John Wick Hex

John Wick Hex is best een vermakelijk en pittig spel, maar weet de actie en spanning uit de films moeilijk over te brengen. Juist omdat het een turn-based game is en de acties en animaties wat houterig gaan, voelt het, op het verhaal na, totaal niet als de snelle John Wick. Toch, als spel is het best interessant om jouw acties goed te timen met die van de tegenstanders.

De welbekende John Wick is terug in deze game met een verhaal dat zich afspeelt voor de films. In deze turn-based-strategy game moeten wij verschillende gebieden doorgaan en vijanden uitschakelen terwijl we zelf in leven blijven. Lukt dat met dezelfde creativiteit als in de films? Lees hier meer over onze ervaring met John Wick Hex.

De John Wick-films zijn bijna legendarisch, waarbij de actie van het scherm spat. Perfect voor een videogame zou je zeggen. We kregen al een VR-spel, waarvan je de review hier kunt lezen, waarbij de actie ook goed aanwezig was. In John Wick Hex neem je juist de tijd om jouw acties goed te plannen. Je begeeft je op een raster waarbij je in zes richtingen kunt bewegen. Elke actie kost een bepaalde tijd en je zult de tijdlijn van acties goed moeten bestuderen om jouw handelingen zo goed mogelijk te plannen, zodat je zo min mogelijk schade oploopt. Een stap zetten kost een seconde, spullen oppakken langer en je wapen herladen kost al helemaal essentiële secondes. Ondertussen doen vijanden ook hun acties, dus je moet deze goed op elkaar af te stemmen om jouw ideale aanvalsmethode te plannen. Op de hogere moeilijkheidsgraad krijg je slechts zeven seconden om je volgende actie te plannen, waardoor je jouw hoofd nog koeler moet zien te houden.

John Wick Hex

Vooral de eerste levels is het inkomen, omdat het snel aanvoelt als een puzzelgame waar de regels nog niet helemaal duidelijk van zijn. Je bent namelijk constant aan het kijken welke actie het meest gunstig is, zonder de vijand de kans te geven jou te raken. Met vallen en opstaan ga je door de levels heen. Gelukkig heb je genoeg acties die je kunt uitvoeren, zoals lopen, duwen, vechten, rollen, schieten, je wapen gooien en veel meer. Basisacties zoals bewegen kosten geen focus, maar wil je een vijand uitschakelen, kost dat focuspunten. Deze kun je terugverdienen om even stil te staan en je focus te herpakken, maar dat kan de vijand een voordeel opleveren.

Met dit alles moet je constant afwegen wat je beste manier van aanpak is. Gok je erop dat je raak schiet met zestig procent kans op raken, of gooi je liever je wapen naar iemand, zodat je deze van dichtbij kan uitschakelen. In de tussentijd kan er namelijk een nieuw gevaar de hoek omkomen en dan heb je geen wapen. Zo ben je constant keuzes aan het maken die jouw pad van vernietiging beïnvloeden. Aan het begin van een setje levels kun je wapens of verbanddozen verstoppen, zodat je deze later kunt gebruiken. Dit is een essentieel onderdeel, want kogels en levenspunten worden gedurende deze levels niet vernieuwd. Wij vonden het vervelend dat als je bijvoorbeeld in het vijfde level er achter kwam dat je toch meer verbanddozen nodig had, je dit niet kan regelen en alle voorgaande levels opnieuw zou moeten doen. Dit zorgde voor veel frustratie en waren we sneller roekeloos met onze keuzes, iets dat snel werd afgestraft.

John Wick Hex

Tijdens deze eerste levels valt ook meteen op dat de John Wick die wij zo goed kennen, vrijwel afwezig is in deze game. Doordat je rustig je acties bedenkt, en deze redelijk houterig gebeuren, missen we de vloeiende en actievolle bewegingen van onze held. Als je een level hebt behaald, kun je jouw acties in realtime terug zien, maar ook hier voelt het als een budget-versie van de Baba Yaga. Het voelt allemaal alsof je kijkt naar een eerste dansles voor mensen zonder ritmegevoel. Erg jammer, want zo komt het toffe van de naam John Wick totaal niet over. Als spel is John Wick Hex best leuk, alleen had het wat ons betreft beter een eigen game mogen zijn zonder de John Wick-naam. Dan was de teleurstelling niet zo groot geweest.

Uiteindelijk is John Wick Hex in de kern dus best een leuk spel, al is het best pittig, maar vanwege de verbintenis aan de John Wick-actie, hadden wij meer verwacht van de game. Daarnaast zijn de acties en de bijpassende animaties vaak wat houterig, waardoor de vloeiende actie ook wegblijft. Het is vooral een tof spel waarbij je planmatig je acties moet inzetten terwijl je deze afstemt met die van de vijand, maar het is helaas geen toffe John Wick-game.

Voor deze review is John Wick Hex gespeeld op een PlayStation 4. Het spel is ook verkrijgbaar voor pc.