Rebel Cops

Rebel Cops is een best interessante strategiegame, waarbij er bepaalde elementen zijn die nieuw zijn voor het genre. Toch zijn er een aantal irritaties die constant in de weg zitten, waardoor volledig plezier vaak uitblijft. Als je deze frustraties naast je neer legt, kun je toch wel genieten van een uitdagende game.

De makers van This is the Police I & II brengen ons een nieuwe game, namelijk Rebel Cops. Deze spin-off van hun eerdere games is een turn-based-strategiespel, waarbij je voor eigen rechter gaat spelen, want de lokale politie is corrupt en werkt niet vanuit vrouwe Justitia. Pas alleen op voor iedereen die je tegenkomt, want je kunt niemand vertrouwen. Hier kun je lezen of eigen politieagent spelen net zo leuk is als het klinkt.

Rebel Cops

In de wereld van Rebel Cops is een lokale gemeente overgenomen door een bendeleider die ervoor zorgt dat het hele rechtssysteem corrupt wordt. Zodoende ook de politie. Ons verhaal begint bij een bankoverval waarbij de lange arm der wet niet komt opdagen. Daardoor voelen onze helden zich geroepen om de buurt toch te ondersteunen en gerechtigheid te brengen. Deze eerste missie dient als tutorial en neemt ons mee in de verschillende aspecten van de game. Wat uniek is aan Rebel Cops, is dat er geen levenspunten zijn, want als iemand geraakt wordt door een kogel of andere aanval, bloed deze uit en sterft. Je moet als speler dus enorm voorzichtig te werk gaan. Als een personage door het hoofd geschoten wordt, sterft deze direct en krijg je dus geen tijd om eventueel te herstellen.

Buiten de missies moet je jouw agenten bevoorraden met wapens, kogels, uitrusting en meer. Verder verloopt Rebel Cops precies zoals je van een strategiegame verwacht. Je kunt je agenten twee actiepunten per beurt laten inzetten en gaat naar de volgende beurt. Iets wat voorkomt dat je te vluchtige beslissingen maakt, is dat je bij het beëindigen van je beurt een knop moet inhouden in plaats van even snel klikken. Daarbij kun je het spel tussendoor opslaan, zodat je terug kunt als je een slechte beslissing hebt gemaakt. Dat klinkt als een verlaging van de moeilijkheid, maar je krijgt een beperkt aantal saves, waardoor je deze dus tactisch in moet zetten.

Rebel Cops

De uitrusting van de agenten maakt in het begin nog weinig uit. Of je ze een revolver of pistool in de hand drukt, zal weinig verschil maken. In de latere missies kan het druk worden en dien je misschien een betere verdeling te maken van wapens en andere apparatuur, of bewapen je een agent met een volledig arsenaal terwijl een ander slechts een knuppel krijgt. De keuze is aan jou, maar je weet van tevoren niet waar je agenten zullen beginnen, waardoor er onzekerheid is over wat een goede uitrusting is.

Daarbij kun je punten verdienen door boeven te arresteren, die je tijdens missies kunt inzetten door speciale vaardigheden te activeren. Zo kun je voor een beurt vrijwel onzichtbaar worden, een extra actiepunt voor iedere agent inzetten of zelfs alle criminelen in het zicht van je personages direct de gevangenis in gooien. Door de constante afweging van keuzes, vraagt Rebel Cops je om strategisch om te gaan met je beperkingen en zul je jouw voorraad goed moeten beheersen. Je kunt, bij de reguliere moeilijkheid, drie keer opslaan tijdens de missie, zodat je bepaalde onderdelen opnieuw kunt proberen als je fouten te groot zijn geweest. Missies duren vrij lang, dus is het belangrijk om goed te bepalen wanneer er mogelijk heftige gevolgen gaan komen. Denk daarbij aan beschoten worden of vijanden uitschakelen.

Rebel Cops

Helaas verliepen de missies voor ons niet volledig vlekkeloos, want bij het klaarmaken voor een missie gebeurde het wel eens dat een agent alle uitrusting kwijt was en je alles opnieuw moest instellen. Daarbij kun je de camera ook niet draaien of uitzoomen. Je moet dus gokken of je personage goed staat voor verschillende acties. Dat kan erg frustrerend zijn als je niet goed weet waar je personage staat. Al helemaal aangezien beschoten worden fataal kan zijn, is het irritant om niet altijd goed te kunnen zien of iemand gedekt staat of niet. Ook is het niet altijd even duidelijk wanneer een vijand je wel of niet ziet en wat dan de gevolgen zijn. De ene missie stormt de hele vijandelijke oppositie in jouw richting, in de andere missie verstoppen ze zich en luiden het alarm. Op zich is dat realistisch, want je kunt niet altijd voorspellen wat iemand doet. Voor een dergelijk spel is willekeur echter erg vervelend, want dan valt het tactisch plannen een beetje weg.

Rebel Cops is een leuke poging van de studio tot het strategiegenre en brengt een aantal interessante elementen toe zoals het ontbreken van levenspunten. De gameplay zelf is ook best vermakelijk en het verhaal is enigszins meeslepend. Toch slaat het op een paar punten de planken mis, waardoor er een constant gevoel van irritatie blijft hangen. Dit kan waarschijnlijk in een update verholpen worden en als dat zou gebeuren, zou de game meteen een ster extra krijgen. In ieder geval is de kern van de game wel prima, alleen voelt de algehele game niet beter dan middelmatig op dit moment.

Voor deze review is Rebel Cops gespeeld op een pc. Het spel is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.