Blacksad: Under the Skin

Blacksad: Under the Skin had alles in zich om een hele toffe game te worden, maar helaas laat de uitwerking behoorlijk te wensen over.

Het is nog niet zo heel lang geleden dat Telltale Games failliet werd verklaard. Erg jammer, want The Wolf Among Us blijft nog altijd een klassieker en nu krijgen we waarschijnlijk nooit meer een vervolg. In die game spelen dieren de hoofdrol en datzelfde is ook van toepassing op Blacksad: Under the Skin. Blacksad is een Spaanse stripreeks gemaakt door Juan Diaz Canales en Juanjo Guarnido. Hoewel het in Nederland misschien niet zo bekend is, geldt dat niet voor Spanje en Frankrijk. Niet zo gek dat Pendulo Studios op het idee kwam om er een game van te maken, maar weet het ook de kwaliteit van The Wolf Among Us te evenaren? Wij zochten het voor jullie uit.

De protagonist van Blacksad: Under the Skin is privé-detective John Blacksad, een zwarte kat met een witte snuit. Het verhaal speelt zich af in New York in de jaren 50 en begint wanneer Sonia Dunn, dochter van een boksschoolhouder, met een opdracht bij John komt. Haar vader heeft namelijk zelfmoord gepleegd, zo lijkt het althans. Tevens is een van de leden van de boksschool vlak voor zijn grote wedstrijd verdwenen en niemand weet waar hij is. Het is aan detective John Blacksad om het mysterie op te lossen en het blijkt allemaal iets anders in elkaar te zitten dan in eerste instantie werd gedacht.

Blacksad: Under the Skin begint goed. Het verhaal is niet heel bijzonder, maar de manier waarop het wordt verteld is leuk. Ook zijn de verschillende personages interessant en is de voice-acting van een behoorlijk hoog niveau. Helaas komen al vrij snel punten naar voren waar we niet gelukkig van worden. Normaal gesproken is de uitdrukking: “Een goed begin is het halve werk”. Voor Blacksad zullen we deze iets moeten aanpassen naar: “Een goed begin en half werk”. Het spel presteert namelijk bijzonder slecht op de meest krachtige console van dit moment. Het scherm maakt stotterende bewegingen en het aantal frames per seconde lijkt van een onacceptabel niveau. Ook zijn er behoorlijk lange laadtijden en is het grafisch niet iets om trots op te zijn. Wanneer er posters of briefjes in het spel verschijnen, lijken deze rechtstreeks van de PlayStation 2 te zijn weggehaald.

De gameplay bestaat voor het grootste gedeelte uit het zoeken naar aanwijzingen. Wanneer je er een aantal hebt gevonden, zul je deze moeten combineren om uiteindelijk tot een conclusie te komen. Je voelt je ook echt een detective en dat is de bedoeling van het spel. Helaas is de besturing van John niet bepaald iets dat lekker werkt. John beweegt zich voort als een slak. Hij is verschrikkelijk langzaam en blijft om het minste of geringste ergens achter hangen. Naast rondlopen, zul je ook de nodige gesprekken moeten voeren. Ook hier is helaas wat op aan te merken, want met enige regelmaat valt het geluid weg of duurt het enorm lang voordat een personage eindelijk iets zegt. Het wordt allemaal behoorlijk frustrerend als je alles bij elkaar optelt.

Het is erg jammer, want Blacksad: Under the Skin had het in zich om een behoorlijk toffe game te worden. De personages zijn stuk voor stuk uniek en voegen ook echt wat toe aan het verhaal. Het is leuk om detective te spelen en op zoek te gaan naar aanwijzingen, om deze vervolgens te combineren tot een conclusie. Ook kun je als extra bezigheid kaartjes verzamelen om in een boek te plakken. Deze kaartjes liggen overal verborgen en het voelt goed als je er weer eentje hebt gevonden. Maar de minpunten wegen gewoon niet op tegen de pluspunten. Hierdoor wordt het enorm lastig om deze game aan te raden. Misschien dat het een en ander op te lossen is met een paar updates, maar Blacksad: Under the Skin is in zijn huidige staat gewoon niet leuk om te spelen.

Blacksad: Under the Skin is voor deze review gespeeld op Xbox One en Nintendo Switch. De game is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc.