Rune Factory 4 Special
Britt Luttik
Britt Luttik

Rune Factory 4 Special is een game met sterke focus op landbouw en overdadig schattige monsters die bevriend kunnen worden

Het RPG-genre kent een enorme variatie van games met ieder hun eigen focus, van turn-based tot de meer strategische spellen. Dan is er ook de stroming waar een meer ontspannen sfeer hangt en de focus op landbouw ligt. Bekende titels zijn Stardew Valley, Harvest Moon en Rune Factory, waarvan de laatstgenoemde onlangs een remake kreeg op de Nintendo Switch. Rune Factory 4 Special is een heruitgave van de titel uit 2013 op de 3DS en belooft nieuwe custcenes, kleurrijke illustraties en de toegevoegde Newlywed-modus. Lees alles over de game in deze review.

De game opent met het hoofdpersonage, die van een luchtschip valt na een aanval en slachtoffer wordt van geheugenverlies. In tegenstelling tot sommige voorgaande Rune Factory-titels krijgt de speler nu wel de keuze uit een geslacht, een klein detail dat we zeker kunnen waarderen. Onze held(in) komt terecht in het plaatsje Selphia en wordt daar door draak Ventuswill gedeclareerd tot de prins(es) die ze verwachtten. Daarbij horen natuurlijk verantwoordelijkheden, maar niet diegene die we wellicht zouden verwachten; we moeten namelijk het land bewerken en gewassen produceren. Daarnaast is het belangrijk dat toerisme wordt gestimuleerd, dus festivals moeten georganiseerd worden en winkeliers uitgenodigd worden om nieuwe producten te verkopen.

Rune Factory 4 Special

De focus van Rune Factory 4 Special ligt voornamelijk op landbouw, spullen vervaardigen, monsters verslaan en iedereen in het dorpje gelukkig houden. Uiteindelijk hebben al deze elementen een verbinding met elkaar, waar het een weer een voordeel oplevert voor het ander. Zo is het belangrijk om gewassen te verbouwen waarmee maaltijden gekookt kunnen worden. Om maaltijden te kunnen bereiden heb je kookgereedschap nodig, die weer gemaakt kan worden uit verzamelbare bronnen zoals hout, steen en edelmetalen. Maaltijden kunnen verkocht worden, geschonken aan dorpelingen of worden geconsumeerd om energie en gezondheid te herstellen. Dit is weer vitaal voor de gevechten met de vele monsters die buiten het dorpje schuilen.

Rune Factory 4 Special

Het lijkt allemaal wat veel, maar gelukkig hoef je het niet allemaal zelf uit te zoeken. Het verhaal neemt je stapsgewijs mee in de wereld van Rune Factory en quests helpen je om alles onder de knie te krijgen. Wellicht iets te goed, want voor ervaren spelers kan het enigzins sloom aanvoelen. Voordat je eenmaal een beetje in het verhaal zit ben je namelijk al snel tien uur verder door de quests. Desondanks past het rustige tempo goed bij het lieflijke imago van Rune Factory 4 Special, waarin de wereld kleurrijk en schattig is. Zelfs monsters worden niet werkelijk gedood als je ze verslaat en je kunt zelfs monsters vangen en het land voor je laten bewerken. Dat maakt de game erg geschikt voor zowel jong als oud.

Het dorp zit dan ook vol met verschillende personages, die ieder hun eigen karakter hebben en een rol spelen in de samenleving. Je kunt een relatie opbouwen door quests te vervullen en cadeaus te geven. De uitdaging zit in het feit dat iedereen van iets anders houdt. Wanneer je erin slaagt is het mogelijk om te trouwen en samen te wonen. Dit is echter niet verplicht, zoals eigenlijk alles in de game. Je hebt de vrijheid om zelf de game in te richten naar wens. Sommige dagen zullen gevuld zijn met eindeloos bewerken van het land, andere dagen ben je meer bezig met de quests die bij het hoofdverhaal horen. De game bevat meer dan genoeg te doen. Af en toe is het wat lastig om het verhaal te volgen doordat de volgende opdracht wat cryptisch kan zijn. Er is geen kaart of een aanduiding waar je heen moet, dus belangrijk is om goed te luisteren naar wat de personages van je vragen.

Rune Factory 4 Special

Rune Factory 4 Special is een game met focus op landbouw, creëren en monsters verslaan, maar dan met een schattige draai eraan. Het is soms wellicht wat overdadig in de schattigheid en mist wellicht de echte spanning van een RPG, maar stelt zeker niet teleur. Door de enorme hoeveelheid dingen die te doen zijn, kun je vrijwel eindeloos doorspelen. Het verhaal is niet enorm bijzonder, maar past goed bij de sfeer en neemt je stap voor stap mee in alle facetten van de game. Dat maakt de game geschikt voor jong en oud.