Ring Fit Adventure

Ring Fit Adventure heeft het voor elkaar gekregen om een fitness-avontuur te creëren dat zowel een goede workout is als een leuk genoeg spel. Verwacht geen diepgaande gameplaysystemen, maar dat is ook helemaal niet nodig. Na een maand uitvoerig spelen en bewegen zijn we er nog steeds niet op uitgekeken.

Toen het spel vorige maand in de winkels verscheen, gaven we al onze eerste indrukken. Echter waren we van mening dat een game als deze voor een wat langere periode getest moet worden alvorens een eindoordeel te kunnen geven. Nu is de tijd daar om alle facetten van Ring Fit Adventure te bespreken.

Voor deze review hebben we ruim een maand lang zo’n vier keer per week een echte workoutsessie gedaan via de verhaalmodus van Ring Fit Adventure. We gaan er niet om liegen: dit is best wel zwaar in het begin. Zelfs met makkelijkere instellingen zal je als je serieus je best doet de volgende dag behoorlijk spierpijn hebben als je niet al regelmatig workouts deed. Want dat moet gezegd worden: Ring Fit Adventure is een échte workout.

Voor wie het nog niet weet, zullen we de gang van zaken bij Ring Fit Adventure even uitleggen. Het spel komt met twee accessoires om je twee Joy-Cons in te steken: de Ring-Con en de beenband. Vervolgens ga je op avontuur in de verhaalmodus om de kwaadaardige, bodybuildende draak Dragaux te stoppen. Je begint gewoon in een level op een pad. Door stilstaand te gaan joggen, gaat jouw personage vooruit. Begin je harder te rennen, dan gaat jouw avatar ook sneller.

Dat is de basis, maar er komt steeds meer bij kijken. Zo zal je op een gegeven moment vijanden tegenkomen en vervolgens ontstaat er een beurtelings “gevecht” zoals bij een JRPG of Pokémon. Het grote verschil: als je een aanval kiest, krijg je een oefening om te doen. Kies je bijvoorbeeld voor de squat, dan zal je een aantal keer een squat uit moeten voeren en de Ring-Con en de beenband houden vrij accuraat bij of je die goed uitvoert. Een succesvolle squat resulteert in het aanrichten van schade bij het vijandige monstertje. Het voelt allemaal bijzonder responsief aan en het is een verrassend vermakelijke manier om deze gevechten uit te voeren.

Ring Fit Adventure gevecht

Je kan in het begin het spel zo simpel of lastig instellen als jij wilt, op basis van hoeveel jij beweegt voor iemand van jouw leeftijd. Op simpelere niveaus zal je een bepaalde oefening slechts vier keer achter elkaar moeten doen, op hogere niveaus krijg je sets van dertig. Het fijne is dat je dit langzaam op kan bouwen en het spel je ook hierbij helpt: elke dag wordt even gevraagd of het huidige niveau wel te doen is voor je en of je het misschien een beetje moeilijker wilt maken. Dit gebeurt zodanig subtiel dat het niet steeds voelt alsof je een onmogelijke uitdaging voor je hebt wanneer je het iets lastiger maakt, maar je voelt toch de vooruitgang.

Het sterkste aan Ring Fit Adventure is dat continue gevoel van vooruitgang gecombineerd met de feedback die je steeds krijgt. De feedback verschijnt op verschillende manieren. Zo gaat bij een squat de controller van de beenband trillen als je diep genoeg zit en trilt de Ring-Con elke keer als je hem met genoeg kracht indrukt. Hierdoor krijgen de oefening een heel dynamisch gevoel en je merkt ook echt dat je acties direct in het spel terug te zien zijn. Verder komt er ook veel feedback uit het spel zelf. De Ring-Con is een personage in de spelwereld die je steeds tips geeft en tegen je praat. Denk hierbij aan tips over je postuur, een waarschuwing als je een oefening aan het afraffelen bent of regelmatig even zeggen “denk eraan om water te drinken.”

Op zichzelf zijn geen van de punten baanbrekend, maar bij elkaar zorgt het ervoor dat je workouts een enorm fijn ritme krijgen. Even een inleidend verhaaltje over de wereld waarin je je bevindt, wat rennen, spieroefeningen bij de gevechten en dan nog de continue stroom van feedback die je krijgt. Daar komt bij kijken dat de presentatie van Ring Fit Adventure ook motiveert. Misschien vind je het normaliter bij de negende herhaling van een oefening wel welletjes, maar je merkt bij deze game dat je echt voor die tiende keer wilt gaan om een monster te kunnen verslaan.

Denk je dat je de manier van doen in Ring Fit Adventure wel onder de knie hebt, dan komen er toch steeds weer nieuwe dingen bij die het fris houden. Denk aan nieuwe manieren om levels te doorlopen, zoals knieheffen om trappen op te lopen of squats om op speciale plekken af te zetten en van hot naar her te springen. Ook krijg je steeds nieuwe oefeningen voor tijdens de gevechten en heb je er op een gegeven moment zoveel dat je ze steeds af kan wisselen. Na een maand regelmatig spelen, voelt Ring Fit Adventure nog steeds fris en vernieuwend aan en zijn we er nog lang niet op uitgekeken.

Als we heel kritisch gaan kijken, zijn er wel een paar dingen die toch jammer zijn. Zo krijg je aan het einde van je sessie een overzicht van wat je gedaan hebt, inclusief de totale workout-periode en (een schatting van) het aantal verbrandde calorieën. Echter meet het spel alleen de tijd dat je echt middenin een oefening zit, waardoor het allemaal wat laag uitvalt. Ben je zo’n veertig minuten lang druk in de weer geweest, staat er dat je negen minuten geoefend hebt en veertig calorieën hebt verbrand. Het daadwerkelijke aantal ligt waarschijnlijk een stuk hoger, dus dit is wel een demotiverend punt. Ook kost het wat geprobeer en gepruts om de beenband op een prettige manier vast te maken zodat het niet langzaam afzakt na wat te rennen. Zakt die namelijk wat af, dan meet hij oefeningen als squats veel minder nauwkeurig en dat is frustrerend.

Ring Fit Adventure battle

Maar dit zijn hele kleine punten waar je makkelijk aan kan wennen. Al met al is Ring Fit Adventure niet alleen een daadwerkelijk goede manier om aan je conditie te werken, maar ook nog een verrassend leuk spel. Verwacht geen diepgaande RPG, maar neem het wat voor wat het is en je kan je er prima mee vermaken. Wij zijn nog lang niet klaar met dit fitness-avontuur.

Ring Fit Adventure is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is exclusief op dit platform beschikbaar.