Skully

Skully is best een aardige puzzel-platformer die eigenlijk alleen een beetje wordt tegengehouden door de camera. Het is vrij kort en dat maakt het geschikt als leuk tussendoortje.

Mocht je nog nooit van Finish Line Games hebben gehoord, dan zullen we je dat niet kwalijk nemen. De Canadese ontwikkelaar is nog het meest bekend van de HD-versie van Cel Damage, maar ook dat zal niet iedereen iets zeggen. De afgelopen tijd hebben ze hard gewerkt aan Skully en wij mochten alvast met deze bijzondere game aan de slag. Weet Finish Line Games zich met deze titel op de kaart te zetten of brengt het weinig verandering? Wij zochten het voor jullie uit.

Een schedel spoelt aan op een afgelegen, mysterieus eiland en hij wordt tot leven gewekt door een geheimzinnige god. Skully, want zo heet hij, is niet zomaar teruggehaald. Er is namelijk een oorlog gaande tussen verschillende goden en blijkbaar is een schedel de enige manier om dit alles te stoppen. Gelukkig kun je met behulp van magische modder verschillende gedaantes aannemen en dat maakt het al een stukje makkelijker.

Magische modder? Dat moeten we natuurlijk wel even uitleggen. Om te beginnen, Skully is een platformer met de nodige puzzelelementen. Het is uiteindelijk steeds de bedoeling om het einde van het level te halen, maar dat is niet altijd even makkelijk. In het begin van de game heb je eigenlijk alleen maar de mogelijkheid om te rollen en te springen. Op verschillende plekken in het level zijn modderpoelen te vinden die je kunt gebruiken als checkpoint, maar ook om eventuele schade weer ongedaan te maken. Maar naarmate je verder komt in de game, kun je de modder ook gebruiken om een andere vorm aan te nemen. Zo kun je muren kapotslaan met het sterke monster, grote afstanden overbruggen met het snelle monster en hogere platformen bereiken met het hoogspringende monster.

Daarnaast hebben ze ook allemaal nog een tweede kracht: de sterke kan Skully gooien, de snelle kan objecten horizontaal verplaatsen en de hoogspringer kan objecten verticaal verplaatsen. Dat zijn alle ingrediënten die je moet samenbrengen om de verschillende puzzels op te lossen. Gelukkig kun je tot drie verschillende monsters tegelijk op het scherm toveren en je kunt er zelfs meer van dezelfde soort gebruiken. Het probleem is alleen, dat je er maar een tegelijk kunt bedienen. Skully neemt namelijk een soort van bezit van deze monsters en wanneer je het lichaam verlaat, blijft het doodstil staan.

De manier waarop je de verschillende krachten moet gebruiken, is best origineel en uiteindelijk werkt het ook best goed. Je zult soms echt even goed moeten nadenken welke gedaantes je gaat gebruiken en in welke volgorde. Gelukkig word je niet gelijk in het diepe gegooid en krijg je geleidelijk nieuwe krachten tot je beschikking en leer je hoe je die moet combineren. Pas na een hoofdstuk of tien, er zijn er in totaal achttien, heb je alles tot je beschikking en zijn de puzzels een stuk uitdagender. Wel worden veel puzzels hergebruikt, of ze komen terug in een net iets andere vorm.

Naast het puzzelen, ben je vooral bezig met platformen. Het springen is over het algemeen niet zo heel moeilijk, maar de uitdaging zit vooral in het rollen. De besturing voelt in de meeste gevallen goed aan, maar het is niet helemaal perfect. Soms rol je net iets te hard door of spring je net iets te ver en kun je weer een heel stuk opnieuw doen. Gelukkig hoef je nooit helemaal van voor af aan te beginnen en is het nooit echt frustrerend. Wat wel op je zenuwen kan gaan werken, is de camera. Deze zul je namelijk helemaal zelf moeten bedienen en dat is vooral behoorlijk lastig in stukken waar je naar boven of beneden moet rollen en er ook nog eens enorm veel bochten zijn. Hierdoor word je oog-handcoördinatie behoorlijk op de proef gesteld en niet altijd op een leuke manier.

Er zijn ook nog een aantal stukken waar je achtervolgd wordt door water of vuur en zo snel mogelijk weg moet zien te komen. In deze hoofdstukken heb je helemaal geen controle over de camera en dat maakt het nog lastiger. Je ziet vaak niet snel genoeg wat er op je af gaat komen en soms is het beeld zo klein dat je goed moet kijken waar je nu bent. Het zorgt er uiteindelijk voor dat je regelmatig op een ongelukkige wijze doodgaat.

De camera is eigenlijk het grootste punt van kritiek, want voor de rest is Skully best een leuke game. De puzzels zijn niet al te moeilijk, maar zetten je wel met enige regelmaat aan het denken. Het platformen is eigenlijk bijna altijd leuk om te doen, behalve wanneer je ook snel met je camera moet bewegen. Ook zit er een verhaal in, maar dat zijn we eigenlijk alweer vergeten. Het spel duurt gelukkig ook niet zo heel lang en dat maakt het ideaal om het te spelen als tussendoortje.