Kingdom Hearts: Melody of Memory

Kingdom Hearts: Melody of Memory is een klein juweeltje voor fans van de franchise die een Rhythm-game willen proberen.

Japanse RPG’s staan er onder liefhebbers om bekend dat ze geweldige soundtracks hebben. Niets is minder waar voor de Kingdom Hearts-franchise: het geniet al twintig jaar lang van een combinatie van Disney-nummers en originele muziek van de inmiddels legendarische Yoko Shimomura (Final Fantasy XV, Super Mario RPG, Street Fighter II). Aangezien zowel de franchise als de muziek ervan al zo’n twintig jaar lang enorm geliefd zijn, is een Rhythm-game ervan dus niet heel gek. In Kingdom Hearts: Melody of Memory kunnen we eindelijk helemaal los.

Dit is een lastige review geweest om te schrijven en dat is niet omdat we niet weten wat we over Kingdom Hearts: Melody of Memory te zeggen hebben. Het is vooral lastig omdat het schrijven van deze review betekent dat we even niet verder kunnen spelen en we zijn regelmatig weggegaan van het toetsenbord om nog even een nummertje te doen. Dat zegt natuurlijk iets over hoe leuk de game is en we gaan je precies vertellen waarom het is dat we maar willen blijven spelen.

In Kingdom Hearts: Melody of Memory ga je het verhaal van alle games rond in de vorm van nummers die zich afspelen in de verschillende werelden. Zo begin je bij Destiny Islands met een paar openingnummers, speel je “This is Halloween” in de Halloween-wereld, “Under the Sea” in de wereld van de Kleine Zeemeermin, en ga zo maar door. Er is een fijne afwisseling van Disney-nummers en vooral ook heel veel originele Kingdom Hearts-muziek. Dit alleen zorgt al voor een flinke nostalgiebom en is een feest van herkenning voor fans van de gamereeks.

Dit gaat gepaard met kleine samenvattingen die je vertellen wat er zich heeft afgespeeld in de werelden die je net hebt bezocht. Het duurt allemaal niet te lang, maar het is een goede reminder voor mensen voor wie het al even geleden is dat ze gespeeld hebben. Het zorgt er zelfs voor dat mensen die de games nog nooit gespeeld hebben, maar gewoon houden van Rhythm-games, een beetje het verhaal mee kunnen maken.

De gameplay zelf is bijzonder simpel. Je hebt een team van drie personages: in het begin Sora, Donald Duck en Goofy. Deze lopen allemaal op hun eigen baan, naast elkaar. Komt er iemand op een baan, dan kan je ervoor kiezen om op een van de L1-, R1- of X-knoppen te drukken (of wat daar voor tegenover staat op een ander platform dan de PlayStation). Komen er twee tegenstanders tegelijkertijd? Dan moet je op twee van die knoppen drukken en je raadt het al: drie als er drie aan komen zetten. Verder zijn er af en toe nog bijzondere obstakels zoals het moeten springen (met rondje) of een magische spreuk (die je uit moet voeren met driehoekje). Het klinkt in het begin misschien ingewikkeld, maar het komt er vooral op neer dat je het ritme moet volgen met een boel knoppen. Het begint heel rustig, dus over de moeilijkheidsgraad hoef je je absoluut geen zorgen te maken. Je kiest zelf voor hoelang je op het makkelijkste niveau blijft spelen, of je kan ervoor kiezen om al meteen op lastigere niveaus te gaan spelen, het is allemaal aan jou. Je kan zelfs voorwerpen die je vindt gebruiken om het spelen van het spel makkelijker te maken, of juist niet als je van de uitdaging houdt. Laat het duidelijk zijn: Kingdom Hearts: Melody of Memory is goed te spelen voor iedereen, of je een veteraan van het genre bent of juist helemaal niet.

Kingdom Hearts: Melody of Memory is ongelooflijk leuk voor de fans van de muziek van de franchise. Het is enorm aanstekelijk om met je favoriete nummers knopjes in te drukken op het ritme en het wordt maar niet saai. We blijven continu nummers die we al gedaan hebben spelen om die perfecte score op ‘Proud Mode’ (het lastigste niveau) te halen. Aan de andere kant is juist ook elk nieuw nummer ontdekken weer even als een klein avontuur en er zijn een boel van die kleine avontuurtjes: met meer dan maar liefst 140 nummers raak je niet snel uitgespeeld.

Als we een klein minpunt moeten noemen, dan is het dat de vormgeving van de obstakels in het begin voor enorm veel onduidelijkheid kan zorgen. Zo heb je verschillende soorten monsters, over de grond en vliegend, die soms ook op verschillende snelheden aan komen stormen. “Komen die twee vogels op de linker- en de middenbaan nou eerder aan dan de twee ‘Heartless’ op de rechter- en de middenbaan, of toch niet?” Dit is iets waar je in het begin regelmatig tegenaan zal lopen. Maar goed, we noemden het slechts een klein minpunt en daar blijft het dan ook bij: je went hier na een uurtje of twee wel aan en dan zal dit niet al te vaak een probleem meer zijn.

Hou je van de muziek van Kingdom Hearts en ben je wel bereid om een Rhythm-game te proberen? Geef Melody of Memory dan zeker een kans, of je nou houdt van gigantisch veel uitdaging of juist helemaal niet, dat maakt helemaal niet uit. De uitleg van de gameplay klinkt in het begin misschien ingewikkeld, maar neem van ons aan dat het dat helemaal niet is: het gaat om plezier beleven aan het ritme van de muziek. Het is een spel waar iedereen van kan genieten en dat je geniet is een garantie met deze muziek.

Kingdom Hearts: Memory of Melody is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4 en 5. De game is ook beschikbaar op Xbox-apparaten en de Nintendo Switch.