Man of Medan

Man of Medan weet een uitstekende horror-ervaring neer te zetten die je ook nog eens meerdere malen kunt beleven.

Until Dawn van Supermassive Games was vier jaar geleden een van de opvallendste titels op de PlayStation 4. Je kroop in de huid van een groepje tieners die in een afgezonderde skihut werden achtervolgd door een mysterieuze moordenaar. Nu komt van dezelfde ontwikkelaar de eerste titel in de The Dark Pictures-reeks, getiteld Man of Medan. Is deze game wederom een schot in de roos?

Ditmaal volgen we een vijftal duikers die op zoek gaan naar een mysterieus wrak in de oceaan. Door een noodlottige overval op het water, strandt het groepje op een mysterieus marineschip met een vracht die nog mysterieuzer is. Al snel wordt duidelijk dat er iets niet helemaal pluis is aan boord en het gevecht om te overleven begint.

Man of Medan

Voor wie Until Dawn heeft gespeeld, voelt Man of Medan al snel als een warm bad. Het spel draait vooral om keuzes maken, de omgeving ontdekken en quicktime-events, de onderdelen die ook van Until Dawn zo’n succes maken. Om de trip-down-memory-lane compleet te maken, wordt het verhaal ook in hoofdstukken opgedeeld, die aan elkaar worden geknoopt door een mysterieuze verteller. “Never change a winning team”, moet Suppermassive Games gedacht hebben en Man of Medan bewijst hun gelijk. De onderdelen samen vormen nog steeds een razend spannend geheel dat mysterieus genoeg blijft om steeds maar verder te willen ontdekken, ondanks de jump-scares die je regelmatig richting het plafond van je kamer laten vliegen.

Wat daarbij ook helpt, is het uitstekende camerawerk. Niet dat de game altijd kiest voor het punt met het meeste overzicht, want regelmatig bekijk je de personages recht van voren, waardoor je niet kan zien wat er zich voor je bevindt. Het maakt Man of Medan bij vlagen bijna ondraaglijk spannend, wat nog versterkt wordt door de uitstekende soundtrack. Overal hoor je wel piepjes, kraakjes en andere onheilspellende geluiden of muziek, waardoor je nooit even lekker rustig op je stoel zit.

Het keuzedeel is deze keer iets uitgebreider en werkt vooral tijdens de conversaties mee aan de karaktereigenschappen van de personages. Iets dat ook latere keuzes weer beïnvloed. De conversaties beïnvloeden namelijk duidelijk de relaties en dus hoe goed je band is met bepaalde leden van de groep, wat keuzes later in de game een stuk moeilijker, of juist een stuk makkelijker maakt. Dit is behoorlijk goed uitgewerkt en nodigt ontzettend uit tot het meermaals spelen van de game.

Man of Medan, Little Hope

Wel is het zo dat keuzes die soms behoorlijk belangrijk lijken voor het verhaal, uiteindelijk niet zoveel invloed blijken te hebben, omdat het verhaal toch wel op een vooropgestelde manier verder moet. Zo hebben we wel meegemaakt dat je een keuze moest maken tussen het redden van twee personages, waarna beiden het alsnog overleefden. Verrassend, maar het ondermijnt wel af en toe het gevoel dat je echt invloed hebt op het verloop.

De besturing van Man of Medan werkt over het algemeen goed, maar we hebben toch wel wat puntjes waar we iets minder tevreden over zijn. Zo bewegen de personages behoorlijk log, wat er soms voor zorgt dat je even vastzit achter objecten of lastig een hoekje om loopt. Overigens zorgt dit aan de andere kant ook voor spanning, want als er paniek uitbreekt, weet je dat je niet even soepeltjes wegrent. Een ander minpuntje zit hem in het oppakken van dingen, daar moet je regelmatig wel erg precies op de juiste plek staan om iets te bewerkstelligen.

Grafisch gezien is de game behoorlijk mooi. We hadden het al even over de spannende camerapunten, maar ook alles daaromheen ziet er heel fraai uit. Het enige dat ons af en toe wat uit de ervaring heeft gehaald, waren de gezichtsanimaties. Hoewel de personages er zelf fantastisch uitzien, voelen deze net niet realistisch. Het is lastig om precies uit te leggen waar dit in zit, maar het maakt dat het net iets te onecht aanvoelt.

Naast alleen, kun je Man of Medan ook met meerdere spelers spelen. Onze favoriet is daarbij de Movie Night-modus, waarbij tot vijf personen samen het verhaal doorspelen. Het leuke is dat je dit thuis op de bank doet. In plaats van met elkaar een filmpje opzetten, kun je nu dus wat actiever aan de gang met deze game. Afhankelijk van de hoeveelheid spelers neemt ieder een of meerdere personages onder zijn hoede en je geeft elkaar de controller door, wanneer de game van perspectief wisselt. Erg leuk, al vinden we de hoofdstukjes soms net iets te lang, waardoor het, zeker als je met zijn vieren of vijven speelt, erg lang kan duren voor je weer aan de beurt bent. Dat neemt niet weg dat we deze couch co-op-modus erg leuk vonden en het een erg leuke toevoeging is.

Man of Medan is een uitstekende titel geworden die, ondanks de minpunten, zeer de moeite waard is. De vele keuzes en situaties zorgen ervoor dat je de game meerdere keren kunt uitspelen met telkens een andere uitkomst. Ben je een horror-liefhebber en speel je daarnaast graag games, haal Man of Medan dan zeker in huis!

Wij speelden Man of Medan op de PlayStation 4. De game is daarnaast verkrijgbaar voor Xbox One en pc.