Antigraviator

Antigraviator is zeker geen slechte game. Het racen voelt heerlijk, maar alles eromheen voelt gewoon iets te leeg. Zeker leuk om een keer te proberen als je van dit soort racegames houdt.

Het is het jaar 2210, een nieuw tijdperk, de racesport is namelijk niet langer gebonden aan de wetten van de natuur. Technologische doorbraken op het gebied van antizwaartekracht hebben een nieuw spektakel mogelijk gemaakt: het intergalactische Antigraviator-toernooi. Deze futuristische racer is ontwikkeld door Cybernetic Walrus uit België en uitgegeven door het Nederlandse Iceberg Interactive. Het spel was al een tijdje verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc, maar is nu ook beschikbaar voor Xbox One. Wij gingen voor jullie met deze game aan de slag.

Antigraviator is snel en als we zeggen snel, dan bedoelen we ook echt snel. De eerste keer dat je het spel speelt, moeten je handen en ogen enorm wennen aan de snelheid. Sta dan ook niet raar te kijken als je de eerste ronde meer in de vangrail hangt dan iets anders. Gelukkig is het een kwestie van gewenning en kun je na een aantal rondes je voertuig redelijk op de baan houden. De besturing voelt lekker en reageert goed en snel wanneer je een knop indrukt, een zeer belangrijk aspect bij dit soort snelle racegames. Helaas zijn niet alle banen even geschikt voor deze enorme snelheid, want zelfs na enige oefening zijn niet alle banen met gemak te spelen door de vele scherpe bochten en onduidelijke richtingaanwijzing. Je zult een paar circuits dus een aantal keer moeten spelen om te weten wat je te wachten staat. Dat is op zich niet heel erg, maar de verdeling qua moeilijkheidsgraad voelt wat vreemd. Er zijn namelijk ook tracks die bijna met de ogen dicht zijn te spelen.

Het racen voelt dus goed, maar er is wel een probleem, de races voelen enorm leeg aan. Dit is vooral van toepassing wanneer je vooraan rijdt en niemand om je heen hebt. De omgeving is prachtig, maar je hebt maar heel weinig tijd om hier stil bij te staan. Het enige dat je soms kunt tegenkomen, zijn vallen en die zijn in de meeste gevallen redelijk makkelijk te ontwijken. Met het vallen-systeem is nog een probleem, je kunt er maar een tegelijk activeren en alleen maar op een bepaalde plek. Ook zie je in 99% van de gevallen niet dat je val effect heeft, behalve dan een melding in je scherm. Het lijkt dus een wat zinloze feature onderaan de streep.

Zoals bijna elke racegame beschikt ook Antigraviator over een campagne. Deze bestaat uiteindelijk alleen maar uit een verzameling races in verschillende klassen. Er zit geen enkel verhaal aan vast, wat vrij standaard is in dit genre, en het is daarom ook vooral bedoeld om te oefenen. Daarnaast kun je je vermaken in de online multiplayer en de offline-variant. Die laatste kun je in split-screen doen met maximaal twee spelers, een vreemde keuze want de pc-versie ondersteunt er vier tegelijkertijd. Wanneer je alleen maar interesse hebt in de campagne dan ben je zo klaar, maar door middel van de multiplayer kun je je lange tijd vermaken.

Door het rijden van verschillende races, verdien je ook credits. Deze kun je gebruiken voor het tunen van je voertuig. Dit gaat niet alleen om uiterlijk vertoon, maar ook om de prestaties van je vliegmachine. Sommige onderdelen zijn overigens wel enorm duur, dus je zult er wel wat tijd in moeten steken om alles uiteindelijk vrij te spelen. De opzet is simpel, maar doet wat het moet doen.

Uiteindelijk is Antigraviator helemaal geen slechte game, maar voelt het vooral een beetje leeg. De races voelen heerlijk, maar alles daaromheen voelt niet af of zelfs helemaal afwezig. Grafisch gezien is het ook prachtig om naar te kijken en moet je zorgen dat je niet afgeleid wordt. Ook de muziek past perfect bij de snelheid en chaos. Als je dit alleen voor de campagne doet, dan zul je er ongetwijfeld plezier aan beleven, maar hou er rekening mee dat je het na een paar uur wel gezien hebt. Veel leuker is het om tegen elkaar te racen en dan vooral split-screen. Wij hopen dat dit in de toekomst mogelijk is met vier spelers in plaats van twee. Als je van racegames houdt, dan is het zeker de moeite waard om een keer te proberen. Voor de prijs van nog geen € 20,- hoef je het in ieder geval niet te laten.