Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2

Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2 is veel meer dan een simpele remake. Vicarious Visions heeft er echt iets moois van weten te maken en heeft de originele games weten te preserveren. Eigenlijk is het een must-have voor fans van vroeger en iedereen die ook maar een beetje geïnteresseerd is.

Wie opgegroeid is in de jaren 90 en een PlayStation tot zijn beschikking had, heeft waarschijnlijk Tony Hawk’s Pro Skater gespeeld. Het was niet eens nodig om een fan te zijn van het skateboard-genre om fan te zijn van deze game. Het eerste deel verscheen in 1999 en het tweede in 2000, dat was ook precies de tijd waarin Jackass populair begon te worden. Een van de sterren van Jackass, Bam Margera, was zelfs te spelen in het tweede deel. Na de eerste twee spellen zijn nog verschillende delen uitgebracht, maar zo goed als die eerste twee werd het niet meer. Het is dan ook niet gek dat Vicarious Visions gekozen heeft voor een remake van de titels waar het allemaal mee begon. Is het de moeite waard of had deze remake nooit gemaakt mogen worden? Wij zochten het voor jullie uit.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Vicarious Visions is erin geslaagd om van de twee beste Tony Hawk-games een nog betere versie te maken. Alle levels uit de originele spellen zijn te spelen, maar zoveel mooier dan je ze kunt herinneren. Al bij het eerste level, Warehouse, viel onze mond open van verbazing. De hoge mate van details is erg indrukwekkend. Natuurlijk zit er meer dan twintig jaar tussen en is de techniek een heel stuk beter, maar zo’n enorme upgrade hadden we in eerste instantie niet verwacht. Maar niet alleen Warehouse ziet er prachtig uit, hetzelfde kun je zeggen over alle levels die aanwezig zijn in deze remake. Het is soms zelfs zo mooi dat je het bijna niet meer herkend.

Wat je wel zult herkennen, is de originele soundtrack. Helaas ontbreken wel een aantal klassiekers, zoals ‘Cyco Vision’ van Suicidal Tendencies, maar er zijn ook een aantal toffe nummers toegevoegd. Uiteindelijk kun je zelf kiezen wat je wel en niet wilt horen en kun je kiezen voor alleen de oude nummers, alleen de nieuwe, alles door elkaar of een eigen samenstelling. De mix van de goede oude tijd en nieuwe elementen zie je overigens niet alleen terug in de muziek, maar eigenlijk door de gehele game. Zo zit bijvoorbeeld een flink deel van de originele skaters in het spel, maar is ook de nieuwe generatie van de partij. De oude garde is inmiddels ook echt een stuk ouder en zo zitten ze ook in de game en dat is eigenlijk alleen maar leuk, want fans van de originele games zijn immers ook ouder geworden.

Voor die groep is de nieuwe introductie-modus misschien niet nodig, maar voor nieuwkomers is het zeker handig. Hierin word je onder begeleiding van Tony Hawk de fijne kneepjes van het (digitale) skateboarden bijgebracht. Ook al hebben wij het spel vroeger enorm veel gespeeld, de introductie was eigenlijk best wel handig. Deze game is namelijk niet een exacte kopie en ook de besturing wijkt een kleine beetje af. Zo zul je niet kunnen vertrouwen op je vaardigheden uit het verleden, maar zul je alles weer een beetje opnieuw moeten leren. Combinaties die je vroeger met gemak kon maken, bij de start van het Warehouse-level gelijk door de secret room en daarna grinden op de reling aan de andere kant, zijn nu niet meer mogelijk. Het is in het begin een kwestie van vallen en opstaan, iets dat gelukkig sneller gaat dan vroeger, maar uiteindelijk zal het net zoveel voldoening geven als bij de originele games.

Naast de standaard doelen die je hebt in een level, onder andere verzamelen van S-K-A-T-E, behalen van een high score en vinden van de secret tape, zijn er nu ook andere challenges die je kunt uitsmeren over meerdere levels. Deze uitdagingen, zoals bijvoorbeeld vijf keer een bepaalde truck moet doen, leveren je de nodige ervaringspunten en geld op. Met het geld kun je nieuwe kleding of onderdelen voor je board aanschaffen. Het is een leuke toevoeging die ervoor zorgt dat je langer blijft spelen, ook als je de standaard uitdagingen al hebt voltooid.

Mocht je daarna nog steeds niet genoeg hebben van deze game, wat wij ons heel goed kunnen voorstellen, dan kun je altijd nog kiezen voor het bouwen van je eigen skatepark. Mocht je zelf niet zo creatief zijn, dan kun je ook altijd een level van een ander spelen. De editor zit goed in elkaar en binnen de kortste keren heb je zelf wat neergezet. Helaas kan de game je niet helpen met creativiteit, dus zal het niet voor iedereen zijn weggelegd. Uiteindelijk is het wel een leuke toevoeging die bovenop een al behoorlijk compleet pakket komt.

Als laatste willen we nog een leuke toevoeging aanhalen en dat is de mogelijkheid om het allemaal wat toegankelijker te maken. Zo kun je ervoor kiezen om niet zelf je balans te moeten regelen, wat behoorlijk lastig kan zijn en kun je ervoor kiezen dat het niet mogelijk is om te vallen. Dit maakt het zeker in het begin een stukje makkelijker en zorgt voor mensen die het lastig vinden, dat het wel leuk blijft. Mocht je overigens niet kunnen wennen aan de nieuwe besturing, dan kun je ook altijd kiezen om de besturing van het eerste of tweede deel te gebruiken. Het zijn allemaal kleine extra’s die het geheel zo compleet maken.

Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 is meer dan alleen maar een simpele remake van de eerste twee Tony Hawk-games. Zelfs als Vicarious Visions dat had gedaan, waren we nog steeds enthousiast geweest, maar de studio heeft nog veel meer toffe dingen toegevoegd. Zo kun je nu je eigen levels maken en dat zorgt ervoor dat je nog lang van deze game zult genieten. Het is mooi om te zien dat een groot deel van de originele soundtrack bewaard is gebleven, maar ook de nieuwe nummers passen er perfect tussen. Datzelfde kun je zeggen over de verschillende skaters, het is een mooie combinatie van oud en nieuw geworden. Iedereen die deze spellen vroeger heeft gespeeld, zal ook enorm veel plezier beleven aan deze versie. Maar de game is zo in elkaar gezet dat ook nieuwkomers zich geen seconde hoeven te vervelen. Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten, want voor nog geen € 40,- ben je de trotste eigenaar van deze remake.