Dreams
Britt Luttik
Britt Luttik

Dreams biedt een platform waar spelers hun eigen creativiteit kwijt kunnen en andermans creaties kunnen spelen. De resultaten die er tot nu toe zijn verschenen, zijn dan ook fantastisch.

Sinds de aankondiging van Dreams op de E3 2015 is het altijd een mysterie geweest wat we precies van de game konden verwachten. Werd het de spirituele opvolger van Little Big Planet? Of werd het meer een platform in plaats van een game, zoals ontwikkelaar Media Molecule definieerde met de woorden ‘Play, Create, Share’? Een week na de release hebben we vele uren mogen spenderen aan de creatieve uitspattingen van onszelf en vele andere spelers. We maakten realistische scenes van maaltijden mee, een nagemaakte Fallout 4 en een unieke RPG in een onderdompelende wereld. Dreams introduceert bijna een compleet nieuw genre in de wereld van games en maakte ons gepassioneerd over het maken en delen van onze eigen dromen. We vertellen er alles over in deze review.

De vraag die wellicht naar boven komt is wat Dreams nu eigenlijk precies voor game is? Technisch gezien is Dreams niet alleen een game, maar biedt het een platform aan waar je zelf levels kunt maken, delen en spelen. Een beetje een vreemde gedachte aangezien achter de ontwikkeling van een game ontzettend veel werk zit aan de engine, de designs en nog veel meer. Toch is het Media Molecule gelukt, hoewel ze het wel hebben verkleind en vereenvoudigd. Bij het opstarten biedt de game twee mogelijkheden: zelf een Dream maken of surfen op andermans Dreams. De laatste optie brengt de speler naar een soort verzamelplek van de Dreams (creaties) van anderen. Uiteraard wordt niet alles aan de creativiteit van de spelers overgelaten, de ontwikkelaar heeft zelf ook enkele Dreams toegevoegd, die eigenlijk dienen als de campaign en de basis van de game.

Dreams

In de creaties van Dreams worden we meegenomen in het verhaal van Art, een muzikant die worstelt met zijn verleden en probeert zijn fouten recht te zetten. Het is een emotioneel verhaal waarin we met prachtig geanimeerde figuren voor het eerst kennis maken met de gameplay, die vooral een combinatie van puzzel en platformer is. In Art’s Dream kun je onderweg verschillende zogenoemde ‘assets’ verzamelen, objecten die je kan gebruiken in het maken van een eigen Dream. Het verhaal duurt niet heel erg lang en dient vooral als inspiratie wat er allemaal mogelijk is.

De mogelijkheden zijn indrukwekkend, dat wordt duidelijk als je de eerste keer begint met Dream Shaping, de editor waarin je een eigen Dream kan maken. Media Molecule neemt je stapsgewijs mee door de besturing en alle aspecten op gebied van gameplay, muziek en sfeer. Het is moeilijk te bedenken dat met een beperkt aantal knoppen op de PlayStation-controller een hele game kan worden gecreëerd, maar Dreams bewijst dat het mogelijk is. Weliswaar is de speler beperkt tot het gebruiken van de beschikbare objecten, maar deze kunnen wel op ieder mogelijke manier worden gekopieerd, gedraaid en aangepast. Zodoende komt na een paar uur hard werken, langzaam je eigen creatie tot leven. Dat gezegd hebbende, kan dit wel een uitdaging zijn voor degenen die niet erg creatief zijn of het geduld hebben om uren bezig te zijn met enkel een klein deel van een level.

Dreams

Gelukkig is er dan nog wel de optie om lekker te gaan Dream Surfen, ofwel het spelen van andermans creaties. Spelers kunnen de levels van anderen spelen, beoordelen en feedback geven. Op het moment van het schrijven van deze review is de keuze al erg uitgebreid en bovenal bewonderenswaardig. Zo speelden we een Fallout 4-game die nog in de maak was, maar wel precies de omgeving en de sfeer nabootst van de originele game. Een andere Dream toonde een uitdagende RPG waarin we materialen moesten verzamelen om huisjes te bouwen. Tot slot speelden we een namaak-versie van P.T. die precies de spannende sfeer van het origineel wist op te roepen. De creativiteit spat er vanaf en je kunt jezelf uren verliezen in het uitproberen van nieuwe levels die erbij blijven komen.

Dreams

Er is dan ook bijna niets op te merken aan Dreams, juist omdat we ontzettend onder de indruk zijn van hoe de ontwikkelaar een heuse game-engine op handformaat creëert. Toch zijn er hier en daar wat kleine opmerkingen op het gebied van prestaties. Het maken van eigen levels kost erg veel kracht en we zien dan ook hoe de game wat prestatieproblemen heeft bij het spelen van andermans levels. Soms zijn de frames bijna te tellen en op andere momenten zijn het lichtelijk storende haperingen. Hopelijk kan dit dan ook worden opgelost met updates. Een andere minpuntje is dat het behoorlijk veel geduld vergt om met een controller alles op te bouwen. Een release op de pc zou deze mogelijkheden enorm kunnen vergroten. Toch mogen we niet teleurgesteld zijn, want in de kern valt de gameplay allesbehalve tegen.

Dreams

Dreams introduceert een nieuw genre binnen het gamen, waar het niet meer enkel om uitspelen gaat. In plaats daarvan kunnen spelers eindeloos spelen, creëren en met elkaar delen. Het geeft een platform om samen te komen en te werken aan de games die ons gepassioneerd maken en ideeën uit te wisselen. Als je niet zo creatief bent, kun je je makkelijk verliezen in de grote hoeveelheid creaties van anderen. En mocht je wel een idee hebben, zijn er genoeg anderen om samen te werken aan een nieuwe creatie. Als Media Molecule nieuwe mogelijkheden weet toe te voegen en spelers blijven creëren, zal dit platform de komende jaren voor veel gameplezier zorgen.