Hunt: Showdown
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Hunt: Showdown is een online shooter met een soort van Battle Royale, maar dan in een ander jasje. Crytek weet een goede balans te vinden tussen PVP en PVE, waarbij spelers op moeten letten voor andere online spelers, maar ook voor computergestuurde zombies. Geluid speelt een grote rol in het overleven in de gevaarlijke moerassen. Helaas is het veelal van hetzelfde, waardoor het mogelijk wat sneller aan de kant wordt gelegd.

Sinds de aankondiging in 2017 is het moment toch eindelijk daar dat Hunt: Showdown beschikbaar is voor PlayStation 4 en Xbox One. Het is een shooter met een Western-achtige setting, maar dan met een duistere achtergrond. De game is volledig gericht op online spelen, alhoewel er ook computergestuurde vijanden aanwezig zijn. Wat wij van deze Crytek-game vinden lees je in deze review.

In Hunt: Showdown worden we meegenomen naar de negentiende eeuw in Louisiana waarin we in een Western-achtige setting belanden. Nu denken we dan vooral aan cowboys, paarden, saloons en revolvers, maar in deze game is nog wat extra’s toegevoegd. De wereld is namelijk bezaaid met zombies en andere monsters. In de standaard modus speel je een soort van Battle Royale waarbij je alleen of samen met een partner op pad gaat. Het is de bedoeling om verschillende hints te verzamelen om zo tot de locatie te komen van een soort eindbaas. Nadat je deze hebt doodgemaakt dien je het wezen te ‘verbannen’ en vervolgens kan je een token oprapen en dien je hiermee te ontsnappen. Dit klinkt allemaal niet zo spannend, maar niets is minder waar.

Hunt: Showdown

Het speelveld is bezaaid met zombies, monsters, bloeddorstige beesten en ook andere spelers die door gamers over de hele wereld worden bestuurd, de rest is computergestuurd. Alsof dit nog niet genoeg is wordt je locatie vrij vaak prijsgegeven wanneer je bijvoorbeeld door het glas loopt of een groep kraaien die met veel lawaai wegvliegen omdat je te dicht bij ze in de buurt komt. Dit kan nadelig zijn, maar kan ook zeker in je voordeel werken wanneer je opgejaagd wordt door een andere speler. Geluid speelt een grote rol in Hunt: Showdown en dit hebben de ontwikkelaars ook goed vormgegeven. Bij de geluiden is redelijk goed te horen van welke richting deze komen; of dit nu een gelost schot is aan de andere kant van de map of een vijand die om het hoekje tegen een ketting loopt.

Hunt: Showdown

Aan het begin van de game wordt gevraagd of je de tutorial wilt doorlopen. Dit is zeker een aanrader om zo het doel beter te kunnen begrijpen. Je beschikt namelijk over een zesde zintuig in de vorm van ‘Dark Vision’. Wanneer je dit gebruikt wordt alles wat donkerder en kan je in je omgeving een gloed vinden die aangeeft waar de hints liggen en die je naar je einddoel leiden. Heb je de drie hints gevonden dan weet je zeker waar de “eindbaas” te vinden is. Je bent overigens niet verplicht om de hints te zoeken voordat je het monster weet te lokaliseren. Je kan er ook voor kiezen om de tegenspelers op te wachten wanneer zij beginnen met het verbannen van het monster. Op het moment dat ze met het token willen ontsnappen, worden ze op de map zichtbaar en kan iedereen ze dus gemakkelijk vinden. Eenmaal bij je vluchtpunt aangekomen duurt het nog eens een halve minuut voordat je ook daadwerkelijk weg bent. Je bent tijdens de hele ontsnappingsvlucht dus erg kwetsbaar, en om het nog wat spannender te maken weet je niet hoeveel tegenspelers er nog over zijn.

Hunt: Showdown

In Hunt: Showdown zijn verschillende wapens te gebruiken, allemaal in de stijl van de negentiende eeuw. Van revolvers tot shotgun en van een bolt-sluipschuttersgeweer tot een kruisboog. Ook zijn er verschillende accessoires vrij te spelen zoals een handgemaakte demper of een vizier. Ook qua uiterlijk zijn verschillende items vrij te spelen waarmee je jouw personage kunt personaliseren. Het is overigens niet verstandig om je teveel aan je personage te hechten met zijn wapens, want wanneer je eenmaal dood bent blijf je ook dood. Je verliest daarmee ook alle wapens en accessoires, althans wanneer je doodgaat boven level 10. Dit zorgt er overigens wel voor dat je wat voorzichtiger te werk gaat wanneer je net je favoriete geweer hebt ontgrendeld en zorgt het voor des te meer teleurstelling wanneer je opnieuw moet beginnen.

Hunt: Showdown

Grafisch gezien ziet Hunt: Showdown er prima uit. Dit geldt voor zowel de omgeving en de monsters, maar ook voor de visuele details zoals de Dark Vision. Daarnaast brengt de samenwerking met audio veel diepgang met zich mee en maakt dit de ervaring compleet. Het concept is goed doordacht en heeft veel potentie, maar toch zal het maar voor een beperkte doelgroep echt leuk blijven. Niet iedereen is gecharmeerd van het horror-genre, maar wel van shooters. Hoewel deze game onder de shooters valt is de kans aanwezig dat het helemaal niet je ding is. Daarnaast wordt het, na enkele potjes te hebben gespeeld, al snel eentonig. Hoewel de locaties op de map wel steeds anders zijn, blijft de indeling van de map hetzelfde. Dit zorgt ervoor dat je vaak al gerichter naar bepaalde plekken op zoek gaat, omdat je simpelweg de map uit je hoofd leert kennen. Het toevoegen van verschillende omgevingen had voor meer uitdaging gezorgd. Desalniettemin kan je je wel kostelijk vermaken met het neerknallen van tegenstanders of zombies met een roestig revolver.

Voor deze review speelden we Hunt: Showdown op de PlayStation 4. De game is ook beschikbaar voor Xbox One en pc.