Doorgaan naar artikel
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Conclusie

Doom Eternal brengt een hoop vernieuwingen met zich mee waardoor het een stukje tactischer is geworden dan het vorige deel. Met uitzondering van het verhaal en het platformen is het weer een prachtige game geworden.

Bethesda en id Software hebben de Doom Slayer weer eens uit de kast getrokken. Vier jaar na het verschijnen van Doom komen ze nu met de opvolger Doom Eternal. Vorige week brachten wij een review-in-progress uit omdat we nog niet genoeg tijd met het spel door hadden gebracht. Inmiddels hebben wij, mede dankzij het Corona-virus, de nodige uurtjes in het spel gestopt en is het tijd voor ons eindoordeel.

Doom Eternal is natuurlijk net zoals alle voorgaande delen een first-person shooter. De Doom-franchise wordt gekenmerkt door snelle en actievolle gameplay en ook dat is nu weer van toepassing. De snelheid wordt dit keer wel wat getemperd door de cutscenes die een verhaal proberen te vertellen. Het is een leuke poging om wat meer diepgang te geven aan een Doom-game, maar laten we heel eerlijk zijn, daar spelen we deze spellen niet voor. Het verhaal is dan ook totaal niet memorabel en je kunt het meer gebruiken om even op adem te komen.

En dat zul je wel nodig hebben, want het is actie, actie en nog eens actie. Dat komt niet allen door de grote groepen met vijanden, maar meer omdat je dit keer met enorm veel zaken rekening moet houden. Het vorige deel introduceerde de glory kill’s, een manier om je gezondheidsmeter wat te vullen en dat is in dit deel ook weer een belangrijk onderdeel. Sterk nog, het is belangrijker dan ooit. Ook de kettingzaag is weer terug om op die manier genoeg munitie te verkrijgen. Deze keer is er ook nog een derde optie bijgekomen, namelijk de vlammenwerper. Dit vurige wapen zul je moeten gebruiken als de toestand van je schild aandacht vereist. In de voorganger van Doom Eternal waren er nog genoeg aanvullingen te vinden voor health, ammo en armor, maar deze keer zal dat niet genoeg zijn. Het zorgt ervoor dat je goed moet blijven nadenken wat je doet om zo niet in de problemen te raken. Het brengt een stukje strategie met zich mee dat de nodige training vereist.

Maar dat is nog niet alles waar je aan moet denken. Ook zit het spel vol met extra sterke demonen die allemaal een zwakke plek hebben. Weest niet bang, je hoeft die niet zelf te zoeken, want het spel geeft precies voor de eerste ontmoeting aan wat je moet doen. Zo hoef je bij de Cacodemons alleen maar een granaat in zijn mond te schieten waardoor deze gelijk in glory kill-modus schiet. Dat is wel heel erg makkelijk of niet? Nee, dat is het niet want het spel zit vol met verschillende soorten demons die allemaal tegelijkertijd komen en een andere aanpak vereisen. En die andere aanpak houdt vaak ook een ander wapen in. Hierdoor zul je enorm vaak moeten wisselen tussen wapens en dat terwijl je ook nog je munitie, schild en gezondheid in de gaten moet houden. Je kunt je voorstellen dat dit in het heetst van de strijd een enorme klus is. Dit maakt Doom Eternal dan ook enorm uitdagend maar ook lastig, zeker wanneer je niet veel ervaring hebt met first-person shooters. Wees dus absoluut niet bang om een niveau lager te spelen dan je gewend bent, want een te hoog niveau gaat enorm frustreren.

Wat ook nieuw is, zijn de hoeveelheid platform-elementen. Om de haverklap worden je vaardigheden weer op de proef gesteld door een parkoers vol met bewegende platformen, klimmuren en monkey bar’s. Het is in principe een leuke afwisseling, maar de ontwikkelaars slaan er wel een beetje in door. Tel daar ook nog eens bij op dat je met enige regelmaat een platform niet weet te bereiken omdat je net een centimeter te ver naar links of rechts bent gegaan, en je krijgt een niet heel erg spectaculaire ervaring. Het is niet heel vervelend, maar het past vooral niet bij de snelheid van de rest van de gameplay.

Nu lijkt het misschien alsof wij heel negatief zijn over Doom Eternal, maar het tegendeel is waar. Het is namelijk een heerlijk shooter, mits je de juiste moeilijkheidsgraad hebt gevonden. De wapens voelen allemaal heerlijk en uniek aan. Ook de uitbreidingen die je kunt toevoegen aan je wapens, zijn allemaal de moeite waard. Grafisch gezien is het ook weer een plaatje en het loopt ook allemaal heerlijk soepel. De omgevingen zijn groter en indrukwekkender dan ooit tevoren en vooral ook lekker duister. Ook knalt de metal-muziek weer uit je speakers en dat maakt het helemaal af. Eigenlijk zijn alleen de platform-stukken en het verhaal niet echt de moeite waard. Voor de rest is Doom Eternal in onze ogen een zeer geslaagde first-person shooter die je zeker moet proberen.

Wij hebben Doom Eternal voor deze review gespeeld op de Xbox One. Het spel is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Google Stadia en pc.