Death Horizon: Reloaded (VR)

Death Horizon: Reloaded is een leuke ervaring, maar voelt erg middelmatig aan. Het is ontworpen voor grafisch mindere headsets en dat is te merken. Veel variatie in gameplay is er niet, maar het rondlopen, klimmen en afschieten van zombies met verschillende wapens is op zijn tijd wel leuk.

In virtual reality is alles intenser, zoals bij sportspellen. Wij gaan testen of dat ook voor horror geldt en of dat in Death Horizon: Reloaded lukt. In dit spel moet je een laboratorium doorgronden, terwijl je zombies links en recht afmaakt. Hier lees je of deze game de spanning goed weet over te brengen.

Death Horizon: Reloaded

In het laboratorium waar je werkt heeft iemand een virus losgelaten, waardoor het gebied volgelopen is met de ondoden. Het is aan jou om deze uit te schakelen en te ontsnappen. Daarbij kun je gebruik maken van verschillende wapens en dien je soms te klimmen en te klauteren om verder te komen. In het begin beschik je slechts over een pistool, maar later vind je andere wapens, zoals jachtgeweren, machinegeweren en meer. Gedurende het spel kom je er achter wat de reden is geweest van de virusuitbraak en hoe je het kan stoppen.

Tijdens jouw avontuur door het lab kom je verschillende zombies tegen. Door goed te mikken kun je de meeste zombies uitschakelen met een goed gericht schot op het hoofd, maar later zul je sterkere zombies ontmoeten, waarbij je toch iets meer nodig hebt. Onderweg verzamel je munitie en bommen die je kunt gooien, om jezelf in veiligheid te brengen. Soms klauter je via kabels omhoog en moet je, terwijl je hangt, je wapen pakken om wat monsters uit te schakelen zodat je veilig aankomt. Dat gaf ons het gevoel dat we in een spannende ontsnapping zaten.

Death Horizon: Reloaded

Helaas is te merken dat Death Horizon: Reloaded eerst voor minder sterke headsets is ontwikkeld, want grafisch is het geen hoogstandje. Het ziet er prima uit, maar komt niet in de buurt van andere realistische games. Zodoende is de spanning wat laag, aangezien de zombies traag op je af komen en ze er niet echt eng uitzien. Het enige wat spannend is, zijn de honden die sneller op je af komen, maar verder heb je altijd genoeg munitie om ze uit te schakelen. Op hogere niveau’s heb je minder kogels en zijn de zombies sterker, maar verder verandert er niks. Je loopt, klimt en schiet tot de volgende checkpoint en herhaalt dat.

Ook een nadeel is dat de game je zelden vertelt wat precies de bedoeling is. Terwijl je door de gangenstelsels loopt, kom je in kamers waarvan je de ene keer iets moet oprapen, terwijl de andere keer je slechts je tijd verdoet. Eens kwamen wij in een nieuwe ruimte, die ons het gevoel gaf de volgende stap in onze route te zijn. Hier bleek alleen een ander wapen te liggen en moesten we weer een heel stuk terug lopen. Hierdoor loop je vaak maar een beetje rond, in de hoop dat je verder komt, waardoor het gevoel van richting erg afwezig is. Daarnaast lijkt ook de positionering van je lichaam niet goed afgesteld te zijn.

Voor wie een horror-ervaring wilt hebben op VR-headsets, moet Death Horizon: Reloaded links laten liggen. Het is spannend, maar niet te intens vanwege de wapens. Verwacht grafisch geen bijzondere game, want het is oorspronkelijk ontwikkeld voor oudere headsets. Ook is de gameplay niet veel anders dan rondlopen, klimmen en schieten, terwijl je naar het volgende level gaat. Veel variatie is er niet, maar het is oké voor een arcade-ervaring om af en toe een level te doen.

Voor deze review is Death Horizon: Reloaded gespeeld op een Oculus Quest. Het spel is ook beschikbaar voor Oculus Go, Daydream en GearVR.