Commandos 2 – HD Remaster
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Commandos 2 - HD Remaster is een prima game als je de eerdere delen ooit gespeeld hebt, maar voor nieuwe spelers zal het toch vooral als een opgepoetste heruitgave van het een oud spel voelen.

Met 4k, HDR en Dolby Audio lijkt het meer dan ooit de tijd om games opnieuw uit te brengen en dat gebeurt dan ook geregeld. Ook Commandos 2 heeft recent een heruitgave gekregen, maar weet een dergelijk spel ook in de tegenwoordige tijd zich staande te houden, of hadden de makers nooit aan Commandos 2 – HD Remaster moeten beginnen?

Commandos 2 - HD Remaster

In Commandos 2 – HD Remaster speel je met een team van commando’s dat geheime missies moet uitvoeren. Op Duits grondgebied, vaak ver achter de vijandelijke grens, zijn cruciale missies te spelen die er aan bij moeten dragen dat de wereld bevrijd wordt van de Duitsers. Als een soort van missieleider sta je van boven op het speelveld om je commando’s aan te sturen. Ieder teamlid heeft een aantal eigen kwaliteiten die je nodig hebt om door de missies heen te komen.

De missies zijn er op gericht dat je bepaalde strategische veroveringen doet, zoals het vrijspelen van een brug of het uitschakelen van groot wapentuig. Alles draait om het maken van strategische keuzes. Door stukje voor stukje jezelf door het level heen te wringen, kom je steeds dichter bij je uiteindelijke doel. Gelukkig kun je je fouten keer op keer ongedaan maken door het spel opnieuw te laden.

De makers hebben er natuurlijk per missie bewust voor gekozen om je niet alle commado’s te geven. Dat zou de missies alleen maar makkelijker maken. Daarin verschilt het spel natuurlijk ook niet van het origineel. Toch leek het toen al, en nu soms nog steeds, alsof je de meest onmogelijk combinatie krijgt. Vooral ook omdat sommige commando’s echt kwaliteiten hebben die niet altijd even goed bij elkaar lijken te passen.

Grafisch is het spel er op vooruit gegaan. Het is niet alsof het spel volledig opnieuw gebouwd is, maar er zijn zeker verbeteringen te zien. Toch is dat niet waar het spel het van moet hebben. Dat geldt ook voor de besturing, ook deze is nog grotendeels hetzelfde. Tijdens het spelen hebben we wel bijna constant last gehad van een soort van vertraging in de besturing. Alhoewel dit naarmate het spel langer uit was wel beter werd, bleef het ons constant dwarszitten. Vooral in een spel als Commandos 2 – HD Remaster waar timing cruciaal is, is dit echt een vervelende bug.

Commandos 2 - HD Remaster

Commandos 2 – HD Remaster is een leuke en vermakelijke heruitgave, maar vooral als je het origineel hebt gespeeld. Gamers van nu zullen vooral een oudere game zien, die er tegenwoordig toch echt nog een stuk beter uit zou zien. Heb je hem wel eerder gespeeld, dan voelt het spel nostalgisch en dat is precies waar de makers op mikken.