Superliminal

Superliminal is een bizarre en toffe puzzelervaring. Door gebruik te maken van perspectief en het misleiden van jouw zintuigen ontdek je de interessante droomwereld. Het spel hapert soms bij extreme situaties en doordat er geen hint-systeem is, dwaal je misschien langer rond dan gewenst. Gelukkig komt dit maar zelden voor, waardoor het uiteindelijk een fijne en speciale game is.

Ondanks dat de game eind vorig jaar al verscheen voor de pc, is Superliminal nu beschikbaar voor consoles, dus de ideale kans voor ons om het spel te reviewen. De game draait om het beleven van een droomwereld waarbij je puzzels moet oplossen. Daarbij wordt perspectief, en het veranderen daarvan, hoofdzakelijk gebruikt als element. Lees hier of wij puzzelen in deze droomwereld interessant vonden.

In de intro van Superliminal hoor je dat jouw hoofdpersoon in een instituut is beland om behandeld te worden voor slapeloosheid, door ondergedompeld te worden in bepaalde dromen. Echter, blijk je al snel verdwaald te zijn, waardoor het instituut haar best doet om jou uit de droom te halen. Je moet proberen de uitgang te vinden, maar dat is moeilijker dan dat het klinkt, want jouw dromen zijn misleidend. Het is dus aan jou om uit te puzzelen hoe je telkens bij de uitgang komt.

Superliminal

Het grootste element uit de game is perspectief en vooral het veranderen daarvan. De trailer kan dit het beste weergeven, maar we proberen het in tekst uit te drukken. Je pakt een appel op, houdt deze voor je uit en door het perspectief lijkt deze ineens immens groot op een platform te staan. Zodra je de appel loslaat, is het perspectief realiteit geworden, want je hebt nu een appel zo groot als een huis. Door dit concept moet je voorwerpen vergroten, verkleinen en verplaatsen om zo het einde te bereiken. Wat eerst een plank was, is nu een brug geworden en wat eerst een muur was, lijkt een doorgang te zijn naar een andere wereld.

Het andere concept in Superliminal zijn de niet-euclidische omgevingen, wat inhoudt dat je een deur opent, maar deze een portaal lijkt te zijn naar een andere wereld. Ook hier moet je creatief omgaan met voorwerpen om deze van de ene omgeving in de andere te krijgen. Wij waren regelmatig verbijsterd vanwege de indrukwekkende oplossingen van puzzels en de mate van vormgeving daarvan, omdat onze ogen constant voor de gek werden gehouden. Het euforische gevoel van het behalen van een puzzel werkt in de game dan ook verslavend, waardoor je steeds verder wil. In het begin van het spel blijven deze concepten nog erg simpel en logisch, maar naar mate het spel vordert, waarbij elk level zijn eigen thema heeft, wordt het steeds complexer en lastiger en zal je goed moet nadenken in creatieve oplossingen om het einde bereiken.

Superliminal

Deze complexere puzzels tonen ook meteen een probleem. Doordat het spel geen enkele manier van assistentie geeft, kan er verwarring ontstaan. Zo kwamen we in een nieuwe kamer waar geen enkele puzzel te vinden was, ook geen voorwerpen en geen enkele indicatie van een vervolg-pad. Na ruim een half uur te hebben rondgedoold, zijn we online op zoek gegaan naar een oplossing. Het bleek dat die kamer geen enkele uitdaging bood, maar slechts een afleiding was, ondanks de cryptische hints in de kamer zelf. De oplossing was een niet voor de hand liggende actie uitvoeren in een eerdere kamer dat blijkbaar stond aangegeven op een bijna uitgeveegd whiteboard. Aangezien je grotendeels alle oplossingen zelf bedenkt en hier ook een goed gevoel over krijgt, was het jammer dat er enkele zeer vreemde en onduidelijke situaties waren, terwijl de rest van de oplossingen relatief logisch zijn in verhouding met het thema van het level.

Daarbij kan het spel soms wat moeite hebben met een hoop voorwerpen tegelijk, waardoor de game flink gaat haperen. Bij ons gebeurde dat vooral wanneer we een aantal voorwerpen bij elkaar hadden liggen, die op elkaar reageerden. Het komt dus zelden voor, maar wel zeker merkbaar en storend in die puzzels waar het voorkomt. Dit, en de soms onduidelijkheid bij puzzels kan flink de flow uit je ervaring halen. Niet rampzalig zoals bij bijvoorbeeld een shooter, maar wel irritant.

Met een speelduur van enkele uurtjes is Superliminal misschien wat aan de korte kant voor de fanatieke puzzelaar, toch is het een geweldige en bizarre puzzelervaring die iedereen die enigszins houdt van perspectiefpuzzels zou moeten doen. De mate van verbazing, verbijstering, gevoel van “Eureka!” en voldaanheid volgden elkaar in rap tempo op tot het einde. Helaas zul je de game niet veel meer doen nadat het uitgespeeld is, hooguit om achievements te behalen of anderen de puzzels te laten ervaren. Ook kan het spel soms erg verwarrend zijn en kan het flink haperen bij bepaalde onderdelen. Gelukkig hindert dat Superliminal nauwelijks, waardoor het spel een genot is voor elke puzzelfan.

Voor deze review is Superliminal gespeeld op de Nintendo Switch. Het spel is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc via de Epic Store. De game komt later ook naar Steam.