The Walking Dead: Saints & Sinners

The Walking Dead: Saints & Sinners biedt een unieke zombie-ervaring die je niet buiten virtual reality kunt beleven. De spanning van de zombies die om je heen zwerven, zorgt voor een constant verhoogde hartslag, zeker als er ook idioten rondlopen die jou liever dood dan levend zien. Het verloopt niet altijd even vlekkeloos qua besturing en het verhaal is wat dunnetjes, maar de gehele ervaring vergeten we niet snel.

In The Walking Dead: Saints & Sinners moet je in een gebroken New Orleans proberen te overleven nadat je hints hebt gekregen over een mogelijke opslagplaats voor goederen. Zodra je voet aan wal zet, brandt de hel al los. Loslopende zombies en doorgedraaide idioten zitten je dwars tijdens deze overlevingstocht. Lukte het ons toch om het daglicht weer te zien? Dat lees je in onze review van deze VR-game.

The Walking Dead: Saints & Sinners

Bij aankomst in de stad leer je over de mythe van een verborgen opslag waar eten, medicijnen, munitie en meer te vinden is, iets wat de lijdende mensen enorm zou kunnen helpen, maar ook geld opbrengt voor diegene die het zal vinden. Zodoende heeft jouw personage interesse om daarbij te helpen, maar dit zal niet zonder slag of stoot zijn. Binnen de kortste keren vallen er al slachtoffers en krijg jij een opdracht om verder te komen en onderweg ontdek je meer over de situatie van de stad. Zo moet je proberen onderdelen te vinden zodat een radio werkt, moet je uitzoeken welke mensen zaken voor je kunnen regelen en wat de veiligste plekken zijn. Gedurende het spel komt dit verhaal weleens ter sprake, maar dit lijkt meer de rode draad te zijn om je in beweging te houden.

Je verplaatst je door verschillende gebieden, terwijl je zombies tegenkomt en mogelijke extra opdrachten krijgt. Onderweg vind je een hoop rommel die je kunt gebruiken om wapens of voorraden te maken, want deze zijn enorm schaars. Zo moet je ook verband, voedsel en andere goederen maken. Vergeet alleen niet om dolken en andere wapens te maken. Zombies zijn namelijk makkelijk uit te schakelen als je ze vol raakt in het hoofd met een goede steek van een dolk of slag met een bijl.

Ook lukt het met een goed gemikt schot op het hoofd, maar daarmee maak je een hoop herrie waardoor je mogelijk meer zombies hebt uitgenodigd langs te komen. Soms is het mikken met een wapen niet altijd even makkelijk omdat de wapens die je vindt niet van beste kwaliteit zijn. Zo kan het voorkomen dat je niet zuiver schiet, wat de nodige spanning en frustratie oplevert tijdens een intense confrontatie met een zombie. Een geweer is daardoor soms de laatste strohalm terwijl dolken en messen je meestal verder brengen, zeker als je stil moet zijn.

The Walking Dead: Saints & Sinners

Het toffe van The Walking Dead: Saints & Sinners is dat je fysiek ook goed je best moet doen om zombies te doden met wapens. Het draait namelijk niet om de snelheid van jouw slag of steek, maar juist om de afstand die je ermee hebt gemaakt. Hierdoor kun je niet vals spelen met kleine snelle bewegingen, maar zul je echt moeten uithalen voor het gewenste effect. Leuk bijkomend spelelement is dat je maar een bepaalde hoeveelheid uithoudingsvermogen hebt, waardoor jouw personage dit niet constant lukraak kan doen, ongeacht je eigen fysieke uithoudingsvermogen.

Als je dan overdonderd wordt door zombies, moet je ze dus fysiek van je afslaan door ze weg te duwen, in de hoop dat je even ademruimte hebt om je wapen in het hoofd te planten of juist weg te rennen. Doordat je toch in virtual reality bent, komt dit soms niet helemaal lekker uit te verf. Dan verwacht je dat je een zombie vol zou raken met een koevoet, maar het spel denkt daar dan iets anders over en raakt deze slechts in de schouder. Dan mag je nog een poging doen of gaan rennen als er meer zombies op je afkomen.

De sfeer en omgeving gaven ons constant het gevoel dat het niet pluis was en zo wilden we nooit lang op dezelfde plek staan. Andere keren bleven we het liefst even in een hoekje staan terwijl we goed luisterde of de zombies dichterbij kwamen of verder weg gingen. Doordat je vrijwel constant in contact komt met zombies of mensen die slechte bedoelingen hebben, bleef onze hartslag de hele tijd vrij hoog. De spanning was flink te voelen, zelfs bij rustige moment, want daar was het cliché ‘het is té stil’ erg op zijn plek.

The Walking Dead: Saints & Sinners is een intens avontuur waarbij je voorzichtig te werk zult moeten gaan en soms fysiek een beste inspanning moet leveren om zombies te doden. Het verhaal is wat dun, zeker als je niet bekend bent met de serie, maar het gaat vooral om de intense spannende confrontaties van zombies en gestoorde mensen waardoor de hartslag constant hoog bleef bij ons. De game is daardoor niet voor tere zieltjes, maar wel een enorm toffe ervaring voor ieder die van spanning en zombies houdt.

Voor deze review is The Walking Dead: Saints & Sinners gespeeld op een Oculus Quest 2, het spel is ook verkrijgbaar voor de meeste grote VR-headsets.