Dr. Kawashima’s Brain Training for Nintendo Switch

Dr. Kawashima's Brain Training for Nintendo Switch is veel van hetzelfde en meer. Er zijn veel bekende opdrachten, maar ook een aantal nieuwe uitdagingen. Zodoende wordt het trainen van de hersenen weer opnieuw interessant gemaakt. De Quick Play-modus voelt erg minimaal en lijkt enigszins overbodig, maar biedt toch kort plezier met een andere speler. Deze game biedt je nieuwe manieren van trainen, maar ook een hoop dezelfde, dus verwacht geen baanbrekende vernieuwingen. Uiteindelijk is dit spel een mooie manier om wederom je hersenen te trainen.

Dankzij het immense succes van de Nintendo DS-versies van de hersenspelletjes, krijgen we de mogelijkheid deze hersentraining nu ook te doen op Nintendo’s nieuwe console met Dr. Kawashima’s Brain Training for Nintendo Switch. Daarin gaan we weer een poging doen om de leeftijd van onze grijze massa wat te verbeteren. Lees hier ons oordeel over dit nieuwe deel in de reeks.

Dr. Kawashima's Brain Training for Nintendo Switch

Zodra je de game opstart, krijg je een korte instructie over een paar opdrachten. Daarmee zet je direct de toon want je krijgt te horen dat je hersenleeftijd niet gelijk is aan je echte leeftijd en dat Dr. Kawashima daar wat aan kan doen. Door elke dag kort wat oefeningen te doen, train je je hersenen zodanig dat deze zullen verjongen. Tenminste, je traint onderdelen van je hersens net zoals je jouw spieren kunt trainen met sporten, waardoor deze beter presteren. Bij onze eerste leeftijdscheck kregen we te horen dat onze hersenen welgeteld 57 jaar oud waren. Voor iemand van 30 is dat best oud, dus we hadden nog een redelijke weg te gaan.

De eerste opdrachten zijn vrij simpel, zoals we die ook kennen van de DS-versies. Je moet berekeningen maken, hardop lezen of getallen onthouden. Daarnaast kun je ook een Sudoku of virus-spel doen, dat lijkt op Dr. Mario. Bijna elke dag krijg je nieuwe tips en speel je nieuwe dingen vrij. Het is prettig dat Dr. Kawashima’s Brain Training for Nintendo Switch het tempo rustig opbouwt, maar door op de eerste dag slechts drie oefeningen te kunnen, schrikt het af om het langer dan een kwartier te doen. Ondanks dat het doel achter het spel is dat je elke dag kort iets doet, wordt het je in het begin heel moeilijk gemaakt om optimistisch te werk te gaan. Dr. Kawashima vertelt je vaak genoeg dat je al een stempel hebt en dus niks wint door een opdracht opnieuw te doen. Vreemd om een spel dat trainen van je hersenen centraal zet, je afraadt om veel oefeningen te doen. En fin, naar mate de dagen vorderen krijg je voldoende verschillende opdrachten en dan is een kwartiertje tot half uurtje wel voldoende. Als je eenmaal een week of twee verder bent, zijn er genoeg diverse opdrachten om de game vers te houden, waaronder opdrachten met woorden, plaatjes, getallen en meer.

Dit nieuwe deel van de reeks biedt nieuwe opdrachten die we voorheen nog niet kenden. Zo moet je twee taken tegelijkertijd doen, zodat je jouw focus constant moet wisselen. Dat kan verwarrend zijn, maar voegt een competitief element toe. Daarnaast kun je door middel van de infrarood-sensor in de Joy-Con ook rekensommen of steen-papier-schaar doen met je hand, door een aantal vingers op te steken. Dit is een leuke toevoeging, al heeft de camera af en toe last met registreren in goed verlichte ruimtes. De bijgevoegde stylus werkt vrijwel vlekkeloos, maar soms heeft de game moeite onderscheid te maken tussen een 1 en een 7, een 4 en een 9 en andere zaken. Wellicht is dat ons handschrift, maar we hebben dit getest met meerdere mensen en die beweerden hetzelfde.

Het spel beschikt ook over een Quick Play-modus, waarbij je zes oefeningen kunt doen zonder een account aan te maken. Dat is enigszins onhandig, want iedereen die het spel speelt, zal een account aanmaken. Het lijkt dus hoofdzakelijk interessant als je jouw oma, tante of vriend kort wil laten ervaren hoe opdrachten met de infrarood-sensor van de Joy-Con werken. Wat ook nieuw is, is de mogelijkheid om met een andere speler verschillende oefeningen te doen. Zo kun je een-tegen-een het opnemen in drie van deze opdrachten, wat trainen verpakt op een leuke manier. Er zijn opdrachten waarbij je vogeltjes of blokjes moet tellen, of je arm moet strekken zoals een vlag. Dit zijn leuke korte uitdagingen om met een ander te spelen, maar na een of twee keer gedaan te hebben, is het niet echt interessant meer. Deze toevoeging smaakt naar meer, dus het is jammer dat ze slechts een handjevol opdrachten hebben gemaakt want zo voelt het erg minimaal. Deze modus had van ons dus volledig afwezig mogen zijn, of beter uitgevoerd moeten worden.

Dr. Kawashima’s Brain Training for Nintendo Switch is een mooi nieuw deel in de reeks en nodigt ons opnieuw uit om onze hersens te gaan trainen. Het komt wat langzaam op gang en is niet bijzonder anders dan de vorige delen, al is de toevoeging van het gebruik van de infrarood-camera wel erg leuk gedaan, net als de mogelijkheid om met iemand anders een aantal uitdagingen te doen. Mocht je graag opnieuw je hersenmassa trainen of vind je deze serie erg tof, dan moet je dit nieuwe deel zeker in huis halen, ook al zijn er geen gigantische veranderingen.

Voor deze review is Dr. Kawashima’s Brain Training for Nintendo Switch gespeeld op de Nintendo Switch, waar het spel exclusief voor beschikbaar is.