwestie van niet te veel gas geven, gas geven op de juiste momenten en het vinden van grip. Het heeft uiteindelijk dus ook wel iets weg van een puzzelgame.

Of Overpass een succes gaat zijn, heeft vooral te maken met de overige 38 banen en daar hebben we helaas niets van kunnen zien. Ook hebben we maar in twee verschillende auto’s gereden en dat terwijl er zo’n 25 in het spel zullen zitten. Het is dus lastig te zeggen hoe leuk Overpass straks gaat worden, maar wij hebben onze interesse in deze game zeker niet verloren na het spelen van de demo.

Overpass, Overpass-releasedatum

Overpass is geen standaard racegame en dat werd ook wel duidelijk na onze speelsessie. Het zal ongetwijfeld niet voor iedereen zijn, maar heeft onze interesse in ieder geval wel gewekt. Het is vooral even afwachten hoe de overige banen en voertuigen zullen zijn, maar daarvoor zullen we nog een flinke tijd moeten wachten. Overpass staat vooralsnog voor februari 2020 in de planning, maar releasedatums zijn behoorlijk aan verandering onderhevig.