Black Future ’88

Black Future '88 is op zich een prima game met toffe momenten doordat je een flinke tijdsdruk ervaart, maar doordat de game onafgemaakt voelt, zijn er ook zaken die frustreren. Door de uitgebreide selectie aan wapens en de uitnodiging om vaker te spelen en meer te ontdekken, is het een goed tussendoortje.

In Black Future ’88 is het voor eeuwig 1988 in de wereld omdat een schurk de tijd heeft stopgezet. Jij en eventueel een vriend zullen moeten overleven tegen moordende robots, jagers en ander gespuis om de wereld te redden, zodat tijd weer verder kan gaan. Je hebt elke keer slechts achttien minuten voordat je hart explodeert en je het opnieuw mag proberen. Lees hier onze ervaringen met deze actievolle roguelike-game.

Als een van de laatste overlevenden na een nucleaire bom die de wereld heeft doen stilstaan, moet je je een weg banen door allerlei kamers vol dodelijke tegenstanders. Omdat het een roguelike is, is elk potje anders. Je begint met twee personages om het avontuur tegemoet te gaan, met elk iets andere vaardigheden. Door meer potjes te spelen, speel je nieuwe dingen vrij die de toekomstige potjes beïnvloeden. Hoe vaker je het doet, hoe meer je kunt ontdekken, want je speelt ook nieuwe personages vrij om Black Future ’88 op andere manieren te ervaren.

Tijd is je leven in Black Future ’88. Tijdens je avontuur moet je de eindbazen van verschillende gebieden afmaken. Te allen tijde krijg je de richting te zien waar deze zich bevindt, zodat je geen tijd hoeft te verspillen. Je kunt ook andere kamers ingaan, in de hoop dat je daar wapens, munitie of andere upgrades tegenkomt. Je kunt namelijk ervoor kiezen om extra tijd te investeren om meer te ontdekken, zodat je mogelijk bazen makkelijker kan doden, maar misschien verspil je wel kostbare tijd. Sommige upgrades leveren veel op, maar kosten je een bepaald aantal secondes, waardoor je altijd de afweging moet maken of het je tijd waard is. Je verdient namelijk steeds meer upgrades waar je uit kunt kiezen, zodat je zelf bepaalt wat het handigst is voor dat potje.

In je zoektocht naar de slechterik zul je redelijk wat wapens wegknallen. Munitie is schaars en door slim gebruik te maken van gevonden wapens kom je verder. Er zijn veel verschillende wapens die allerlei krachten hebben en het loont om ze allemaal te proberen. Zo weet je in een later potje goed welke wapens voor jou wel of niet werken. Er zijn standaardwapens zoals pistolen, shotguns of granaatwerpers, maar ook speerwerpers, grote kanonnen of elektrische allesvernietigende stralen die jouw schaarse tijd als munitie gebruiken, waardoor je zeer voorzichtig moet zijn met wanneer je deze inzet. Het is tof om deze sterke wapens te gebruiken, maar vaak zit daar dus een kostenplaatje aan.

Black Future '88

Doordat je steeds slechts achttien minuten hebt, is elk potje ook nooit te lang. Dit zorgt voor een intense strijd tegen de klok terwijl je afwegingen maakt omtrent upgrades en wapens. Sommige upgrades kosten je makkelijke twintig of meer secondes van je resterende tijd en enkele wapens gebruiken tijd als munitie. Er zijn ook manieren waarop je de tijd iets kan verlengen, maar dit zal nooit meer dan een handjevol seconden zijn. Je zit dus constant in tijdnood. Deze spanning is tof en nodigt uit risico’s te nemen.

Dit klinkt allemaal erg tof en dat is het grotendeels ook, maar in de praktijk werkt Black Future ’88 nog een beetje onhandig. Zo zijn er menu’s die niet soepel lopen. Als je tijdens een potje uit een menu stapt, doet je personage ook de actie die aan die knop gekoppeld is. Daardoor komt het voor dat je een afgrond in springt, ook al wilde je slechts je wapen bekijken. Ook kloppen een aantal andere zaken niet, want dankzij enkele bugs valt het geluid soms weg. Of als je geraakt wordt, knippert je personages en moet je tijdelijk niet geraakt kunnen worden, maar dit gebeurt af en toe toch. Zodoende denken wij dat de game eigenlijk nog helemaal niet af is. Volgens de game zelf is het ook pas de 0.4-versie, terwijl het spel wel uitgebracht is als volledige en afgemaakte game. Tot nu toe speelt de game prima weg, maar het lijkt dus nog niet de definitieve versie te zijn. Hopelijk worden deze problemen snel weggepoetst.

Uiteindelijk is Black Future ’88 best een toffe game vanwege de tijdsdruk die je constant ervaart. Door keuzes te moeten maken tussen tijd of upgrades, dwing je jezelf om risico’s te nemen. Echter voelt het spel op dit moment nog niet compleet. Het is een vreemde keuze om de game al volledig uit te brengen, terwijl er nog van alles aan mankeert. Ondanks dat het snel repetitief wordt en enigszins storend kan zijn door de huidige gebreken, is het toch een vermakelijk tussendoortje.

Voor deze review is Black Future ’88 gespeeld op de Nintendo Switch. De game is ook beschikbaar voor de pc.