Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise

Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise is vooral meer van hetzelfde. Vond je het eerste deel tof, dan is deze versie nog strakker en biedt het iets meer. Zoek je een laagdrempelige manier om wat te sporten op je Switch, is het een prima game. De muziek is matig en de vormgeving is wat onhandig, maar toch is het wel leuk om een paar keer te doen in de week om te bewegen, al zijn er betere games op de markt.

Over het eerste deel van Fitness Boxing, waarvan je de review hier kunt teruglezen, waren we zeer tevreden. Nu is Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise verschenen en mochten we wederom de bokshandschoenen oppakken om ons uithoudingsvermogen en vaardigheden weer te testen. Lees hier onze review.

Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise

Eenmaal de game te hebben opgestart, krijgen we eerst een lange introductie over het spel en de eerste houdingen. Dit kon niet overgeslagen worden en kostte al snel vijftien minuten voor we echt het hoofdmenu zagen. Tijdens deze introductie mochten we meteen aan de slag met een warming-up, de twee houdingen die je het hele spel moet gebruiken, de eerste twee stoten en een cooling down. Daarna vulden we onze informatie in omtrent lengte, gewicht en doel en konden we de dagelijkse work-out starten.

Elke speelsessie bestaat uit een warming-up, een of meerdere liedjes waarbij je bepaalde handelingen doet en een cooling-down. Elke work-out probeert gevarieerde oefeningen te gebruiken om zo een optimale ervaring te hebben, al kom het zeer vaak voor dat je de simpele slag-en-stoot-bewegingen moet maken met enkele uitschieters zoals een haak of uppercut.  Liedjes duren gemiddeld 3 tot 8 minuten, inclusief korte pauzes tussendoor, waardoor de dagelijkse sessie al snel een half uur duurt, wat mooi is voor een minimale hoeveelheid beweging per dag. Helaas krijg je geen accurate feedback over je houding, je slagen of iets dergelijks, maar goed, de basis is er wel.

De multiplayer-modus is wel leuk om te doen, aangezien je hiermee wat lol beleeft met een tweede speler. Afhankelijk hoe lang je de work-out doet, kan het zelfs gezien worden als een gezamenlijk kort bezoekje aan de sportschool. De oefeningen veranderen alleen niet en er zit op de score na geen competitief element in, maar het is toch leuker met twee spelers te boksen en te sporten dan in je eentje.

Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise

Ons viel op dat de bewegingen niet altijd even zuiver worden geregistreerd, waardoor we soms een mooie slag op het juiste moment deden, maar we toch een minder goede beoordeling kregen. Soms sloegen we voor ons gevoel flink te vroeg, maar vertelde het spel ons dat we het perfect deden. Je kunt de vertraging eventueel instellen om dit te voorkomen, maar dat is vooral uitproberen. Je moet namelijk op de maat van de muziek niet beginnen met slaan, maar moet je het einde van de slag bereiken. Het voelt wat onwennig, zeker gezien dit niet helemaal helder wordt uitgelegd.

De game lijkt meer vreemde zaken te hebben. De verschillende instructeurs die je kunt kiezen voelen mechanisch en levenloos aan, want ze vertellen je keer op keer dezelfde generieke spreuken als “Goed gedaan!” of “Dat zag er goed uit!”, zelfs als sta je als een idioot te meppen of zit je als een zoutzak op de bank. Want of je nu een goede linkse haak uitdeelt of tegen je dij slaat met de Joy-Con, het maakt voor Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise allemaal niet uit. Daardoor is de feedback die je krijgt nietszeggend. Je kunt de instructeurs wel allerlei outfitjes aandoen met de munten die je verdient door te spelen, al krijgen de vrouwen typerend minimalistische kleding zoals rokjes en naveltruitjes en de mannen algemene t-shirts en sportbroekjes om uit te kiezen.

Ook is de muziek redelijk matig, want de bekende deuntjes zoals Hot & Cold van Katy Perry of YMCA van The Village People klinken als een budget-versie van het origineel waarbij de stagiair heeft probeert het te laten klinken als het origineel, wat resulteert in slappe MIDI-fragmenten. Het is leuk omdat je het herkent, maar de originele nummers uit het spel passen beter bij de ervaring. Helaas heb je daar slechts een handjevol van en zal je grotendeels dus naar net-niet-nummers moeten luisteren tijdens de work-outs.

Uiteindelijk is Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise meer van hetzelfde. Als je het vorige deel leuk vond, voelt dit als een mooiere en strakkere versie, maar voegt het weinig extra’s toe, zeker als je al ver met dat deel bent gekomen. Zoek je een laagdrempelige manier om wat te sporten via de Switch en vind je Ring Fit Adventure te duur of teveel moeite, dan is deze game een aanrader als je langs de matige muziek en onwennige vormgeving kan kijken.

Voor deze review is Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise gespeeld op de Nintendo Switch, het enige systeem waar het spel voor verkrijgbaar is.