RAD
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Door het maffe stijltje en veranderende mutaties bij elke nieuwe poging is RAD een heerlijke roguelike action-adventure geworden die niet snel verveelt.

Double Fine Productions ken je wellicht van games als Brütal Legend en Psychonauts en volgend jaar komen ze met het tweede deel van laatstgenoemde titel. De ontwikkelaar heeft ook gewerkt aan de roguelike action-adventure RAD. Hierin worden tieners de wrede en giftige wereld van de Fallow ingestuurd en moeten ze zien te overleven door mutaties te ondergaan. Of dit gegeven een leuke game oplevert, lees je in deze review.

De wereld van RAD heeft niet één, maar twee nucleaire rampen moeten doorstaan. Hierdoor is de Fallow zeer giftig geworden en durven de overlevenden van een dorpje daar niet meer te komen. Om toch te kunnen overleven, besluiten de kinderen in dat dorpje om het vuile werk op te knappen. Met behulp van een speciale machine kunnen ze de radiatie overleven, maar dat gaat wel ten koste van hun menselijkheid.

Je begint deze zware taak met niets anders dan een honkbalknuppel. Hiermee versla je de de eerste vijanden en absorbeer je hun radiatie. Heb je er genoeg van verzameld, dan ondervind je je eerste Exo-mutatie en word je een stukje sterker. Dan moet je denken aan bijvoorbeeld een gemuteerde arm die je als een boemerang naar vijanden kan gooien of een cobra-hoofd waarmee je de wezens in de Fallow kunt vergiftigen. Op deze manier probeer je nieuwe mutaties te bemachtigen en zo lang mogelijk te overleven in de procedureel-gegenereerde levels. Zoals het een roguelike betaamd is ook hier ‘permadeath’ aanwezig. Ga je dood, dan mag je weer helemaal opnieuw beginnen en krijg je in veel gevallen weer andere mutaties om mee te stoeien. Dit houdt de gameplay van RAD lekker fris en de verschillende maffe mutaties zorgen er voor dat je steeds weer een andere speelstijl zult moeten hanteren om langdurig te overleven.

Maar er is nog meer te beleven in de Fallow. Er zijn tal van verwijzingen naar de vroegere bewoners, de ‘Ancients’ (de mens). Zo kom je bijvoorbeeld autowrakken en pylonen tegen. Je vindt soms gesloten kisten met interessante voorwerpen, die je kan openen met diskettes (het opslagmedium dat men vroeger gebruikte). Er zijn daarnaast grotten en ondergrondse tunnels te verkennen. Vooral de tunnels zijn erg belangrijk. Deze verbinden niet alleen delen van het level met elkaar, maar bevatten ook machines waarmee je Endo-mutaties kunt krijgen. Deze geven je personage bonussen, zoals geen schade oplopen wanneer je door een giftige poel met water loopt of het kunnen zien van wat voor voorwerpen er in kistjes zitten. Er zijn kooplieden waar je bijvoorbeeld fruit en drankjes kan kopen om verloren gezondheid weer terug te krijgen. Sommige hebben zelfs een taak voor je met een mooie beloning als gevolg. Het loont dus zeker om elk gaatje van de redelijk open levels te verkennen en op zoek te gaan naar geld, diskettes en allerlei andere voorwerpen.

Om een level te voltooien, moet je een aantal pilaren activeren die verspreid over de map liggen. Vervolgens volgt er nog een laatste krachtmeting tegen een sterke vijand. Daarna heb je de keuze om terug te keren naar het dorpje of meteen met het volgende level te beginnen. Praat met de bewoners en ze reageren op je verworven mutaties of vragen om je hulp bij het vinden van een bepaald voorwerp. Je kan het dorpje dan ook een klein beetje uitbreiden door ze bijvoorbeeld gewassen te laten planten, maar verwacht hier niet te veel van.

RAD is zeker niet de mooiste game die je ooit gespeeld hebt, maar het cell-shaded-stijltje mag er best wezen. Wanneer je door de Fallow loopt, verandert de doffe omgeving in een kleurrijke oase van bloemen. Zo kun je eenvoudig zien waar je al precies geweest bent in het level en welk deel je nog moet ontdekken. Niet alleen is dit dus een handig navigatiesysteem, maar voor de bewoners is het ook een teken dat de wereld weer vruchtbaar wordt voor nieuw leven. De game neemt zichzelf ook niet al te serieus. Dit zie je niet alleen af aan de maffe mutaties en vijanden, maar ook aan de stem die je constant hoort bij het oppakken van voorwerpen of wanneer er een level ingeladen wordt. Je moet er van houden, maar het past wel bij het stijltje dat Double Fine Productions voor ogen heeft.

Door het mutatiesysteem biedt elke nieuwe poging die je onderneemt weer nieuwe mutaties en uitdagingen en dat maakt van RAD een hele leuke roguelike action-adventure.

RAD is voor deze review gespeeld op de Playstation 4. Het spel is verkrijgbaar voor Playstation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.