Review: Romancing SaGa 3

Erwin Voorn, 28 november 2019
Profiel
De hardcore fan die wel weer eens zin heeft in een ouderwetse JRPG, zal gaan genieten van de vele uren aan 'grinden' om de eindbazen te verslaan in de diverse kerkers die Romancing SaGa 3 te bieden heeft. Nieuwkomers in dit subgenre kunnen wellicht beter op zoek gaan naar een game met een wat eenvoudigere opzet.

De Romancing SaGa-franchise bestaat uit Japanse roleplaying-games (JRPG’s) die al in de jaren 90 het daglicht zagen in Japan, maar nooit naar Europa toe kwamen. Alleen het eerste deel werd in 2005 uitgebracht in Noord-Amerika voor de PlayStation 2. Daarna moesten we tot 2017 wachten voordat het tweede deel voor ons beschikbaar werd gesteld op de huidige consoles en pc. Dit jaar is het de beurt aan het in 1995 verschenen Romancing SaGa 3 om in een HD-jasje gestoken te worden. Wij hebben de game gespeeld en hieronder lees je onze review.

Zeshonderd jaar geleden verduisterde de ‘Dark Star’ de zon en werd al het nieuwe leven verwoest. Slechts één baby overleefde de ramp. Geobsedeerd door de dood veranderde hij uiteindelijk in het kwaad en had de wereld in zijn greep. Driehonderd jaar later gebeurde hetzelfde en opnieuw overleefde één baby de ramp. Dit keer zorgde deze overlevende voor vrede en welvaart. Nu staat de ‘Dark Star’ opnieuw op het punt om de zon te verduisteren en is de wereld weer in paniek.

Wanneer Baron Godwin een opstand begint in Loanne, besluit Monica richting haar broer Mikhail, die tevens de leider van Loanne is, te reizen. Moe en uitgeput komt ze aan in het dorpje Sinon. De vier vrienden Thomas, Julian, Sarah en Ellen besluiten, samen met huurling Khalid, om haar te begeleiden naar haar broer en hun bodyguard Katarina. Wat begint met het in de kiem smoren van de opstand, leidt al snel tot een epische reis om de wereld te redden van dit nieuwe gevaar.

Aan het begin van je avontuur kies je welke van deze acht personages de hoofdpersoon zal zijn. Het begin van de game zal dan ook voor elk van deze personages iets anders zijn, maar al snel ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt en zal ook het verhaal in grote lijnen hetzelfde zijn. Tijdens je reis langs diverse dorpjes kan je een praatje maken met de inwoners. Sommige van hen komen je team versterken en hebben dan vaak ook nog een quest om te voltooien. Al heel snel kom je de eerste kerkers tegen, waar je de nodige vijanden zal moeten verslaan.

Zoals in bijna alle JRPG’s, zijn de gevechten ook in Romancing SaGa 3 turn-based. Dat wil zeggen dat jij eerst commando’s geeft aan je eigen teamleden, waarna ze die uitvoeren. Daarna zijn de vijanden aan de beurt. Deze methode van vechten kan soms wat eentonig worden, maar bij deze game is daar niet echt sprake van. Dat komt vooral doordat bepaalde dingen net even anders gaan dan in de meeste andere genregenoten. Hier zullen de personages niet in level stijgen om hun statistieken te verbeteren, maar kunnen deze na elk gevecht wat omhoog gaan. Ook in deze game zal je dus nog steeds flink moeten ‘grinden’, maar is er wel veel vaker een beloning, doordat bijvoorbeeld de gezondheidspunten van iemand omhoog gaat na een gevecht.

Door het hanteren van diverse soorten wapens, leren de teamleden verschillende vaardigheden (skills). Door deze vaardigheden steeds te gebruiken tijdens de gevechten, kunnen de personages er meester in worden. Dit is een belangrijk aspect, omdat elk teamlid slechts acht skills tegelijkertijd kan gebruiken. Zijn alle acht sloten bezet, dan zal je eerst vaardigheden moeten vergeten, voordat ze weer nieuwe kunnen leren. Skills waarin een personage nog niet vaardig genoeg in is, zullen volledig verdwijnen en kunnen dus niet meer gebruikt worden.

Tevens hanteert deze game permadeath. Elk personage heeft een bepaald aantal levenspunten (LP). Als de gezondheidspunten (HP) op nul komen te staan, verliest dat personage een levenspunt. Zijn alle levenspunten verspeeld, dan sterft het personage definitief. Gelukkig worden de gezondheidspunten na elk gevecht weer volledig aangevuld, maar levenspunten kunnen alleen aangevuld worden door te overnachten in een herberg. Het verkennen van kerkers is dus niet zonder risico.

Ondanks het HD-jasje, zie je wel dat we hier met een hele oude game te maken hebben. De 2D-modellen zien er nog steeds behoorlijk pixelerig uit en ook hoor je continu dezelfde bliepjes en riedeltjes in dorpjes, kerkers en tijdens de gevechten. Ook is het vervelend dat je niet kunt zien hoeveel gezondheidspunten de vijanden hebben. Het is hierdoor vrij lastig om te bepalen of je sterk genoeg bent voor een bepaalde kerker. En met pittige vijanden en eindbazen kan dat meermaals naar een game-over-scherm leiden. Hedendaagse Japanse roleplaying-games hebben dit een stuk beter voor elkaar, maar het is natuurlijk oneerlijk om een vierentwintig jaar oude game hier op af te rekenen. Wel zorgt dit ervoor dat deze game vooral voor de hardcore JRPG-fanaat bedoeld is. Ben je nieuw in dit subgenre, dan kan je beter beginnen bij games als Dragon Quest XI of Ni No Kuni II.

Door dingen net even anders te doen is Romancing SaGa 3 een sterke, ouderwetse JRPG geworden, waarin je je urenlang kan bezighouden met het sterker maken van de personages. Nieuwkomers in dit subgenre zullen wellicht afgeschrikt worden door de verouderde graphics, pittige vijanden en eindbazen en het hanteren van permadeath.

Romancing SaGa 3 is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. Het spel is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, pc, iOS en Android.