Ride 4

Ride 4 is beter dan zijn voorganger qua besturing en op grafisch gebied. Het kan soms wel wat je geduld op de proef stellen, want het spel straft je fouten genadeloos af. Gelukkig geeft het succesvol voltooien van een uitdaging je wel enorm veel voldoening en daar doe je het voor.

Eigenlijk is er maar één echte ontwikkelaar als het gaat om motorracegames, Milestone is het bedrijf achter de MXGP-, MotoGP– en Monster Energy Supercross-franchise. Daarnaast zijn ze sinds 2015 ook bezig met de Ride-serie en inmiddels zijn wij al bij het vierde deel aanbeland. Wij stapte op onze virtuele tweewieler en gingen voor jullie op pad. Hoe dat ons is bevallen, kun je hieronder lezen.

Ride 4 richt zich net zoals MotoGP 20 op racen op circuits. Er is echter wel een verschil, want in MotoGP 20 neem je echt deel aan een kampioenschap en hier draait het in de carrièremodus meer om het afwerken van verschillende events. Je zou het prima kunnen vergelijken met Gran Turismo, want ook hier moet je eerst laten zien wat je kunt voordat je verder kunt. Ook qua moeilijkheid is het enigszins te vergelijken, het is namelijk best pittig. Je kwaliteiten worden op de proef gesteld in onder andere time trials en racen door poortjes. Naast je kwaliteiten stellen ze ook met enige regelmaat je geduld op de proef, want elk minuscule foutje wordt afgestraft. Kom je een millimeter buiten de baan, dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen. De eerste uitdaging hebben wij ook minstens 40 keer over moeten doen, maar uiteindelijk is het wel gelukt en dat voelde enorm goed. Het zorgt er wel voor dat het misschien niet voor iedereen is, maar vooral voor liefhebbers en doorzetters.

Wat ook goed voelt, is het besturen van de verschillende motoren. Het spel kent iets meer dan 170 verschillende voertuigen die je kunt uitproberen op 30 circuits, van Imola en Mugello in Italië tot Interlagos in Brazilië. De motoren voelen over het algemeen ook echt anders aan en dan met name tussen de verschillende klassen. Hoe zwaarder het voertuig, hoe lomper de besturing. Dat maakt het ook leuk genoeg om de carrièremodus langzaam te doorlopen en steeds dikkere motoren te besturen. Het was ook opvallend dat je niet zo gemakkelijk onderuitgaat als in MotoGP 20, tenminste als er niet te veel tegenstanders in de buurt zijn. De AI is namelijk enorm agressief en lijkt zich niks aan te trekken van jouw positie op de baan. Hierdoor komt het dus met enige regelmaat voor dat je in een bocht die je wat te langzaam neemt, onderuit wordt gehaald door je tegenstander. Het is iets waar je rekening mee moet houden, want anders kan het gaan frustreren.

Naast de carrièremodus en losse races, hebben de mensen van Milestone ook nieuwe zaken toegevoegd. Zo is er nu een natuurlijke dag- en nachtcyclus aanwezig die vooral het beste tot zijn recht komt in die andere toevoeging, de endurance-modus. Hierin kun je races afleggen die wel een dag kunnen duren. Dat brengt natuurlijk direct een andere strategie met zich mee, want je zult moeten nadenken over onder andere bandenmanagement en brandstofverbruik. Ook zal je grip ’s nachts anders zijn dan overdag, in verband met de temperatuur. Een behoorlijke uitdaging, maar je moet er natuurlijk wel zin in hebben om zo lang met een enkele race bezig te zijn. Het zal waarschijnlijk niet voor iedereen zijn weggelegd.

Grafisch gezien maakt dit deel ook weer een stap ten opzichte van het vorige deel en het ziet er dan ook bijzonder mooi uit. De verschillende circuits zijn heel herkenbaar, maar ook zie je genoeg detail terug in de motor die je bestuurt. Wij zijn ook vooral erg benieuwd hoe deze game eruit komt te zien op de PlayStation 5 en Xbox Series X. Gelukkig kunnen we dat volgende maand ook gaan testen, want de versie voor de PlayStation 4 of Xbox One geeft ook recht op de next-gen-versie.

Ride 4 is wel weer een vooruitgang ten opzichte van het vorige deel. De besturing is erg goed, maar is wel iets waar je de nodige tijd in zult moeten stoppen om het echt goed te beheersen. De carrièremodus bestaat vooral uit een serie losse events en dat zal niet iedereen kunnen bekoren, maar uitdagend is het wel. De AI zou veel beter moeten zijn dan in vorige delen, maar wij hadden vooral veel last van onze tegenstanders. Gelukkig kun je enorm veel onderdelen in je eentje voltooien en dan heb je daar geen last van. De moeilijkheidsgraad kan sommige spelers misschien wat afschrikken, gelukkig hebben wij doorgezet en enorm veel plezier beleefd. Grafisch gezien is het dik in orde en wij zijn benieuwd hoe dit eruit komt te zien op de volgende generatie. Voor motorrace-liefhebbers is dit eigenlijk een must-have, maar je moet tegelijkertijd wel een echte doorzetter zijn.