Doorgaan naar artikel
XCOM: Chimera Squad
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

XCOM: Chimera Squad is een wat versimpelde XCOM-ervaring die toch erg vermakelijk is. Een aantal innovaties, nieuwe gameplaysystemen brengen voor de nodige vernieuwing en maken de game toegankelijker, maar diezelfde systemen zijn ook de reden dat je na verloop van tijd weer naar het traditionelere XCOM 2 gaat snakken.

XCOM is een waar fenomeen geworden. Genoeg games proberen het spel te kopiëren, maar maar weinig doen het succesvolXCOM 2 stamt alweer uit 2016 en om weer een frisse ervaring aan te bieden, is Firaxis Games met XCOM: Chimera Squad gekomen. Dit is een standalone-ervaring die een aantal dingen behoorlijk anders aanpakt dan XCOM. Of dat een positieve invloed heeft gehad, lees je in deze review.

XCOM: Chimera Squad is in de basis hetzelfde soort spel. Je hebt beurten waarin je eenheden kan verplaatsen en een actie uit kan laten voeren, zoals schieten of iemand dekken. Fundamenteel is het dus hetzelfde, maar in de uitvoering is er ongelooflijk veel veranderd. Zo heeft XCOM om te beginnen een ietwat cartooneske uitstraling, met name in de menu’s en de paar filmpjes die je te zien krijgt gedurende het verloop van de game. De grootste veranderingen zien we echter toch terug in verschillende aspecten van de gameplay en die zorgen ervoor dat het eigenlijk een soort XCOM-lite wordt.

Allereerst zijn je soldaten geen willekeurig gegenereerde troepen, zoals traditioneel wel het geval is. In Chimera Squad draait het echt om de Chimera Squad. Je troepen bestaan uit mensen, aliens of hybrides met een echte naam, een achtergrondverhaal en een vaste combinatie vaardigheden. Dit zorgt ervoor dat je iets meer om ze gaat geven, wat een groot voordeel is. Wellicht denk je dat het ook een nadeel is om in toekomstige speelsessies steeds met dezelfde “mensen” opgescheept te zitten, maar dit valt wel mee. Wanneer iemand een promotie verdient, kan hij, zij of het kiezen uit twee vaardigheden om te leren. Iemand kan in twee verschillende speelsessies, dus behoorlijk andere hulpmiddelen hebben om mee te werken.

XCOM: Chimera Squad abilities

Daarnaast krijg je naarmate het spel vordert, toegang tot meer agenten dan je op enig moment in kan zetten. Zo zal je in een nieuwe speelsessie de focus meer kunnen leggen op agenten die je voorheen wat hebt achtergesteld en op die manier je speelstijl behoorlijk veranderen. Of je kunt iedereen simpelweg de vaardigheden laten leren die je eerder niet hebt gekozen. Er is dus nog best genoeg ruimte voor creativiteit en variatie.

Normaliter voer je alle handelingen uit voor jouw team, waarna de door de computer bestuurde tegenstander hetzelfde doet. In Chimera Squad gebeurt dit door elkaar heen. Hierdoor zijn de beurten wat dynamischer, maar je kan ook vrij makkelijk “misbruik” maken van dit systeem. Vaak genoeg zal je hele kamers leeg kunnen ruimen door simpelweg de tegenstander wiens beurt als eerste plaatsvindt, eerst uit te schakelen. Hierdoor is het soms wat te makkelijk om een in eerste instantie gevaarlijke situatie toch heel gemakkelijk door te komen.

XCOM: Chimera Squad gameplay

Daarnaast is er een nieuw ‘Breach’-systeem. Voordat je een ruimte ingaat, zal je troepen uit verschillende ingangen laten kiezen om binnen te treden. Sommige zullen wat zwaarder bewaakt zijn dan anderen en vaak hebben ingangen ook ‘Modifiers’, voor- of nadelen die je troepen krijgen als ze voor een bepaalde ingang kiezen. Zo kan je gegarandeerd je eerste schot raken, of kan je voor één beurt vast komen te zitten na de Breach. Er zijn wat interessante afwegingen, maar uiteindelijk maakt het allemaal niet zoveel uit. Of liever gezegd, het maakt wel uit, maar je weet niet waar voor vijanden er achter welke ingang zitten te wachten. Je doet dus eigenlijk maar wat en hoopt dat je tijdens de Breach een belangrijke vijand uit kan schakelen.

XCOM: Chimera Squad breach

We zijn vooral heel erg te spreken over XCOM: Chimera Squad. Niet elke aanpassing van de gameplay is misschien even succesvol en sommige zullen ook neerkomen op een kwestie van smaak, maar het is een geslaagd geheel geworden. Als laatste moet nog genoemd worden dat er wat minder te managen valt buiten de missies om. Het is zeker nog wel aanwezig, maar niet in zulke grote maten als in XCOM 2. Dit is de voornaamste reden dat het als een XCOM-lite aanvoelt. Aan de ene kant zal dit voor de meest diehard-fans een reden zijn om na verloop van tijd vooral weer terug te keren naar XCOM 2 en Chimera Squad te laten liggen. Aan de andere kant maakt dit van Chimera Squad een geweldig beginpunt voor de mensen die het genre interessant vinden, maar het allemaal ook als intimiderend ervaren. Er valt dus zeker wat voor XCOM-lite te zeggen.

XCOM: Chimera Squad is exclusief verkrijgbaar op pc.