Chronos: Before the Ashes
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

De gevechten zullen vooral Souls-like-fans kunnen bekoren, maar voor een ieder ander al snel frustrerend worden. Voor de rest is Chronos: Before the Ashes helaas te matig uitgewerkt, waardoor het hele avontuur al snel saai en repetitief zal gaan aanvoelen.

In 2016 bracht Gunfire Games Chronos uit voor de Oculus Rift. Nu, vier jaar later, brengt de ontwikkelaar de game naar de conventionele consoles en pc onder de naam Chronos: Before the Ashes. Wij doken het avontuur in van deze VR-loze-versie en vertellen je hier alles over in deze review.

Chronos speelt zich in hetzelfde universum af als de vorig jaar verschenen actie-RPG Remnant: From the Ashes en is een prequel op het verhaal van Remnant. De start van dit avontuur is nogal rommelig en onduidelijk. We belanden in een vreemde setting, waar mensen 24 uur aan computers vast werden gezet om data te verzamelen. Deze ‘dromers’, zoals ze blijkbaar worden genoemd, hebben dit niet overleefd, getuige de levenloze lichamen die we aantreffen. Nadat we een artefact, welke ‘World Stones’ genoemd worden, hebben geactiveerd, belanden we in een mysterieus labyrint waar we de taak krijgen om een draak te doden om ons volk te beschermen. Het is allemaal erg vaag en daardoor ook niet echt interessant om te volgen.

Voordat we de draak kunnen uitdagen, zullen we enkele van zijn bewakers moeten uitschakelen en diverse puzzels moeten oplossen om verder in het labyrint te komen. Helaas verzandt het hele avontuur in een zoektocht naar de juiste voorwerpen om de puzzels op te kunnen lossen. Er is helaas geen plattegrond van deze mysterieuze wereld aanwezig, dus al snel dwalen we maar een beetje rond in de hoop het juiste voorwerp te hebben gevonden. Het is helaas heel erg saai en repetitief, wat nog eens versterkt wordt door het vage verhaal. Op enkele momenten veren we even op door een interessant ontworpen stukje leveldesign. In een gesloten boekenkast zien we een miniatuurversie van een portaal met de oplossing daarin verwerkt van diezelfde portaal een stukje verderop. Nadat we eenmaal het ontbrekende puzzelstukje gevonden hebben en de portaal kunnen activeren, belanden we in deze boekenkast. Alleen is die boekenkast nu tig keer groter geworden en torenen de boeken ver boven ons uit. Het is een welkome afwisseling van de verder saaie wandeltocht door het labyrint.

Uiteraard ontbreken vijanden niet in dit avontuur. Chronos: Before the Ashes is een Souls-like en de gevechten zijn dan ook behoorlijk uitdagend. Elke vijand is in staat je te doden als je even niet oplet. Ook staan je enkele pittige boss-fights te wachten. Aan het begin van je avontuur kies je of je een zwaard of een bijl wilt hanteren. Met het zwaard zal je wat sneller op je vijanden kunnen inhakken, terwijl je slagen met de bijl wat krachtiger zijn. Verder heb je een schild om aanvallen te blokkeren of te pareren en kun je aanvallen ontwijken. Al snel bemachtig je je eerste magische kracht. Helaas is er geen ‘loot’ aanwezig en zal je slechts sporadisch een nieuw wapen, schild of magische kracht bemachtigen. Je zal alleen ervaringspunten verdienen voor het doden van vijanden, waarmee je op den duur een level zult stijgen en enkele van je statistieken kunt verbeteren. Ook zul je gedurende je avontuur enkele ‘drakenharten’ verzamelen. Het gebruiken van dit voorwerp zal je gezondheid volledig aanvullen, maar kan maar eenmaal per leven gebruikt worden. Pas als je dood gaat, worden deze weer opnieuw geactiveerd. Je zal dus altijd opperste concentratie moeten hebben om niet snel het loodje te leggen.

Doodgaan is natuurlijk een thema in Souls-likes en dat geldt dus ook voor Chronos. De ontwikkelaar komt met een interessant foefje om dit thema wat aantrekkelijker te maken. Elke keer als je doodgaat zal je een jaar ouder worden bij je terugkeer. Dit zal niet alleen qua uiterlijk gevolgen gaan hebben, maar ook je statistieken zullen hier iets door gaan veranderen. Als jonge held ben je snel en lenig, terwijl je magische krachten zich kunnen ontwikkelen naarmate je ouder wordt. Daarnaast zal je vanaf je twintigste elke tien jaar een ’trait’ kunnen uitkiezen om bijvoorbeeld sterker te worden of meer gezondheid te krijgen. Het is op zich een leuke toevoeging aan de game, maar het duurt erg lang voordat je het verschil tussen jong en oud gaat merken. Daarnaast zijn er ook maar vier statistieken om te verbeteren, waarvan er eentje aan het begin dus helemaal niet verbeterd kan worden. Ben je heel erg oud, dan vallen er weer een paar andere statistieken weg, waardoor je altijd maar heel weinig keuze hebt.

En dat is eigenlijk ook het hele probleem van Chronos: Before the Ashes. Het ronddolen door het labyrint begint al snel saai en repetitief te worden en de gevechten zijn uitdagend, maar frustrerend voor een ieder die niets met Dark Souls en dat soort type games heeft. Voor deze groep gamers zal het lastig worden om de aandacht er lang genoeg bij te houden om daadwerkelijk het hele verouderingsproces van je held mee te maken.

Chronos: Before the Ashes is voor deze review gespeeld op de Xbox Series. De game zal daarnaast verkrijgbaar zijn voor de PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.