Sushi Go Party!
Arran Winmai
Arran Winmai

Het bord van Sushi Go Party! werkt niet optimaal en het past eigenlijk niet bij het type spel dat het is. Gelukkig kan het spel gewoon zonder gespeeld worden, waarna het gewoonweg uitstekend is voor de hele familie, inclusief de doordenkers!

Waar is het feestje? Hier is het feestje! Dat is omdat we van White Goblin Games  Sushi Go Party! kregen voor een review. Feest, sushi en kaartspelletjes liggen ons altijd goed, dus we gingen meteen aan de slag!

Sushi Go Party! is een competitief spel waarin spelers proberen de beste maaltijd te vergaren. Iedereen is op bezoek bij een Japans open buffet. Op is op, dus klanten moeten grijpen wat ze grijpen kunnen in de gelimiteerde tijd. Hoe goed een maaltijd is wordt bepaald met punten. Ook is het een nieuwe implementatie van zijn voorganger, Sushi Go!.

Het thema is verrassend goed aanwezig. Goed, spelers zijn slechts punten aan het pakken, maar het restaurantthema transformeert Sushi Go Party! van een serieuze sessie optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en kansberekening in een joviaal en vrolijk gebeuren. Drie punten oprapen voelt toch heel anders dan een inktvis-nigiri op je dienblad leggen. Een belangrijk aspect dat hierbij komt kijken zijn de prachtige, vrolijke afbeeldingen die zowel op de kaarten als op de doos staan afgebeeld. Ze slagen erin een glimlach op je gezicht te zetten. Bovendien ziet het spel er erg uitnodigend uit. Party! is een spel dat je bij eerste oogopslag wil spelen.

Sushi Go Party!

Sushi Go Party! is een draftingspel. Dit houdt in dat spelers steeds een hand vol kaarten aangereikt krijgen en er eentje uit kiezen. Deze leggen ze voor zich neer voor ze hun hand doorgeven. Dit gaat door tot er geen handkaarten meer over zijn, waarna de puntentelling voor die ronde begint. In zijn aard komt het in Party! neer op het berekenen van welke kaart de meeste punten waard gaat zijn. En aangezien de waarde van een kaart af kan hangen van andere kaarten die je misschien nog niet hebt is er een belangrijk element van kansberekening en onthouden welke kaarten in welke hand zitten.

Dit klinkt als een diep en ingewikkeld spel, maar dat is niet het geval. De toon die Sushi Go Party! zet met de afbeeldingen en het thema is juist vrolijk en aangenaam. Punten bepalen is niet moeilijk en alles is ten aller tijde gemakkelijk om te lezen. Aan het begin worden namelijk kaarten met gemakkelijk te begrijpen uitleg op tafel gelegd, zodat spelers precies kunnen zien wat iets waard is of kan zijn.

Sushi Go Party!

Tegelijkertijd heeft een snuggere speler wel degelijk een voordeel tegenover onervaren beginnelingen die maar wat aan het doen zijn. Er is sprake van strategie en planning waar je als fan zeker gebruik van kan maken, maar niet in zoverre dat je iedereen volledig zal overweldigen. Als we Sushi Go Party! moesten indelen in een categorie, zouden wij zeggen dat het gemiddeld makkelijk is. Een van de moeilijkste ‘simpele’ spellen, of een van de makkelijkste ‘medium’ spellen. Hierdoor slaagt het spel erin simpel genoeg te zijn voor het hele gezin, terwijl het tegelijkertijd ook genoeg diepgang heeft om een groep ervaren spelers lekker met elkaar te laten concurreren.

Dat is ook uitstekend, want het heeft niet voor niets ‘Party’ in de titel. Dit spel kan met 2-8 spelers gespeeld worden. Sushi Go Party! is een versie van Sushi Go! die aangepast is om met een grote groep te spelen. En dat terwijl het niet minder leuk is met een kleinere groep. Dat doet Party! met de menu’s. In de spelregels staan een aantal kaartselecties om een deck mee te bouwen. Dit zorgt voor de nodige afwisseling, maar het maakt het ook geschikt voor verschillende spelersaantallen. Een menu is speciaal gemaakt voor twee spelers en een ander voor 6-8. Alles daar tussenin werkt uitstekend met de overige zes menu’s, waarvan een simpelweg het originele spel is. Er is dus eigenlijk geen reden meer om Sushi Go! aan te schaffen als Party! ook op de markt is.

Sushi Go Party!

Natuurlijk is niet alles perfect in de sushikeuken. Het voornaamste nadeel van Sushi Go Party! is gek genoeg een van de toevoegingen: het speelbord. Deze wordt gebruikt om punten bij te houden en er staat ook op aangegeven welke kaarten er in het deck zitten. Dit vervangt het oude systeem, waarin spelers puntenfiches kregen. Maar deze manier van punten bijhouden komt met twee problemen. Ten eerste zijn de pionnen van de spelers eigenlijk te groot, waardoor er maar één pionnetje op een getal kan staan. Als spelers gelijk staan wordt het dus erg lelijk en onhandig.

Maar het andere probleem is wat subtieler. Namelijk het gevoel dat het creëert. In Sushi Go! gingen spelers vrolijk hun gang tot ze aan het einde van het spel hun fiches bij elkaar op gingen tellen. Ook voelt het goed om puntenfiches aangereikt te krijgen. Dit zorgt ervoor dat zelfs de verliezer met een glimlach doorspeelt tot het spel voorbij is. In Party!, daarentegen, fungeren de pionnen als een constante herinnering dat je aan het verliezen bent. Dat is prima voor een competitieve groep, waarbij je steeds wil weten hoe je ervoor staat, maar voor een partyspel kan het een flinke pretbederver zijn. Wij raden daarom aan het bord direct in de prullenbak te gooien en gewoon zonder te spelen. De kaarten die speloverzicht bieden kunnen prima zonder gebruikt worden en het bord kun je beter vervangen met munten of fiches.

Sushi Go Party! is een uitstekend spel dat schitterend oogt. De afbeeldingen op de doos en de kaarten slagen erin een vrolijke sfeer te creëren en nodigen iedereen uit om lekker een potje te spelen. Het is leuk met twee spelers, een grote groep van acht en alles daar tussenin. Ook kunnen onervaren spelers lekker hun ding doen, maar biedt Party! tegelijkertijd veteranen de kans om lekker alles te optimaliseren. Wel raden wij aan het bord gelijk uit het spel te verwijderen.